2025-10-16, 13:46
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Såvida du inte har konkreta belägg för att det inte skulle vara det som hon själv faktiskt hänvisar till så är dina spekulationer bara bullshit, det fattar du va?

Alla kan spekulera, men att vänta sig att AKH skulle berätta öppet om ett trovärdigt hot tror jag inte man skall räkna med. I de flesta sådana fall rådfrågar man polisen, och deras första åtgärd är inte att heller att offentliggöra något. Att AKH fått besked att inte diskutera en eventuell polisanmälan och -insats är förväntat, i så fall. Därför säger utebliven detaljinformation ingenting.

Detta sagt, skälet kan vara mycket trivialt och baseras enbart på vad AKH tycker är jobbigt.
Citera
2025-10-16, 13:48
Avstängd
dansquelcass avatar
Hon slutar eftersom det allmänna samhällsklimatet är hårt.

Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Känns ju verkligen som det inte hänt något specifikt, utan det är det "allmänna samhälls-klimatet" som enligt henne blivit råare. Jag är osäker på om det ens stämmer, tycker det var värre för runt 10 år sen faktiskt.
Citera
2025-10-16, 13:52
Avstängd
dansquelcass avatar
Det hårda klimatet har redan krävt sitt första offer och under det kommande året väntar henne miljontals kronor rakt ner i fickan.

Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Kan det vara den interna kritiken från jobbiga C-medlemmar som egentligen avses med det ”hårda klimatet”?
Senast redigerad av dansquelcas 2025-10-16 kl. 13:55.
Citera
2025-10-16, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Alla kan spekulera, men att vänta sig att AKH skulle berätta öppet om ett trovärdigt hot tror jag inte man skall räkna med. I de flesta sådana fall rådfrågar man polisen, och deras första åtgärd är inte att heller att offentliggöra något. Att AKH fått besked att inte diskutera en eventuell polisanmälan och -insats är förväntat, i så fall. Därför säger utebliven detaljinformation ingenting.

Detta sagt, skälet kan vara mycket trivialt och baseras enbart på vad AKH tycker är jobbigt.

Fast varför ska man ens utgå från att det inte är som hon säger, varför måste man spekulera fram en alternativ lösning när hon presenterar det precis som hon uppfattar det? Inlägget jag citerar mufflade om Ockhams rakkniv och om man nu ska använda den som argument så är den mest troliga förklaringen att det helt enkelt ligger till så som hon säger att det gör. Det finns ingen anledning att fabulera ihop något annat bara för att man känner annorlunda eftersom hon rimligtvis vet bäst.
Citera
2025-10-16, 14:02
Medlem
Hat och hot låter som ev. svepskäl. Det är antagligen nåt annat ex. interna stridigheter, internt missnöje med opinionssiffror, eller så insåg hon att det var ett omöjligt uppdrag. Kämpa som fan i 18 månader och sen få ett valresultat på 3,5% och missa riksdagen. Finns roligare och enklare saker att göra med sin tid.
Citera
2025-10-16, 14:12
Medlem
Ilimitados avatar
Att "hatta" - tveka · vackla · huttla
Citera
2025-10-16, 14:14
Medlem
Carrocks avatar
Är det verkligen någon som tror på hennes anledning att det skulle bero på hot och hat? En mer intetsägande politiker finns ju knappast, 90% visste nog inte ens att hon var partiledare för C.

Hade det varit Annie Lööf som kom med den anledningen så hade jag faktiskt kunnat köpa den, hon har ju ändå varit en offentliga måltavla efter dvs uttalanden som 40 miljoner invandrare och att hon skulle äta sina sko hellre än att sätta sig i knät på Löfven, som hon sedan gjorde, inte äta skon då alltså utan satte sig i regering-Löfvens knä.

Men denna Hatt hade jag nästan helt missat, en intetsägande politiker och ett intetsägande parti.
Hon kan ju knappast ens själv mena att hon skulle få mer hot och hat än Åkesson, Dadgostar, Uffe eller Maggan.

Knappt ens en mikroskopiskt andel av all hat och hot de får, lär väl hamna hos Hatt?

Dålig känsla av meningsmotståndarna som Ebba att gå ut och förstora detta och prata om "En mörk dag för Sverige" när hon hänvisar till Hatts anledning till att hon avgår. Hatt har helt enkelt dragit en lögn för att det ska se bättre ut än den egentliga anledningen.

Om det nu stämmer att hon avgår av den här anledningen så handlar det kanske om max 10 - 20 hatmeddelanden och kanske 1 eller 3 hot. I så fall är hon fel person på fel post från första början. Lite som att en polis skulle sluta för at han möts av hat.
Citera
2025-10-16, 14:15
Avstängd
dansquelcass avatar
Allt var förstås minutiöst planerat. Skyll på det obarmhärtiga samhällsklimatet, dra på offerkoftan om hot och hat, ro iväg ensam i livräddarbåten medan skeppet sjunker och sikta på miljonerna som väntar när dammet lagt sig. En heroisk insats av Anna-Karin Hatt, verkligen.

Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJumbo
Hat och hot låter som ev. svepskäl. Det är antagligen nåt annat ex. interna stridigheter, internt missnöje med opinionssiffror, eller så insåg hon att det var ett omöjligt uppdrag. Kämpa som fan i 18 månader och sen få ett valresultat på 3,5% och missa riksdagen. Finns roligare och enklare saker att göra med sin tid.
Citera
2025-10-16, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Lotta Gröning har en bra analys på tre minuter. Hon anser att Hatt fick en omöjligt uppgift, fick inte samarbeta till höger och inte till vänster.

Att hon avgick efter partiledardebatten kan tyda på att man inom partiet inte var nöjda med hennes prestation. I Centern finns många som har åsikter om vilka man inte skall samarbeta med och vilken politik man inte skall föra.
Ja det är nog dags för C att sluta drömma om en bred mitt-regering. L har har iaf börjat ta klivet, även om dom ibland går ut med anti-SD-statements. Lite teater måste dom bjuda på så Liberalernas gräsrötter blir distraherade..
C har verkligen hamnat i ingenmansland. 1 år kvar till valet. dags att bestämma sig illa kvickt.
Citera
2025-10-16, 14:19
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Fast varför ska man ens utgå från att det inte är som hon säger, varför måste man spekulera fram en alternativ lösning när hon presenterar det precis som hon uppfattar det? Inlägget jag citerar mufflade om Ockhams rakkniv och om man nu ska använda den som argument så är den mest troliga förklaringen att det helt enkelt ligger till så som hon säger att det gör. Det finns ingen anledning att fabulera ihop något annat bara för att man känner annorlunda eftersom hon rimligtvis vet bäst.

Det är naturligtvis helt sakligt korrekt att hänvisa till hat&hot, oavsett om man är rädd på riktigt, eller bara ruskigt trött på den politiska kometsvansen. Man kan avgå för att man tycker det är oacceptabelt liksom för att man är "rädd på riktigt".

Men skulle hotet&hatet (som hon hänvisar till) vara konkret och allvarligt lär vi ju ALDRIG få reda på det - möjligen i hennes memoarer.

Nu känns det ju tämligen otippat att en rutinerad politiker egentligen blir överraskad av den här "kometsvansen", men det kan säkert tänkas att insikten drabbat litet plötsligt.

Men "Occams rakkniv" (som jag annars gillar skarpt, hehe) brukar inte betyda annat än att den enklare förklaringen skall väljas före den invecklade. Då SKULLE man kunna fundera på ifall "Nähä, jag blev himla överraskad över att alla inte tycker som jag och att hat&hot förekommer i rikspolitiken" eller "Fy f-n, jag har blivit rädd på riktigt så jag avgår direkt" enklast förklarar en så ovanligt och överraskande direktavgång.
Citera
2025-10-16, 14:33
Medlem
Moobs avatar
Jag tror hon planerade det här från första början för att komma åt den generösa fallskärmen.
Citera
2025-10-16, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Källa på det?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bgmqXe/theodor-engstrom-hade-konkret-plan-att-morda-annie-loof-i-visby
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in