• 1
  • 2
2025-10-20, 11:35
Bannlyst
Vad sjutton är anledningen till detta? Många av dem pratar svenska idag och har jobb. De reser alltså helt gratis genom att bara visa upp ett pass på bussen.

https://sl.se/aktuellt/nyheter/ukrai...blic-transport
Citera
2025-10-20, 12:02
Avstängd
dude2ks avatar
Helt sinnessjuk! De har förstört kollektivtrafiken. Kommer aldrig betala för en enda resa.
Varför just ukrainare? Av vilken sjuk anledning?
Citera
2025-10-20, 12:08
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Dum tråd, om du bara anstränger dig lite och tittar på samma sida så kan du själv läsa anledningen.

Sen att snåla svenskar försöker köpa ukrainska pass och ID handlingar för de hellre bränner pengarna på en bag n box än ett månadskort är väl ett större problem.

Du kan när du väl är igång också titta på massflyktsdirektivet, så du behöver inte oroa dig över att dessa trevliga människor kommer stanna permanent även om jag personligen hade föredragit at dessa skötsamma människor prioriteras.
Det är i grunden inte en dum trådstart. Det har pågått i tre år nu. På skattepengar med ett exekutivt beslut utan demokratisk förankring.

Jag ser bokstavligen Ukrainare som bott här i femton år använda passet varenda dag.
Citera
2025-10-20, 12:13
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dude2k
Helt sinnessjuk! De har förstört kollektivtrafiken. Kommer aldrig betala för en enda resa.
Varför just ukrainare? Av vilken sjuk anledning?

Ukrainare har ingen flyktingstatus och får alltså inte del i sociala program. De får inte gå på SFI och får inte etableringspengar som alla andra flyktingar får. De är extremt utsatta ekonomiskt tills de får jobb.
Citera
2025-10-20, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Det är i grunden inte en dum trådstart. Det har pågått i tre år nu. På skattepengar med ett exekutivt beslut utan demokratisk förankring.

Jag ser bokstavligen Ukrainare som bott här i femton år använda passet varenda dag.

Ja det är väl inte tanken att de som har dubbla medborgarskap/redan bosatt sig här ska använda passen som ett frikort...

Sedan är det väl endast i Stockholm/Uppsala det är möjligt? Jag minns redan någon gång 2023 att en blev utslängd av kontrollanterna i Göteborg.
Citera
2025-10-20, 12:18
Bannlyst
Citat:

Exakt, det är just det här som är min fråga
Citera
2025-10-20, 12:20
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Sverige blir sinnessjuk för varje dag som går, jag vill inte att mina skattepengar ska gå till sånt där skräp. Skicka hem dom i ställe
Citera
2025-10-20, 12:23
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotoxi
Exakt, det är just det här som är min fråga
En snål beräkning innebär att 5200 personer har rabatterat månadskort a 650:- i 36 månader, vilket är en kostnad på 121,6 miljoner sek i intäktsbortfall.
Senast redigerad av grungewhore 2025-10-20 kl. 12:29.
Citera
2025-10-20, 12:24
Bannlyst
Citat:
En snål beräkning innebär att 5200 personer har rabatterat månadskort a 650:- i 36 månader, vilket är en kostnad på 121,6 miljoner sek i intäktsbortfall.
När man har jobb kan man betala för ett eget sl-kort
Citera
2025-10-20, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Ukrainare har ingen flyktingstatus och får alltså inte del i sociala program. De får inte gå på SFI och får inte etableringspengar som alla andra flyktingar får. De är extremt utsatta ekonomiskt tills de får jobb.

Det är ju billigare att låta dom åka gratis än att ge dom sossbidrag.
Vad får dom ? 70 kr om dagen eller nått
Citera
2025-10-20, 12:30
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotoxi
När man har jobb kan man betala för ett eget sl-kort
Förvisso. Men man behöver ju inte. Skulle du? Skulle jag?
Citera
2025-10-20, 12:36
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Det är ju billigare att låta dom åka gratis än att ge dom sossbidrag.
Vad får dom ? 70 kr om dagen eller nått

Ja precis, de får 70 kr om de har eget boende, andra flyktingar får 310.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in