2025-10-16, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosse2468
Ingen säger väl att det är extra hemskt för Hatt? Finns väl fler skäl till att hon avgår än att det är hemskt:
1) Hon tycker det är hemsk ungefär lika mycket som de andra du nämner. Hon har varit ifrån politiken som VD under 10 år. Kanske har kontakter etc som gör att steget till den sidan för henne känns lättare än för de andra? Då väger det över psykiskt och hon avgår.
2) Hon har 3 små barn. Hon kanske tänker som Annie Lööf gjorde, satte jobbet och vad det betyder av för-/nsckdelar i perspektiv. Så då slutade hon, kanske samma med Hatt?
3) det jag själv hade gjort: "det ska fan gå här och försöka hjälpa folk få det lite bättre när samma folk hotar mig". Är man yngre tänker man nog mer "ja, men inte alla gör så-tänk på de som sköter sig". Är man äldre tänker man nog mer "det skiter jag i, det är tillräckligt mycket skit med detta". Så går man till nåt bättre.

Är ganska säker på att hon inte går till nåt sämre ur varken ekonomiskt eller arbetsmiljömässigt perspektiv. Hon kan lätt bli privat VD igen och då slippa undan lättare. Det hon måste avstå är möjligheten att påverka i en större omfattning. Du får fokusera på vinst, marknadsandelar och aktiekurs. Det blir torftigt i längden tror jag för henne.

Vilka stora ideologier menar du stammar från Sverige? Vad är det för jidder om "utländsk doktrin"? Kan betyda ungefär vadsomhelst och ser mest ut som ett försök till jonglering med ord.
Så med andra ord.. Då du undviker mitt orginalinägg.
På vilket sätt är det svenskens fel att hon blir hotad? Som alla svenskar (Och SD) blir på daglig basis? Vad är skillnaden? Och varför lägger tex inye Jimmie av när han får samma hot (ggr 2.000) per dag?
Citera
2025-10-16, 17:54
Medlem
Karmans avatar
Citat:
...och i der diskussionsforumet diskuterar jag med dig om att till skillnad från dig snser inte jag att hon behöver förklara nånting för oss om varför hon avgår. Det har inte vi med att göra helt enkelt.

Sen vill jag inte hindra nån från att sitta och jämföra hur man uppfattar samhällsutvecklingen gentemot hur Hatt uppfattar den mm. Det kan man såklart göra. Men hela frågeställningen är helt ologisk: "var det rätt att hon kände sig hotad/mötte hat?" .

Fast det är klart, det är intressant att läsa att många verkar anse att man ska tåla detta...till en viss nivå....som ligger högre än vad Hatt anser. Min nivå är "noll".
Ska fan jobba för ett samhälle där de man jobbar för ska få lov att hota "till en lagom nivå".
Hon är ju en toppolitiker. Så klart har vi med att göra med varför hon avgår. Det förstår du väl? Nej, ingen ska hotas, det har jag aldrig sagt heller. Vet inte var du får det ifrån. Men kritik och gransking bör hon tåla, det är ju egentligen självklart om du tänker efter.

Sen har ju just Centern själva varit väldigt skarpa, på gränsen till förtalande av tex. SD, dess medlemmar och sympatisörer. Varför tror du att det ska förbli oemotsagt?
Citera
2025-10-16, 17:57
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Fast det är klart, det är intressant att läsa att många verkar anse att man ska tåla detta...till en viss nivå....som ligger högre än vad Hatt anser. Min nivå är "noll".
Ska fan jobba för ett samhälle där de man jobbar för ska få lov att hota "till en lagom nivå".
Hade 230.000 kr i månadslön fått dig på andra tankar?...
Citera
2025-10-16, 18:08
Medlem
Citat:
...och i der diskussionsforumet diskuterar jag med dig om att till skillnad från dig snser inte jag att hon behöver förklara nånting för oss om varför hon avgår. Det har inte vi med att göra helt enkelt.

Sen vill jag inte hindra nån från att sitta och jämföra hur man uppfattar samhällsutvecklingen gentemot hur Hatt uppfattar den mm. Det kan man såklart göra. Men hela frågeställningen är helt ologisk: "var det rätt att hon kände sig hotad/mötte hat?" .

Om ingen har att göra med varför hon avgår(?) så känns det extra onödigt att skylla på hot som inte existerar.

Hot och hat genomsyrar dagens Sverige mycket pga förändringar som just politiker som Hatt satt i verket.
Vet inte varför du tycker att just politiker ska fredas från konsekvenserna av sin egen politik, är det inte bättre att vi säger att poliser, p-lisor, lärare och elever eller dom som jobbar inom vården ska acceptera ”noll” hot så vi kan stänga ner hela statsapparaten?

Hatts otydlighet beror nog att anledningen till att hon avgår är något helt annat än ’hot och hat’ och om hon inte vill prata om det så skulle hon aldrig ha använt det som ursäkt.

Inte ens Säpo verkar veta vad det handlar om.
Citera
2025-10-16, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Hatts otydlighet beror nog att anledningen till att hon avgår är något helt annat än ’hot och hat’ och om hon inte vill prata om det så skulle hon aldrig ha använt det som ursäkt.

Helt uppenbart.
Så uppenbart att även etablerade debattörer talar mer eller mindre öppet om det.

Samtidigt som de rödgrönrosa försöker sig på "damage control" genom att köra sina gamla vanliga käpphästar om näthat och kvinnohat och SD osv. på repeat.
Citera
2025-10-16, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Jag tycker mycket illa om Centerpartiet. Men jag tycker det är oacceptabelt att Anna-Karin Hatt har utsatts för så mycket hat och hot, tydligen inklusive dödshot, att hon inte orkar fortsätta.
Det spelar ingen roll att det inte är sant, det är för jävligt ändå?
Citera
2025-10-16, 18:21
Medlem
Julskinkatos avatar
Centern är ett konstigt parti, först konservativa bondeförbundet och sen stureplanspedofilerna med Annika och Peddoley.. Sen islamisten murrahen med koppling till Erdogan. Sen Hatten. Som avgår efter några månader och skyller på för polis och Säpo okänt "hot".

Sen börjar en massa sossetroll rulla på om "högerextrema hat" direkt...haha som vanligt. Det goda vänsterhatet.

Centern är ett kapat parti. Vad representerar dom ens idag? Finns nog rätt stora sprickor i?
Citera
2025-10-16, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Och så ska Anna-Karin Hatt utsättas för ännu lite mer hat här på Flashback.

AKH tackade länge nej till att bli partiledare för C, men hon övertalades. Det är inte säkert att hon insåg hur mycket hat hon skulle utsättas för. Eller också fattade hon det inte riktigt förrän hon faktiskt utsattes för det.

Jag håller med analysen att det framför allt är kvinnliga partiledare som drabbas av pöbelns hat. Jag gissar att du, LeTeigneux, inte har några högre tankar om andra kvinnliga partiledare heller - eller om kvinnor över huvud taget.

Till skillnad från Nooshi Dadgostar, Annie Lööf och Ebba Busch, så var Anna-Karin Hatt lågmäld. Hon drabbades av hat först och främst för att hon var en kvinnlig partiledare, det är min uppfattning.

Du som verkar insatt kan väl redogöra för hoten och hatet som verkar översköljt Hatt under hennes korta sejour som partiledare? Tack på förhand!

Hon är den mest anonyma partiledaren någonsin i Sverige vad jag vet, många verkar inte ha vetat att hon var partiledare för det lilla center-partiet ens.
Hon har haft semester nästan halva uppdragstiden och har inte anmält ett enda hot.

Hon har säkert helt andra problem, inom partiet tex, men det är enormt ryggradslöst att skylla på hot som inte finns bara för att skapa en pseudodebatt och slippa ta ansvar.
Citera
2025-10-16, 18:31
Medlem
brukstjacks avatar
Uppenbarligen vill ett desperat (c) att valet ska handla om anständighet (för att i förlängningen återigen framställa sig som "det verkliga mittenpartiet som står ovan politisk käbbel", i princip samma strategi som gått åt helvete i de senaste valen).

(sd) verkar fallit för knepet:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sd-toppen-vi-var-for-harda-mot-annie-loof

Men det lär bli svårt att hålla igång den här diskursen hela vägen genom valrörelsen, tror det slutar i fiasko.

(Men man fattar ju hur tanken uppstått. Vi får väl anta att (c) sett tydliga indikationer i sina undersökningar på att fler och fler borgerliga väljare är trötta på det höga tonläget post-Trump och att det finns röster att vinna på att sälja drömmen om en återgång till den gamla världsordningen).
Senast redigerad av brukstjack 2025-10-16 kl. 18:43.
Citera
2025-10-16, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DmtLaser
Enkelt, man bestämmer helt enkelt att dygnet hsr 48 timmar..
Räcker inte.
Citera
2025-10-16, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Om ingen har att göra med varför hon avgår(?) så känns det extra onödigt att skylla på hot som inte existerar.

Hot och hat genomsyrar dagens Sverige mycket pga förändringar som just politiker som Hatt satt i verket.
Vet inte varför du tycker att just politiker ska fredas från konsekvenserna av sin egen politik, är det inte bättre att vi säger att poliser, p-lisor, lärare och elever eller dom som jobbar inom vården ska acceptera ”noll” hot så vi kan stänga ner hela statsapparaten?

Inte ens Säpo verkar veta vad det handlar om.

Du får gärna peka på var jag säger att "just politiker" ska fredas. Det tyckrr jag såklart inte, vore det inte ologiskt? Men hittar du det så visa mig, annars kan du gärna skriva att du inte hittar (eller låta bli om du inte vågar).
Jag tycker vårdpersonal ska slänga ut den som hotar-låt fanskapet dö på gatan utanför, inget snack. Polisen ska få fängsla, för mig skjuta, den som står och jiddrar med polisen och hotar, inget snack.p-lisor kryssar i rutan "hotad" så blir det indraget körkort 6 månader.

Det jag tycker är att vi accepterar det, vi gör nån jävla halv-Gandhi, och ser passivt på när hot, hat, våld etc får styra. Våld ska inte användas annat än om någon är våldsam mot dig. Då ska du få försvara dig och slå ihjäl personen.

Det Hatt gör är att hon "visar var skåpet ska stå": nivån idag är för hög, det här ger jag fan i. Sen kommer ingen gaphals med adidasbrsllor att bry sig om det, den brys sig bara om när en vanmig, svensk man i 50-års ålder skjuter knäskålarns av honom för att mamma och pappa inte lärt honom vad "sluta" betyder.
Ingen som helst tolerans mot de som inte följer samhällskontraktet, stör andra, ska mopsa sig på stan och liknande. Men inget jävla tjafsande eller fängeöse eller sånt skit. Skjut dem, gör jaktsäsong året runt, inget straff om du tar en, tvärtom. Då kanske budskapet går in.
Citera
2025-10-16, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag tror du har fel. Visst finns det idioter på högerkanten som stödjer SD, men SD har inga organiserade trollfabriker. Och C får faktiskt skylla sig lite själva att så många avskyr dem, för "svinhugg går igen" som det heter.

Det enklaste argumentet för att det var vänsterextremister som skrämde henne är följande. Högerextremisterna är bara några hundra, de har SÄPO koll på sedan länge. Vänsterextremisterna är numera flera hundra tusen, de klarar SÄPO inte av att hålla koll på, vissa av dem rör sig fritt inom S, V och MP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in