Citat:
Ursprungligen postat av
bofop
Fast varför ska man ens utgå från att det inte är som hon säger, varför måste man spekulera fram en alternativ lösning när hon presenterar det precis som hon uppfattar det? Inlägget jag citerar mufflade om Ockhams rakkniv och om man nu ska använda den som argument så är den mest troliga förklaringen att det helt enkelt ligger till så som hon säger att det gör. Det finns ingen anledning att fabulera ihop något annat bara för att man känner annorlunda eftersom hon rimligtvis vet bäst.
Det är naturligtvis helt sakligt korrekt att hänvisa till hat&hot, oavsett om man är rädd på riktigt, eller bara ruskigt trött på den politiska kometsvansen. Man kan avgå för att man tycker det är oacceptabelt liksom för att man är "rädd på riktigt".
Men skulle hotet&hatet (som hon hänvisar till) vara konkret och allvarligt lär vi ju ALDRIG få reda på det - möjligen i hennes memoarer.
Nu känns det ju tämligen otippat att en rutinerad politiker egentligen blir överraskad av den här "kometsvansen", men det kan säkert tänkas att insikten drabbat litet plötsligt.
Men "Occams rakkniv" (som jag annars gillar skarpt, hehe) brukar inte betyda annat än att den enklare förklaringen skall väljas före den invecklade. Då SKULLE man kunna fundera på ifall "
Nähä, jag blev himla överraskad över att alla inte tycker som jag och att hat&hot förekommer i rikspolitiken" eller "
Fy f-n, jag har blivit rädd på riktigt så jag avgår direkt" enklast förklarar en så ovanligt och överraskande direktavgång.