2025-10-20, 12:38
Medlem
RetroLovers avatar
Sverige ger alla fördelar till invandrare, i vanlig ordning. Känns som jag närmar mig den absoluta gränsen av vad jag orkar acceptera. Är så trött på att bo i ett land där man lever lön till lön och måste betala överpriser för allt - medans spelet ser annorlunda ut för de som inte ens har sina rötter här. Kollektivtrafiken är väldigt dyr där jag bor, så denna gräddfil sparar ukrainarna mycket pengar på om de åker ofta.
Citera
2025-10-20, 12:50
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotoxi
Nej det skulle jag inte om jag ändå hade åkt kommubalt. Det här är ju till för att mygla med
Precis som alla bidrag i Sosse-Sverige.

Nu tror jag att det kanske är ett hundratal av mellan 5-10 000 boende i Stockholmsregionen.

Jag vänder mig främst mot att det pågår trots att vi ej har ny influx av Ukrainska flyktingar till regionen (stadig oförändrad siffra sedan 2023) samt att det de facto tas av en budget det ej är avsett för..
Citera
2025-10-20, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Det svenska avundsjukan är vida känd!
Det handlar inte om "avundsjuka"!

Det handlar om den synnerligen godhetsknarkande befolkningen som aldrig ifrågasätter några gränser för vad man kan använda skattepengar till.
Citera
2025-10-20, 13:23
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Det är i grunden inte en dum trådstart. Det har pågått i tre år nu. På skattepengar med ett exekutivt beslut utan demokratisk förankring.

Jag ser bokstavligen Ukrainare som bott här i femton år använda passet varenda dag.

Haha, ja vi är hustlers

Jag flyttade till Sverige 2001 som 11-åring och använder mitt ukrainska pass för att åka gratis hehehe
Citera
2025-10-20, 13:25
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Haha, ja vi är hustlers

Jag flyttade till Sverige 2001 som 11-åring och använder mitt ukrainska pass för att åka gratis hehehe
Så klart. Jag ser det på min hemstation varje dag bland grannar som bott här lååångt tidigare än 2023.
Citera
2025-10-20, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Ja precis, de får 70 kr om de har eget boende, andra flyktingar får 310.
Bar kommer siffran 310 ifrån?
Citera
2025-10-20, 13:29
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Det är i grunden inte en dum trådstart. Det har pågått i tre år nu. På skattepengar med ett exekutivt beslut utan demokratisk förankring.

Jag ser bokstavligen Ukrainare som bott här i femton år använda passet varenda dag.
Är du dum på riktigt?
Om din kommun tagit ett beslut att låta Ukrainare åka gratis i den kommunala lokaltrafiken så är det naturligtvis högst demokratiskt. Att det belastar din kommunalskatt är väl inget demokratiproblem? Du kan ju välja att rösta på ett parti som vill ta bort deras rätt att åka gratis i nästa kommunalval, och får du inte nog många med dig får du väl bita i det sura äpplet eller helt enkelt flytta till en kommun som fattat ett annat demokratiskt beslut.

Demokrati betyder inte det du verkar tro att det betyder.
Citera
2025-10-20, 13:29
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Bar kommer siffran 310 ifrån?

Om man ingår i etablering som brukar vara SFI/SAS + ofta någon form av praktik. Hade dock tydligen inte den exakta siffran i huvudet.

Citat:
Under den första kartläggningsperioden får du 231 kronor per dag. Sedan får du 308 kronor per dag så länge du deltar i programmet.

https://www.forsakringskassan.se/pri...tsformedlingen
Citera
2025-10-20, 13:30
Medlem
Citat:
Ukrainare har ingen flyktingstatus och får alltså inte del i sociala program. De får inte gå på SFI och får inte etableringspengar som alla andra flyktingar får. De är extremt utsatta ekonomiskt tills de får jobb.
Har inget med flyktingstatus att göra (de flesta får inte det utan uppehållstillstånd på skyddsskäl som ukrainare) men det stämmer att de första åren hölls de kvar i Migrationsverkets system istället för att kommunplaceras, få etableringsersättning och SFI som övriga med uppehållstillstånd på samma skäl.

Detta ändrades dock sommaren -24 och nu är det bara konstigt att ukrainare får åka gratis när andra som har etableringsersättning inte får det.
Citera
2025-10-20, 13:31
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Vad sjutton är anledningen till detta? Många av dem pratar svenska idag och har jobb. De reser alltså helt gratis genom att bara visa upp ett pass på bussen.

https://sl.se/aktuellt/nyheter/ukrai...blic-transport

Samma anledning som deras tiggarkung ska ha gratis allt medan han kör sin business på sidan och blir rik som fan och hans folk dör som flugor. De ska bara ha och ha och ha. Och svensken och hela väst (U-länder som utvecklas i fel riktning) ska bara ge och ge och ge, annars är du nazist.
Citera
Medlem
Citat:
Om man ingår i etablering som brukar vara SFI/SAS + ofta någon form av praktik. Hade dock tydligen inte den exakta siffran i huvudet.

https://www.forsakringskassan.se/pri...tsformedlingen
Aha. Det sker när Migrationsverket skriver ut dem och de kan ingå i etableringsprogrammet. Trodde det avsågs att man kunde få 310:- om dagen i ersättning från Migrationsverket, vilket man inte kan.
Citera
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Vad sjutton är anledningen till detta? Många av dem pratar svenska idag och har jobb. De reser alltså helt gratis genom att bara visa upp ett pass på bussen.

https://sl.se/aktuellt/nyheter/ukrai...blic-transport

Sluta gnäll! Du är bara avundsjuk.

Självklart ska vi ställa upp för människor som har flytt kriget i Ukraina.

Var glad istället över att de har lärt sig svenska så pass fort och har jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in