2025-10-19, 08:29
Vissa gillar ju spelsajten blip, den stängdes ner på grund av för mycket resurser som den tog. Men Sverige har ju Umeå och Luleå, där man har tillgång till serverhallar. Varför inte bygga ut dessa där med blip igen och förbättra teknologin?

Just nu sponsras facebook och twitter där, för det mesta, blip var jätte kul för länge sedan.

Man kunde köra othello, snake, olika spel online med andra, vissa drack kaffe och åt fika och spelade hela dagarna, även chattade online.

Man kan ju förbättra sidan grafiskt och sedan lansera den igen?

Svenska hemsidor skall ej gå under, inte vår kultur i Sverige heller anser jag. Man bevarar det gamla. Ändå lades en så fin sida ner bara så.

Hur gör TV4 för att få tillbaka Blip.se igen? Finns ju vissa andra liknande sajter, typ neopets, eller mafiawars, online roleplaying, men de är inte Sveriges sorts community så att säga. Det får vara för USA eller andra länder att använda dessa mer.
Citera
2025-10-19, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaBee
Vissa gillar ju spelsajten blip, den stängdes ner på grund av för mycket resurser som den tog. Men Sverige har ju Umeå och Luleå, där man har tillgång till serverhallar. Varför inte bygga ut dessa där med blip igen och förbättra teknologin?

Just nu sponsras facebook och twitter där, för det mesta, blip var jätte kul för länge sedan.

Man kunde köra othello, snake, olika spel online med andra, vissa drack kaffe och åt fika och spelade hela dagarna, även chattade online.

Man kan ju förbättra sidan grafiskt och sedan lansera den igen?

Svenska hemsidor skall ej gå under, inte vår kultur i Sverige heller anser jag. Man bevarar det gamla. Ändå lades en så fin sida ner bara så.

Hur gör TV4 för att få tillbaka Blip.se igen? Finns ju vissa andra liknande sajter, typ neopets, eller mafiawars, online roleplaying, men de är inte Sveriges sorts community så att säga. Det får vara för USA eller andra länder att använda dessa mer.

Nu har inte jag den blekaste aning om vad blip var.
Men om du säger att den lades pga brist på resurser, så är det kanske en ledtråd. En site kostar pengar att driva, alltså måste den dra in pengar eller få pengar från annan verksamhet. Uppenbarligen funkade inte det.
Alternativ 2 är att siten togs över av nån som inte ville ha en konkurrent.

Förövrigt, röstar du på SD?
Citera
2025-10-19, 08:43
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Nu har inte jag den blekaste aning om vad blip var.
Men om du säger att den lades pga brist på resurser, så är det kanske en ledtråd. En site kostar pengar att driva, alltså måste den dra in pengar eller få pengar från annan verksamhet. Uppenbarligen funkade inte det.
Alternativ 2 är att siten togs över av nån som inte ville ha en konkurrent.

Förövrigt, röstar du på SD?

Jag bodde i Tibro nära Skövde ett tag sedan och åkte in till Skövde oftast, även då fick jag höra i radion om Blipville och Blip skulle läggas ned, det var ju många som var ledsna och nu är sidan helt borta, visst finns andra hemsidor men den var rätt så unik.

TV4 bör redan ha tillräckligt pengar för att lansera den igen, så vad handlar det om?

Vad har detta med SD att göra? :P
Citera
2025-10-19, 10:32
Medlem
Genelkurmays avatar
Tyvärr så är det nya tider. Marknaden för dessa typer av siter dog när Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat tog över och förpestade barns hjärnor.

Minns tiderna när man spelade Habbo och Blipville. Alla tonåringar satt som klistrade framför skärmen efter skoldagen och köpte mynt med hemtelefonen.
Citera
2025-10-19, 12:26
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Det handlar om kultur. Varenda tomte vet vad Blip är. Du är konstaterad som onormal om du inte hört talas om det.

Precis, de som gillar svensk kultur, blip var en del av vår kultur bak i tiden. Hoppas något nytt kommer i värsta fall, eller att de ger ut source koden till något bra företag som kan lansera den igen, digitalt.
Citera
2025-10-19, 13:00
Medlem
Blip skiter jag i, ge mig robotkampen bara!
Citera
2025-10-19, 15:05
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Blip skiter jag i, ge mig robotkampen bara!

Snake då? Den var ju hur kul som helst, även Othello, och Schack
Citera
2025-10-19, 16:16
Medlem
Shockplay är i alla fall online igen om man vill ha lite nostalgi.

https://raketspel.se/shockplay/

Man kan spela det igen om man laddar ned en .exe-fil. Windows Defender varnar för att öppna men det är bara falskt alarm då det inte är en stor utgivare. Det är Per Ekstig aka Rocketman som grundade Raketspel (företaget som även låg bakom spel på Blip.se m.m.) som skapat filen.
Citera
2025-10-19, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaBee
Snake då? Den var ju hur kul som helst, även Othello, och Schack
Snake spelade man ju på 3310:an, fanns ingen anledning att spela det på datorn..
Citera
2025-10-19, 19:19
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Jag behöver alltså repetera lite.

Antingen drar en site in de pengar som krävs för driften, eller så skickar någon in pengar för att de tycker det ör värt det, eller för att de tjänar nåt annat på det.
Uppenbarligen saknas ovan.
Eller så har någon köpt blip för att lägga ner, oftast för att man ser det som en konkurrent.

SD är inte relevant. Men uttryck om att bevara det gamla i kombination mindre vetande pekar ofta på SD-anhängare. Var bara nyfiken, svar behövs inte.

Verkar ju som SD inte heller vill bevara de gamla heller.

Ja synd blipville försvann, som man gick med i misstag, eller man ville ju spela jeopardy och då var man tvungen gå med på blip som var tV4 spelssida... de sändes där då..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in