Flashback bygger pepparkakshus!
2025-10-16, 08:55
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymoxe
Hej! Skulle du som är "normal" utan någon npf diagnos kunna dejta en person som har någon diagnos ?

Jag själv har asperger och add. När borde man berätta för någon man dejtar att man har en diagnos ? Jag tror inte att någon som skulle träffa mig bara en gång skulle märka att jag har nån diagnos det märks nog efter tag. Jag skäms inte över mina diagnoser för dom är en del av mig om jag inte hade haft dom så hade inte jag varit jag. Jag har talat om rätt tidigt för personer jag har dejtat om mina diagnoser för det känns bäst så. Tycker att det är tråkigt att det finns så många fördomar om personer som har autism fick en fråga av en kille en gång om jag kunde prata... Jag pratar nog snarare för mycket när jag väl börjar prata haha 😂 men jag tycker det är lite stelt med kallprat och prata med personer jag inte känner så bra, sen är jag inte speciellt spontan vill helst planera iaf en dag innan om jag ska göra nåt viktigt för annars blir jag stressad, sen så gillar jag inte alltid beröring eller ögonkontakt iaf om inte är beredd på det . Jag kramas gärna med min familj,vänner och nån jag är kär i annars tycker jag det är lite onödigt att kramas och ta i hand men jag vet att man ska göra det för att vara trevlig. Vet inte om jag vill ha barn eller inte möjligtvis 1-2 barn om jag träffar den rätta. Men är orolig att barnet kanske får nån diagnos då det ofta är ärftligt sen är jag orolig hur jag skulle orka med ett barn och om jag skulle bli en bra mamma är rädd för samhällets fördomar jag vet hur man tar hand om ett barn och att man har ansvar för barnet hela livet skulle kännas läskigt att ha en mini-me som funkar likadant men samtidigt skönt på ett sätt så man förstår varandra bättre. Alla killar jag har dejtat tidigare har alls haft lätt autism+ adhd eller autism eller adhd tror det är enklare om jag träffar nån som funkar på ett liknande sätt som jag själv.

npf-diagnos eller ej, så verkar du ha samma problem som alla andra som "dejtar", nämligen att du tror att det går ut på att andra ska anpassa sig efter dig. På sin höjd kommer du träffa en mespropp som låter dig få allt på ditt sätt, och som föraktar dig i smyg.

Varför vill du träffa en kille? Vad vill du få ut av det exakt?
Citera
2025-10-16, 08:58
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ja och det säger jag inget om heller. Men jag anser att personer som har npf diagnoser också har rätt att känna sig älskade och dejta och ha förhållande m.m

Sedan när blev det en rättighet att "känna sig älskad"?
Citera
2025-10-16, 09:07
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
npf-diagnos eller ej, så verkar du ha samma problem som alla andra som "dejtar", nämligen att du tror att det går ut på att andra ska anpassa sig efter dig. På sin höjd kommer du träffa en mespropp som låter dig få allt på ditt sätt, och som föraktar dig i smyg.

Varför vill du träffa en kille? Vad vill du få ut av det exakt?

Citat:

Ditt råd är att TS helt enkelt ska ge upp och sluta försöka? Du är nominerad till dummaste inläggen på Flashback 2025. Tror att du har en god chans till medaljplats!

Man är den man är. Med de styrkor och svagheter som kommer därav. Även om du är dålig på ett område så går det att lära, och utveckla sig på det. En resa jag själv går igenom och kämpar med dagligen. Att ge upp är inte ett alternativ. Det tycker jag inte att TS ska göra heller.

Personligen har jag inga problem med att dejta när det behövs trots autism. Jag har lärt mig det.
Citera
2025-10-16, 10:02
Bannlyst
Citat:
Verkligen. Att bara förvänta sig att någon annan ska känna något för en är helt verklighetsfrånvänt. Dessutom jobbigt för den som blir attackerad
Senast redigerad av GuacamoleLover 2025-10-16 kl. 10:22.
Citera
2025-10-16, 10:55
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Ditt råd är att TS helt enkelt ska ge upp och sluta försöka? Du är nominerad till dummaste inläggen på Flashback 2025. Tror att du har en god chans till medaljplats!

Nej, det var inte mitt råd. Hur kunde du tolka det jag skrev på det sättet?
Citera
2025-10-16, 13:29
Citat:

Sen när är det inte en rättighet? 🤨 Alla människor förtjänar väl att få må bra och känna sig älskade oavsett om man har funktionshinder eller inte ?!
Citera
2025-10-16, 13:30
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986

Man är den man är. Med de styrkor och svagheter som kommer därav. Även om du är dålig på ett område så går det att lära, och utveckla sig på det. En resa jag själv går igenom och kämpar med dagligen. Att ge upp är inte ett alternativ. Det tycker jag inte att TS ska göra heller.

Personligen har jag inga problem med att dejta när det behövs trots autism. Jag har lärt mig det.

Ja kan inte annat än att hålla med var riktigt dum kommentar
Citera
2025-10-16, 13:37
Bannlyst
Citat:
Ja kan inte annat än att hålla med var riktigt dum kommentar
Det är inte alls en dum kommentar och faktiskt inget man kan förvänta sig. Eller är du narcisssist? Har du någonsin haft någon som har klängt på dig och sugit ur all energi på dig med motivationen: ”ja men jag tycker om dig väldigt mycket”. Det blir väldigt besvärligt när dessa känslor inte besvaras på liknande sätt. Man har ingen plikt att ”älska” en annan person, så det ska absolut inte bli till en utpressning.

Edit: har INGET med funktionshinder att göra.
Senast redigerad av GuacamoleLover 2025-10-16 kl. 13:39.
Citera
2025-10-16, 13:37
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Sen när är det inte en rättighet? 🤨 Alla människor förtjänar väl att få må bra och känna sig älskade oavsett om man har funktionshinder eller inte ?!

Det har aldrig varit en rättighet. På vilket sätt skulle det vara det?
Citera
2025-10-16, 13:39
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Många autister uppfattas som helt normala, eventuellt att de kan vara mer omtyckta av sin omgivning eftersom de plockar fram den personlighet som passar den de umgås med. Sen när de kommer hem är de trötta efter att ha spelat anpassningsteater hela dan. Så som ytlig bekant märker man nog inte av något av diagnosen.

Ja det tar mycket på krafterna att vara social länge jag måste både lyssna,titta , och tänka vad jag ska svara det blir ibland bara en enda röra i mitt huvud. Jag som har autism tycker det känns rätt obehagligt om nån sitter och glor på mig jag vet att det är normalt att hålla ögonkontakt med nån man pratar med men jag tycker det känns obehagligt om det är för länge och jag har svårt att lyssna eller prata samtidigt som jag ska ha ögonkontakt så jag tittar noga upp ett tag och sen ner ett tag och då upp ett tag igen om jag pratar med nån. Ibland har jag haft lust att fråga nån person som tittat mycket : vad glor du på ?! Ska du glo tills ögonen ploppar ut eller?! Men jag har självklart inte sagt det nån gång till någon för jag är uppfostrad och vet hur man beter sig men jag har tänkt så i huvudet att jag blir irriterad
Citera
2025-10-16, 13:40
Citat:
Ursprungligen postat av GuacamoleLover
Det är inte alls en dum kommentar och faktiskt inget man kan förvänta sig. Eller är du narcisssist? Har du någonsin haft någon som har klängt på dig och sugit ur all energi på dig med motivationen: ”ja men jag tycker om dig väldigt mycket”. Det blir väldigt besvärligt när dessa känslor inte besvaras på liknande sätt. Man har ingen plikt att ”älska” en annan person, så det ska absolut inte bli till en utpressning.

Edit: har INGET med funktionshinder att göra.

Nej jag är inte narcissist?!
Citera
2025-10-16, 13:41
Avstängd
Storanglarens avatar
Eftersom alla "diagnoser" egentligen bara är "hittepådiagnoser" för att kunna försvara ett icke tillbörligt beteende och skylla på att man har en diagnos för att man beter sig som ett svin eller på ett visst sätt utan att behöva ta konsekvenserna av det, så ger du ett mycket seriöst intryck om du gått på den myten om "diagnoser".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in