2025-10-19, 18:02
Medlem
Lovables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insomforni
Hur kommer det bli? Kommer han ens få ett saftigt straff eller får han gå efter 5 års "fint uppförande"? Han kommer väl att styra narkotikahandeln inifrån fängelset, spelar väl ingen roll om han är i Mexiko eller på svensk anstalt?

För folk som inte är riktigt insatta inom brottsmål och häktningar/domar så kan jag säga att detta kommer vara ett av dom större rättegångarna i Sverige sedan Vårbynätverket. Jag har i princip aldrig sett någonting liknande, att det rör så pass många åtal i så många olika tingsrätter saknar motstycke i Sverige. Innan jag fortsätter så vill jag förtydliga att det enda som hade kunnat vara större, rent rättsligt, är ifall Rawa Majid hade blivit utlämnad och prövad i svensk domstol.

Här är en lista över brotten som Greken blivit häktad för:

Med alla dessa åtalspunkter så skulle jag inte bli förvånad om han bräcker Mauritz Andersson i svenskt rekord i häktestid (4 år). I alla fall så kommer han att slå Jonas Falk (3 år), det är jag nästan säker på.
Utöver dessa punkter så vet jag att åklagaren i fallet med den mördade mamman i Akalla var intresserad av vem anstiftaren var som gärningsmannen pratade med och spelade in sina egna samtal. Jag tvivlar på att hon hade frågat om det var Mikael Tenezos han pratade med om dom inte hade en misstanke att så var fallet. Oavsett så kommer såklart NFC att analysera rösten och med stor sannolikhet kunna säga om så är fallet, och det brukar räcka för att fälla någon.

Skulle det inte komma några fler åtalspunkter (vilket det troligtvis kommer göra) och han döms på redan tidigare nämnda punkter så kommer det inte bli lägre än 18 år. Chihab Lamouri fick 17 år för mindre åtalspunkter.

Hur som helst så är det över för Greken. Min gissning är att han kommer få livstid när allt kommer kring. Han får tidsbestämt efter 15 år och sitter totalt 20 år.

År 2045 så öppnas grinden på Kumla. Greken har på senaste 20 åren blivit Mikael igen. Det enda han har med sig är en plastpåse med kläder, ID-kort och lite kontanter. Första fria andetaget efter 20 år. Men det känns inte längre som frihet, mer som främlingskap. Alltid är digitaliserat, AI överallt. Ingen kontantbetalning, inga bekanta platser. Folk pratar fort och tittar ner i sina glasögon-skärmar.

Han går längst gatan. Ingen känner honom, ingen bryr sig. Det finns inget nätverk kvar. Han tar bussen mot Enskededalen. Han går igenom centrum men allt är nytt, folk tittar inte ens upp. Ingen fruktar honom, ingen bryr sig. Det är nästan tystare än i cellen.

Gatan har bytt generation två gånger om.
Citera
2025-10-19, 19:52
Medlem
Gojiiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Allt annat än livstid är en skandal, vet man fortfarande inte vart han sitter?
Äsch efter gott uppförande så är han ute efter 10-12 år.
Citera
2025-10-19, 20:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gojiira
Äsch efter gott uppförande så är han ute efter 10-12 år.
25-30 om han inte blir fimpad först vilket kanske är det troligaste.
Citera
2025-10-19, 20:48
Medlem
Gojiiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krapulant
25-30 om han inte blir fimpad först vilket kanske är det troligaste.
Ja precis, det lär han bli.
Citera
2025-10-19, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pulverhonung
Sluta kolla på så mycket film.

Har en polis blivit skjuten med avsikt utav ett kriminellt gäng en enda gång i Sverige? Hänvisa gärna till det fallet isåfall, den enda gången det hänt var väl när någon efterbliven somalie unge sköt en polis i ren panik, sedan såklart också när kriminella dragit vapen mot polis samtidigt som polisen gjort det och det resulterat i en skottlossning.

Att någon skulle gå och mörda en polis pga att denna snubben åkt fast är bara ett löjligt påstående.
Barbro Jönssons.
Sen finns de film om just detta också roligt nu Johan falk
Citera
2025-10-20, 01:09
Medlem
knark-kungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lovable
För folk som inte är riktigt insatta inom brottsmål och häktningar/domar så kan jag säga att detta kommer vara ett av dom större rättegångarna i Sverige sedan Vårbynätverket. Jag har i princip aldrig sett någonting liknande, att det rör så pass många åtal i så många olika tingsrätter saknar motstycke i Sverige. Innan jag fortsätter så vill jag förtydliga att det enda som hade kunnat vara större, rent rättsligt, är ifall Rawa Majid hade blivit utlämnad och prövad i svensk domstol.

Med alla dessa åtalspunkter så skulle jag inte bli förvånad om han bräcker Mauritz Andersson i svenskt rekord i häktestid (4 år). I alla fall så kommer han att slå Jonas Falk (3 år), det är jag nästan säker på.
Utöver dessa punkter så vet jag att åklagaren i fallet med den mördade mamman i Akalla var intresserad av vem anstiftaren var som gärningsmannen pratade med och spelade in sina egna samtal. Jag tvivlar på att hon hade frågat om det var Mikael Tenezos han pratade med om dom inte hade en misstanke att så var fallet. Oavsett så kommer såklart NFC att analysera rösten och med stor sannolikhet kunna säga om så är fallet, och det brukar räcka för att fälla någon.

Skulle det inte komma några fler åtalspunkter (vilket det troligtvis kommer göra) och han döms på redan tidigare nämnda punkter så kommer det inte bli lägre än 18 år. Chihab Lamouri fick 17 år för mindre åtalspunkter.

Hur som helst så är det över för Greken. Min gissning är att han kommer få livstid när allt kommer kring. Han får tidsbestämt efter 15 år och sitter totalt 20 år.

År 2045 så öppnas grinden på Kumla. Greken har på senaste 20 åren blivit Mikael igen. Det enda han har med sig är en plastpåse med kläder, ID-kort och lite kontanter. Första fria andetaget efter 20 år. Men det känns inte längre som frihet, mer som främlingskap. Alltid är digitaliserat, AI överallt. Ingen kontantbetalning, inga bekanta platser. Folk pratar fort och tittar ner i sina glasögon-skärmar.

Han går längst gatan. Ingen känner honom, ingen bryr sig. Det finns inget nätverk kvar. Han tar bussen mot Enskededalen. Han går igenom centrum men allt är nytt, folk tittar inte ens upp. Ingen fruktar honom, ingen bryr sig. Det är nästan tystare än i cellen.

Tack för ett intressant inlägg.

Men nu finns det väl gränser för hur länge man får sitta häktad, 9mån Max har jag för mig.

Vad händer om förundersökningen tar längre tid än så, går det att förlänga häktningen?

Kommer bli en väldigt intressant rättegång att lyssna på men vi lär få vänta på den tills 2027.
Citera
2025-10-20, 07:52
Medlem
Lovables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Tack för ett intressant inlägg.

Men nu finns det väl gränser för hur länge man får sitta häktad, 9mån Max har jag för mig.

Vad händer om förundersökningen tar längre tid än så, går det att förlänga häktningen?

Kommer bli en väldigt intressant rättegång att lyssna på men vi lär få vänta på den tills 2027.

Citat:
Den 1 juli 2021 infördes nya lagregler om häktningstider. Enligt de nya reglerna får en vuxen som misstänks för brott vara häktad i högst 9 månader innan åtal måste väckas. Den som inte har fyllt 18 år får vara häktad i högst 3 månader.

Tiderna får överskridas om det finns synnerliga skäl, till exempel om straffvärdet är mycket högt i kombination med att det misstänkta brottet är särskilt svårutrett.

Detta mål kommer absolut anses som synnerliga skäl.

Källa: https://www.advokatsamfundet.se/Nyhetsarkiv/2021/juli/mia-edwall-insulander-i-svt-nyheter-om-nya-haktningsreglerna/?utm_source=chatgpt.com
Citera
2025-10-20, 09:47
Avstängd
Seabeers avatar
Han kommer nog sitta i häktet en lååååång tid framöver nu. Ändå över 30 åtal som väntar……

25-30 år på Kumla eller Tidaholm är min gissning
Senast redigerad av Seabeer 2025-10-20 kl. 10:14.
Citera
2025-10-20, 09:48
Medlem
Imnshos avatar
Kallas han "Greken" bland sina kumpaner och kompisar? Kanske är så.

"Hörru, Greken, ska vi ta och nacka den där jobbiga jäveln?"
"Du Greken, hur får vi in knarket förbi tullarna?"
osv.

Om inte, så är det ju ett nyskapande sätt av media att beskriva buset. Då kanske vi får se rubriker om "somaliern", "turken" eller varför inte "svensken". Även om det sistnämnda redan används av media om busar som löper amok på Costa del Sol.
Citera
2025-10-20, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Kallas han "Greken" bland sina kumpaner och kompisar? Kanske är så.

"Hörru, Greken, ska vi ta och nacka den där jobbiga jäveln?"
"Du Greken, hur får vi in knarket förbi tullarna?"
osv.

Om inte, så är det ju ett nyskapande sätt av media att beskriva buset. Då kanske vi får se rubriker om "somaliern", "turken" eller varför inte "svensken". Även om det sistnämnda redan används av media om busar som löper amok på Costa del Sol.

Hans stora rival kallas ju "Kurdiska räven".
Citera
2025-10-20, 10:56
Medlem
Insomfornis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lovable

Får tacka dig för en utförlig redogörelse. Jag hoppas att det blir så. Läste att det blir komplicerat då en hel del brott gjorts utanför landet, men vi får hoppas på kompetent insats från åklagarna.
Citera
2025-10-20, 11:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Insomforni
Får tacka dig för en utförlig redogörelse. Jag hoppas att det blir så. Läste att det blir komplicerat då en hel del brott gjorts utanför landet, men vi får hoppas på kompetent insats från åklagarna.
Var det "komplicerade" kopplat till bevisningen eller till att brotten eventuellt inte faller under svensk jurisdiktion?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in