2025-10-20, 13:23
Medlem
Vilka är rekvisiten för grupptalan?

Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
Teoretiskt skulle grupptalan nog kunna föras, om gruppen ser till att lagkriterierna uppfylls. Även om så sker, finns ingen garanti för att domstolen tar upp talan. Enligt lagen om grupprättegång "får" domstolen ta upp talan, det vill säga regeln är så kallat fakultativ, ej obligatorisk (domstolen "ska").

Emellertid kan en grupptalan i så fall bara gälla talan om skadestånd, inte straffansvar. Det följer av att lagen om grupprättegång begränsar sig till tvistemål, dit en renodlad skadeståndstalan hör.

När talan om straffansvar förs, blir målet automatiskt ett brottmål. Sedan kan skadeståndstalan förenas med brottmålet, men den är då en civilrättslig ("tvistemålsmässig") aspekt på brottmålet.

Så den gädda som vill att Sara Nilsson ska ådömas straff (böter eller fängelse) måste föra ett enskilt åtal för sig.

Frågan är dock om en advokat skulle kunna samla ihop flera uthängda på dumpen.se såsom målsäganden och respektive enskilda åtal sammanförs i en och samma rättegång. Det synes principiellt möjligt enligt 47 kap. 24 § jämförd med 45 kap. 3 § rättegångsbalken.

Det skulle bli ett massivt brottmål i så fall, om det anses lämpligt att sammanföra. Vid fällande dom för samtliga åtalade brott skulle ett samlat straffvärde bedömas. Skillnaden jämfört med en grupptalan i ett tvistemål är att varje uthängd såsom målsägande skulle vara part i målet.
Citera
2025-10-20, 14:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mh76
Det är andra gången rättegången blir uppskjutet pågrund av Saras behandling. Lite märkligt sammanträffande två gånger. Behöver inte betyda att Sara ljuger om just det men märkligt sammanträffande.

Vad är det som är märkligt med det?
Givetvis så förhalar hon det om hon kan.
Då finns ju chansen att dom hinner hänga ut ett par hundra till innan det ev är över
Citera
2025-10-20, 14:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gargolius
Karlsson varför är du arg och aggressiv nu igen? Kallar andra skribenter här inne för saker till höger och vänster och beskyller dem för saker helt urskiljningslöst. Hur är det fatt egentligen med dig kompis? Du kan skriva med mig om du vill ha någon att bolla med angående dumpen men då måste du lova att inte använda fula ord och kalla mig saker. Så kan jag berätta lite för dig om Patrik och Sara och deras företag dumpen. Men då får du lova att vara snäll först.

Om ni hade haft någon form av självinsikt och läsförståelse så hade ni insett att det är ni som beter er riktigt dåligt. Och då svara man ju givetvis med samma stil.
Det är ju lite humor när dom som håller sämst ton i tråden blir kränkta och ledsna
Citera
2025-10-20, 14:44
Medlem
Jättebra sida!
Har funderat mycket seriöst för att starta en sida om att hänga ut våldtäktsmän o alla grova våldsbrottslingar i all allmänhet.
Citera
2025-10-20, 15:00
Medlem
Antero-Rokkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gargolius
Det intresserar mig inte speciellt mycket vad de kriminella asen på dumpen drar upp med sina kriminella metoder. Just nu är jag mest god och glad för att den kriminella horan Sara har cancer och har påbörjat resan hem till helvetet och för att staten kommer påbörja arbetet med att plocka av dem möjligheterna till att fortsätta med detta framöver.
Jaha. Kan du tänka dig att det finns idioter sitter och lockar på nätet minderåriga till träff, enbart för att få utlopp för sin egna sjuka sexuella ideer. Det ska skickas bilder, slickas, sugas, knullas, petas, klämmas och allt annat som deras retarderade hjärna hittar på. Bara rena tanken borde innebära arkebusering.
Vidare när dårarna blir påkomna så är det alla andras fel för de har inte gjort någonting konstigt. Faan spöstraff är för lindrigt.
Senast redigerad av Antero-Rokka 2025-10-20 kl. 15:03.
Citera
2025-10-20, 15:57
Medlem
Citat:
Gargolius
Det intresserar mig inte speciellt mycket vad de kriminella asen på dumpen drar upp med sina kriminella metoder. Just nu är jag mest god och glad för att den kriminella horan Sara har cancer och har påbörjat resan hem till helvetet och för att staten kommer påbörja arbetet med att plocka av dem möjligheterna till att fortsätta med detta framöver.

Du är, jag vet inte vad…
Kriminella är de som tycker staten vet bäst endast jämt o ständigt…..
Istället för Dumpen som gör oss alla mer än en tjänst.
Senast redigerad av Englishisoverrated 2025-10-20 kl. 16:00.
Citera
2025-10-20, 15:58
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Vad är det som är märkligt med det?
Givetvis så förhalar hon det om hon kan.
Då finns ju chansen att dom hinner hänga ut ett par hundra till innan det ev är över
Nej knappas i Dumpenlogik, det är just det som hänt och hon har förhalat medvetet.

Men säg hur ska Patrik klara av att jaga när inte mamma och satfru Sara inte är med, och ligger med dropp.

Patrik och de andra i Dumpen kommer aldrig orka med en gädda varannan dag.

Man kan också fundera på hur hon kan vara ansvarig utgivare, och ta ansvar, när hon ligger i sjuksäng f.o.m. i morgon.
Senast redigerad av Ankan-mannen 2025-10-20 kl. 16:01.
Citera
2025-10-20, 16:07
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Nej knappas i Dumpenlogik, det är just det som hänt och hon har förhalat medvetet.

Men säg hur ska Patrik klara av att jaga när inte mamma och satfru Sara inte är med, och ligger med dropp.

Patrik och de andra i Dumpen kommer aldrig orka med en gädda varannan dag.

Man kan också fundera på hur hon kan vara ansvarig utgivare, och ta ansvar, när hon ligger i sjuksäng f.o.m. i morgon.

Nu kan ju läkartiden flyttas. Sara letar ju rätt behandling som just nu är svår att få. Det kan ju med kort varsel ändras. Förhandlingen är ju flyttad oavsett så nu slipper hon den stressen. Hon behöver lugn och harmoni, inte stress.
Citera
2025-10-20, 16:08
Medlem
Ankan-mannens avatar
Är det någon som vet hur man tar reda på när de för tredje gången bokat in rättegångsdatum. Vi vill gärna ställa in nedräkningsapparna.
Citera
2025-10-20, 16:13
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Nu kan ju läkartiden flyttas. Sara letar ju rätt behandling som just nu är svår att få. Det kan ju med kort varsel ändras. Förhandlingen är ju flyttad oavsett så nu slipper hon den stressen. Hon behöver lugn och harmoni, inte stress.
Okej, hon började leta just i dag, då vet jag, antar att hon begärde inställning för några veckor sedan, och om inget är bokat så, så, så.
Citera
2025-10-20, 16:24
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Okej, hon började leta just i dag, då vet jag, antar att hon begärde inställning för några veckor sedan, och om inget är bokat så, så, så.

Sara berättade för etc att det nu inte finns någon effektiv behandling i Sverige och att läkarna nu ska ta prover och analysera. Därefter kommer problemet, vilken behandling? Det är inget FB ska gotta sig i. Huvudsaken är att vi alla hoppas att rätt behandling sätts in oavsett om hon behöver åka utomlands för att bli frisk.
Citera
2025-10-20, 16:36
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Sara berättade för etc att det nu inte finns någon effektiv behandling i Sverige och att läkarna nu ska ta prover och analysera. Därefter kommer problemet, vilken behandling? Det är inget FB ska gotta sig i. Huvudsaken är att vi alla hoppas att rätt behandling sätts in oavsett om hon behöver åka utomlands för att bli frisk.
Utgår för att det inte tar så lång tid att ge proverna, och att hon inte analyserad dem själv.

Och att de hittar behandling samma dag de analyserat färdigt är inte troligt, så inget hinder.

För övrigt visar hon stresstålighet i de videor hon är med i, visserligen kan hon bli arg kanske av stress.

Nu gottar jag inte i hennes sjukdom, förstår att det inte är kul på något sätt.

Hon är sällan rädd, men verkar rädd för denna rättegång. Man kan anse målsägaren vunnit då hon inte vill få detta löst och slut. Han vinner inga pengar men har vunnit moraliskt redan nu. Sara är en loser, tyvärr vill hon inte inse detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in