2025-10-19, 10:33
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
Det är skillnad. Säkerhetsföretag anlitar IT säkerhetsföretag och personal som har kompetens.

Uppenbarligen inte...

Kruxet för mig är vad Verisure säljer. De säljer en trygghet, och ett lugn till köparna. Eller ska. Det har på kort tid uppdagats en hel del problem som visar att de faktiskt inte klarar av det.

De har haft larmsystem som inte varit aktiverade enligt de avtal som kunderna ingått.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mrnE6l/2021-hade-vi-20-tillfallen-da-larmet-inte-fungerat

De har haft anställda som sett och skrattat åt sina kunder. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rEJX38/tidigare-anstallda-pa-verisure-berattar-bilder-av-nakna-kunder-cirkulerade-internt-200-sekunder-gran skar

Och nu detta.

Man ger alltså upp en bit av sin personliga frihet för att få en trygghet som varken fungerar som tänkt, och där anställda skrattar åt en.

För detta tar det riktigt bra betalt, och kör en tveksam säljstöd till potentiella kunder.
Citera
2025-10-19, 10:43
Medlem
Personuppgifter är dagens guld — en enkel lista kan skapa skenstöd, lura media och flytta opinionen. Se Visions incident: en funktion i deras medlemsansökan utnyttjades och uppgifter om nära 300 000 personer hämtades från SPAR.

Kombinera sådana listor med riktade budskap och sociala medier så blir manipulation billig och effektiv. Demokratin är sårbar — och folk fattar inte hur lätt det är att fejka “folkets stöd”.
Kolla bara hur Sverige i dag stödjer Hamas, hur gick det till. Jo listor.
Citera
2025-10-19, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Personuppgifter är dagens guld — en enkel lista kan skapa skenstöd, lura media och flytta opinionen. Se Visions incident: en funktion i deras medlemsansökan utnyttjades och uppgifter om nära 300 000 personer hämtades från SPAR.

Kombinera sådana listor med riktade budskap och sociala medier så blir manipulation billig och effektiv. Demokratin är sårbar — och folk fattar inte hur lätt det är att fejka “folkets stöd”.
Kolla bara hur Sverige i dag stödjer Hamas, hur gick det till. Jo listor.
Intressant teori. Hade gärna velat veta mer om hur detta skulle kunna nyttjas i syftena du påpekar. Kan det nyttjas likt det som utfördes av Cambridge Analytics för x antas år sedan?
Dessto mer upplyst med dessa upplägg dessto mer kan man skydda sig.
Sorgligt hur sårbar en är på grund av alla uppgifter om en på nätet
Senast redigerad av Charlatanery-end 2025-10-19 kl. 11:00.
Citera
2025-10-19, 11:01
Medlem
Detta var nog det bästa som kunde hända försatt folk ska förstå att de köpt falsk trygghet och övervakning av sig själva. Ett hackat säkerhetsföretag är inget säkerhetsföretag.
Citera
2025-10-19, 11:40
Avstängd
De borde kolla vem som jobbar för dem
Internationell personal
Citera
2025-10-19, 11:49
Medlem
Har själv Verisure skulle inte kalla det för falsk trygghet prylarna fungerar bra då min hund lyckas bränna av det ett 20 tals gånger trots dom trimmat in det för husdjur och dom ringer alltid..

Har även sett deras bilar utan för grannar då larmet gått mitt på dagen. (Dom var ute efter bil nycklarna till porschen som stod i garaget).

Känns bra med larm då barnen är hemma och som bonus kanske dom räddar jycken om det börjar brinna.

Har inga kameror där jag går naken och jag bryr mig inte om någon skulle fota mig i kallningar eller med handduk.

Betalar en bråkdel av normal efter förhandlat med dom några gånger.

Klart jag förstår att man kan slå ut larmet det är ju trådlöst men den risken är ganska liten..
Citera
2025-10-19, 12:28
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benfrid
Har själv Verisure skulle inte kalla det för falsk trygghet prylarna fungerar bra då min hund lyckas bränna av det ett 20 tals gånger trots dom trimmat in det för husdjur och dom ringer alltid..

Har även sett deras bilar utan för grannar då larmet gått mitt på dagen. (Dom var ute efter bil nycklarna till porschen som stod i garaget).

Känns bra med larm då barnen är hemma och som bonus kanske dom räddar jycken om det börjar brinna.

Har inga kameror där jag går naken och jag bryr mig inte om någon skulle fota mig i kallningar eller med handduk.

Betalar en bråkdel av normal efter förhandlat med dom några gånger.

Klart jag förstår att man kan slå ut larmet det är ju trådlöst men den risken är ganska liten..
Nja, rätt så falsk "trygghet"

Problemet med denna typ av larm är att rutinerade tjuvar skiter i larmet om de verkligen vill in i huset.
Väl inne så mossar de sirenen så det blir tyst och vet att de har ca 15 minuter fritt att göra det de ska.

Detta har en före detta inbrottstjuv uppgett i en artikel i kvällspressen.
Citera
2025-10-19, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod

Problemet med denna typ av larm är att rutinerade tjuvar skiter i larmet om de verkligen vill in i huset.
Väl inne så mossar de sirenen så det blir tyst och vet att de har ca 15 minuter fritt att göra det de ska.

Håller inte med.

Det sägs i diverse artiklar att "rutinerade" tjuvar enkelt kan komma förbi larmet - men ett larm avskräcker en tjuv - särskilt såna som går in i vanliga hem.

Hade en granne som skrockade när jag skaffade larm - något år senare hade de inbrott när de var i stugan. Gått in via källardörren nattetid - rekat så de visste att ingen var hemma. Hade spenderat 2-3 timmar och letat igenom hela huset. Smycken och silverbestick (som var delvis gömda) försvann.

Har man vapen så är det nästan en skyldighet att ha larm tycker jag. Ett korrekt monterat vapenskåp fördröjer bara inbrottstjuven och med ett larm är det väldigt riskabelt för en inbrottstjuv för larmcentralen ringer polisen direkt vid ett konstaterat A-larm och polisen har koll på vilka som har vapen.
Citera
2025-10-19, 13:11
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Håller inte med.

Det sägs i diverse artiklar att "rutinerade" tjuvar enkelt kan komma förbi larmet - men ett larm avskräcker en tjuv - särskilt såna som går in i vanliga hem.

Hade en granne som skrockade när jag skaffade larm - något år senare hade de inbrott när de var i stugan. Gått in via källardörren nattetid - rekat så de visste att ingen var hemma. Hade spenderat 2-3 timmar och letat igenom hela huset. Smycken och silverbestick (som var delvis gömda) försvann.

Har man vapen så är det nästan en skyldighet att ha larm tycker jag. Ett korrekt monterat vapenskåp fördröjer bara inbrottstjuven och med ett larm är det väldigt riskabelt för en inbrottstjuv för larmcentralen ringer polisen direkt vid ett konstaterat A-larm och polisen har koll på vilka som har vapen.
Jag återgav bara vad före detta inbrottstjuven berättade.
För honom räckte det med 15 minuter.

Tror inte det var vapen han var ute efter utan lättare saker att plocka med sig.
Citera
2025-10-19, 13:24
Medlem
Citat:
Jag återgav bara vad före detta inbrottstjuven berättade.
För honom räckte det med 15 minuter.

Tror inte det var vapen han var ute efter utan lättare saker att plocka med sig.

Vad har normala människor hemma som är så stöldbegärligt?

Tiden när någon springer in och snor TV:n är ju sedan länge borta - det är inga pengar i sånt längre. De har blivit stora och otympliga och framförallt billiga.

Googlade snabbt och fick en lista på vad som stjäls normalt sett - vet inte om det stämmer:

Citat:
Vanliga stöldgods vid villainbrott

Smycken och ädelstenar: Dessa är mycket vanliga mål, speciellt familjesmycken som har ett stort affektionsvärde.

Elektronik: Bärbara datorer, mobiltelefoner och surfplattor är lätt att ta med sig och har ett högt värde.

Kontanter: Pengar som lämnas framme är ett direkt byte för tjuvar.

Pass och ID-handlingar: Dessa kan användas för olika typer av bedrägerier och stjäls därför ofta.

Verktyg och trädgårdsredskap: Dessa kan säljas vidare eller användas för att ta sig in i andra bostäder.

Fordon: Även cyklar, mopeder och fyrhjulingar stjäls ofta.

Smycken och ädelstenar - förvara inlåst och/eller undangömt.

Elektronik - ta med dig eller låt det inte ligga framme.

Kontanter - göm/lås in.

Pass och ID-handlingar - göm/lås in.

Fordon - Går inte att göra så mycket. Cyklar, mopeder och elsparkcyklar försvinner ju dessutom oftast när de står utomhus.

Man vill minska tiden som tjuven har att leta igenom huset. Utan larm finns det ju gott om tid för tjuven.

Den du refererar till är förmodligen Billy Hellström.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/billy-i-sundsvall-har-avtjanat-flera-fangelsestraff-darfor-tror-han-hot-och-vald-okar

Han har gjort diverse intervjuer där han pratar om inbrott och larm osv men han är inte den normala inbrottstjuven. Dels var det länge sedan och dels var han narkoman - på den tiden var det mycket smash and grab - dvs snabbt in och ta tv eller något likande för att få pengar till narkotika.

Dagens ligor är helt annorlunda - de vill maximera vinsten och minimera riskerna och då är det smycken och kontanter och till viss del verktyg som stjäls.

Sen ska man inte glömma att ett inbrottslarm idag nästan alltid inkluderar ett uppkopplat brandlarm vilket är en trygghet också.
Senast redigerad av poiuy1298 2025-10-19 kl. 13:35.
Citera
2025-10-19, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Övre medelålder är ju idag folk faktiskt som borde vara rätt medvetna. De är då folk som var unga när Commadore 64 kom. De borde vara väldigt på med detta virus finns.

Sedan bara klicka ger ju inget. Du kan inte bara klicka dig till att bli hackad. Där är det ju beroende på webbläsare, om du klickar en gång till etc.

Jag gissar ju att denna hackning är mer det gamla vanliga. Man vill göra ett system så användarvänligt som möjligt. Dvs enkelt för användare som ska använda det. Det i sin tur gör dock att användare som inte ska använda det mer enkelt kommer in.

Det heller bara dålig kodning. Det funkar ju också. Verisure lägger nog mer pengar på telefonsäljare än vad de gör för att säkra sitt eget system.
Hur många från den generationen satt med commodore 64 tror du? Dom klickar på en hyperlänk och vips har dom laddat ner ett "dokument" som krypterar datorn inklusive filserver som delas mellan användarna och så är cirkusen igång.
Citera
2025-10-19, 13:49
Medlem
Citat:

Jag förväntar mig inte att dom stoppar tjuven men det stressar på dom samt att jag får veta att något hänt och kan skynda mig hem.

Ligger jag och sover så kommer jag vakna av att det piper eller pep om dom nu slår sönder sirenen.

Är man bortrest och någon gör inbrott så hjälper dom även till med att koordinera att fönster lagas eller täcks temporärt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in