2025-10-16, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Tror inte alls hon har fått hot i den omfattning eller grad hon vill påstå. Hon vill inte berätta vad hoten består i eller polisanmäla hoten. Det sitter i att hon vill inte erkänna att SD ska släppas in i värmen nästa val. Feg är hon. Bara att ändra åsikt och respektera demokrati.
Tror inte jag heller hon har ju varit så kort tid att folk knappt vet vem hon är eller har hört vad hon har att säga ens. Eller vet vem hon är gör de väl eftersom hon varit med i politiken ett tag iofs, så har hon fått hot etc så tror jag mer att det har med det förflutna att göra.
Citera
2025-10-16, 12:56
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
ja den dörren var inte öppen så länge..

"EU-parlamentarikern Emma Wiesner säger att hon inte vill bli ny partiledare för Centerpartiet efter Anna-Karin Hatt,"

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/wiesner-vill-inte-bli-ny-c-ledare

är det inte dags att sluta hatta runt? c verkar vara en hönsgård?

har dom ingen tupp som kan styra upp lite?
Hon insåg väl att hon inte hade stöd nog.
Citera
2025-10-16, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Tjaa, hon har väl talat om att beslutet växt fram successivt och att beslutet fattats i närtid?

Jag vet inte riktigt, men antingen hade hon fattat beslutet före debatten (och då måste det väl ha känts litet konstigt att stå där och debattera?), eller också var hon på vippen att besluta sig, och så kanske grälen/stöket under debatten, och kanske en del hotfulla mail och inlägg efter debatten fick bägaren att rinna över?

En märklig historia är det iaf och det känns inte det minsta ansvarstagande att dra igång en pseudo-debatt kring politikers vardag bara för att hon inte trivs i sin roll som partiledare.

Väldigt svagt att gömma sig bakom påstådda hot som inte ens är allvarliga nog att polisanmäla.
Citera
2025-10-16, 12:58
Avstängd
dansquelcass avatar
Anna-Karin Hatts intervju i SVT Aktuellt den 14 oktober 2025:

Fråga: Varför har du valt att avgå som partiledare för Centerpartiet?

Svar: Jag har gjort en samlad bedömning av situationen som partiledare i ett allt hårdare och mer polariserat samhällsklimat som gått överstyr. Hat och hot är återkommande och gör det svårt för mig att utöva det ledarskap jag vill stå för. Det är inte en enskild incident, utan en pågående situation som påverkar mig och andra politiker negativt.

Fråga: Kan du beskriva i vilken utsträckning eller på vilket sätt du har utsatts för hot och hat?

Svar: Jag vill inte gå in närmare på detaljer kring hoten, men det handlar om ett hårt klimat som kryper under skinnet på oss politiker. Det är något alla med ledande förtroendeuppdrag får hantera, men i kombination med det ökande samhällspolariseringen blir det ohållbart.

Fråga: Hur påverkar detta hot och hat demokratin?

Svar: Många kommunalt förtroendevalda, och särskilt kvinnor, upplever en utsatt situation idag. Det är ett hot mot demokratin eftersom det kan göra människor rädda för att engagera sig politiskt. Om vi inte kommer till rätta med detta riskerar vi att tappa framtidens demokratiska företrädare.

Fråga: Hur har beskedet att du avgår tagits emot i partiet?
Svar: Jag förstår att många känner sig överraskade, ledsna och besvikna. Det var inte så här det skulle bli, och det är det svåraste beslutet jag tagit i min karriär.
Citera
2025-10-16, 13:06
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rajan03
Var fler bland annat Åkesson som också fanns på samma lista hös mördaren.
Men det är knappt någon som vet på grund av att vänstermedia inte tycker att det är intressant att skriva om.
Källa på det?
Citera
2025-10-16, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoffmeastro
Källa på det?

Statsvetaren om hatet mot politiker: ”Kvinnor mer utsatta”
Citera
2025-10-16, 13:09
Medlem
Sextiopluss avatar
Lotta Gröning har en bra analys på tre minuter. Hon anser att Hatt fick en omöjligt uppgift, fick inte samarbeta till höger och inte till vänster.

Att hon avgick efter partiledardebatten kan tyda på att man inom partiet inte var nöjda med hennes prestation. I Centern finns många som har åsikter om vilka man inte skall samarbeta med och vilken politik man inte skall föra.
Citera
2025-10-16, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Uppriktigt sagt tycks det inte finnas någon uthållighet i kärringen. Hon tycks också sakna verklighetsuppfattning och överdriver sin egen kapacitet.

Låt oss titta på Hatts privata liv: tre korta äktenskap på 6, 3 och 1 år (eller 1år och 10mån). Lär hon sig inte av sina misstag?

Det sista barnet var 6mån (!) gammalt när paret skilde sig på hösten 2011 och observera noga: vid det läget tävlade hon med Annie Lööf om ordförandeposten! Är hon från vettet? Nyskild med ett spädbarn och två andra ungar och hon ska minsann ta över den rollen.. 🤔

Det skulle troligtvis ha slutat som nu..

Lite får man nog tåla både privat och på jobbet. Klarar hon inte av mer än en kvart privat bådar det inte gott heller i arbetslivet.

Absolut, lite får man tåla, det håller jag absolut med om. Men i det ingår enligt mig inte att bli hotad, eller familjen bli hotad, av en massa drägg på antingen vänster eller högerkanten eller av nån religiös uppfattning. Man får fanimej kunna bete sig även som "vanlig svensk från LHS"! Man ska inte tolerers ett annat beteende från nån bara för att den inte själv har tillgång till maktens korridorer, är frustrerad, dåligt uppfostrad, har taskig genuppsättning, anser nåt strider mot sin religiösa uppfattning etc, etc. Vanligt jävla hyfs får folk ha! Jag är jävligt trött på alla pappskallar som går och gapar på gator, skriver på nätet om än det ena än det andra de saknar all förmåga och bildning att fatta. De som ansvarar för saker i detta lsndet hsr inte tid att förklara och svara så alla jävla idioter kan fatta. Det var bättre förr när den som inte begrep lämnade eslutsfattande till de som begriper, höll käften och jobbade på med sitt. Då la man sig inte i på samma sätt och skulle aldrig drömma om att skämma ut sig genom att skrika hot till en partiledare! Herregud, tänk om det kom ut att du inte kunde bete dig!

Hur hon fixar sitt privatliv med hemmaman, barnvakt, aupair, whatever skiter jag i så länge hon gör ett bra jobb.
Citera
2025-10-16, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Lotta Gröning har en bra analys på tre minuter. Hon anser att Hatt fick en omöjligt uppgift, fick inte samarbeta till höger och inte till vänster.

Att hon avgick efter partiledardebatten kan tyda på att man inom partiet inte var nöjda med hennes prestation. I Centern finns många som har åsikter om vilka man inte skall samarbeta med och vilken politik man inte skall föra.

Lustigt, hon var väl en av de två, kanske tre, som kunde bete sig. Utan att vara C på nåt sätt fick jag respekt för henne som partiledare. Mer än de andra. Jag tror hon slutade för hon såg runt sig vad hon skulle behöva dras med.
Citera
2025-10-16, 13:15
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dansquelcas
Anna-Karin Hatts intervju i SVT Aktuellt den 14 oktober 2025:

Fråga: Varför har du valt att avgå som partiledare för Centerpartiet?

Svar: Jag har gjort en samlad bedömning av situationen som partiledare i ett allt hårdare och mer polariserat samhällsklimat som gått överstyr. Hat och hot är återkommande och gör det svårt för mig att utöva det ledarskap jag vill stå för. Det är inte en enskild incident, utan en pågående situation som påverkar mig och andra politiker negativt.

Fråga: Kan du beskriva i vilken utsträckning eller på vilket sätt du har utsatts för hot och hat?

Svar: Jag vill inte gå in närmare på detaljer kring hoten, men det handlar om ett hårt klimat som kryper under skinnet på oss politiker. Det är något alla med ledande förtroendeuppdrag får hantera, men i kombination med det ökande samhällspolariseringen blir det ohållbart.

Fråga: Hur påverkar detta hot och hat demokratin?

Svar: Många kommunalt förtroendevalda, och särskilt kvinnor, upplever en utsatt situation idag. Det är ett hot mot demokratin eftersom det kan göra människor rädda för att engagera sig politiskt. Om vi inte kommer till rätta med detta riskerar vi att tappa framtidens demokratiska företrädare.

Fråga: Hur har beskedet att du avgår tagits emot i partiet?
Svar: Jag förstår att många känner sig överraskade, ledsna och besvikna. Det var inte så här det skulle bli, och det är det svåraste beslutet jag tagit i min karriär.
Känns ju verkligen som det inte hänt något specifikt, utan det är det "allmänna samhälls-klimatet" som enligt henne blivit råare. Jag är osäker på om det ens stämmer, tycker det var värre för runt 10 år sen faktiskt.
Citera
2025-10-16, 13:17
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Ja det är väl klart att jag tror det. Problemen kommer att upphöra den dagen C accepterar samverkan med SD.
Jag tror du har fel. Visst finns det idioter på högerkanten som stödjer SD, men SD har inga organiserade trollfabriker. Och C får faktiskt skylla sig lite själva att så många avskyr dem, för "svinhugg går igen" som det heter.
Citera
2025-10-16, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
jävla bra affär.
tacka ja till ett låtsasjobb o säga upp sig 6 mån senare.
hovat in 1.3milj lön + "fallskärm" = ca.4 miljoner för 6 månaders "jobb"

vi vanliga döda blir avstängda från a-kassan 45 dagar om vi säger upp oss.

Just därför ni vanliga "döda" blir avstängda. Självklart hade du fått fallskärm också om nån ansett dig vara värd det. Nu är du inte det och då känns det bättre att pissa på de som är.

Ett tips, på vägen mot fallskärm; det kallas "vanliga dödliga" och syftar på att du är inte så speciell så du undkommer döden. Du är alltså vanlig. Lite kunskap ökar dramatiskt chansen till fallskärm. I det inräknas sällan LHS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in