2025-10-16, 08:34
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akihabara
BMI är inte ett tillförlitligt mått för att mäta prevalens av övervikt och fetma, eftersom kort- och långväxta eller personer med hög muskulatur får missvisande värden. Ett bättre mått är då att tillämpa antropometrisk bedömning, till exempel att mäta midjemåttet och att beräkna kvoten mellan detta och kroppslängden.

Definition: fetma gäller för män med midjemått +102 cm (40 tum i byxstorlek) och för kvinnor med motsvarande midjemått 88 cm (35 tum). Asiater har snävare definitioner: 90/80.

Alternativt en kvot midj/längd > 0.5.

Med den definitionen är 69 % av amerikaner feta. Med enbart BMI som referens är samma siffra 43 %.

https://dx.doi.org/10.1001/jamanetworkopen.2025.37619

Det är en läskig tanke att sju av tio amerikaner går omkring med storlek fyrtio i brallor… när når man hundra procent? När följer Sverige efter?

Kan RFK fixa detta, eller är det kört?
Intressant. Finns liknande undersökning för svenskar?

Jag har just räknat ut att svensken i genomsnitt proppar i sig ca 200 kcal godis per dag - så det är nog illa här också.
Senast redigerad av Madagascar 2025-10-16 kl. 08:45.
Citera
2025-10-16, 08:44
Medlem
Var i artikeln står det med midjemått 40 inches? Jag har letat.

Sen är inte midjemått samma som byxstorlek. Midjemått mäts vid midjan (någon cm ovanför naveln), medan byxor har man längre ner.
Citera
2025-10-16, 08:54
Medlem
halaltarzans avatar
Har nu kört TSs tre tester (BMI, midjemått, samt midja/längd) och ingen säger att jag är överviktig (190 och 85kg). Men när jag ställer mig framför spegeln så kan jag direkt säga att jag har typ 2kg övervikt. Vad ska jag lita på?
Citera
2025-10-16, 08:55
Medlem
Pinoputchins avatar
Att bara använda BMI kan i vissa fall vara missvisande. Men BMI är trots det en ganska mestadels tydlig markör på att man är för tjock snarare än för smal. Visar längd kontra vikt, punkt. Folk har uppenbart blivit betydligt fetare idag det är ju bara att se tex en bild av människor 1970 jämfört med en bild på människor idag. Generellt högre BMI garanterat.
Citera
2025-10-16, 08:57
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Var i artikeln står det med midjemått 40 inches? Jag har letat.

Sen är inte midjemått samma som byxstorlek. Midjemått mäts vid midjan (någon cm ovanför naveln), medan byxor har man längre ner.
I står i appendix till artikeln. Man kan ladda ner det.
Citera
2025-10-16, 08:58
Medlem
RascarCapacs avatar
Intermittent fasting (periodisk fasta) är lösningen på problemet. Alla vuxna borde rekommenderas att leva utifrån det. Det handlar inte om hur mycket man äter utan om hur ofta.

Människokroppen är anpassad av evolutionen till att äta under 6 timmar av dagen och därefter ingen fast föda förrän nästa dag.

Kroppen stabililserar sig, övervikt försvinner, muskler stannar, tandhälsa blir bättre och problem med halsbränna magkatarr försvinner är några av fördelarna. Fler borde vara medvetna om detta!
Citera
2025-10-16, 09:12
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Att bara använda BMI kan i vissa fall vara missvisande. Men BMI är trots det en ganska mestadels tydlig markör på att man är för tjock snarare än för smal. Visar längd kontra vikt, punkt. Folk har uppenbart blivit betydligt fetare idag det är ju bara att se tex en bild av människor 1970 jämfört med en bild på människor idag. Generellt högre BMI garanterat.
Problemet med BMI är ju också att den inte tar hänsyn till om kroppsvikten beror på fett eller muskelmassa. En snubbe på 180cm som tar 200+ kg i bänk med 0,5% kroppsfett kommer garanterat tas som överviktig, trots att denne knappt har något fett alls på kroppen.

En annan kul detalj i det är ju att kvinnor i princip inte kan bygga tillräckligt med muskler (ens med seriösa mängder steroider) för att det skall synas på vågen Utan enda faktiska anledningen till att kvinnor väger mycket är för att de är feta - punkt slut.
Jämför Ms Olympa steriodmonsterkvinnornas kroppsvikt (75-80kg) on season med männens (115-150kg) där det handlar om att bygga extrema mängder muskler och extremt låg kroppsfettprocent.
Citera
2025-10-16, 09:20
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RascarCapac
Intermittent fasting (periodisk fasta) är lösningen på problemet. Alla vuxna borde rekommenderas att leva utifrån det. Det handlar inte om hur mycket man äter utan om hur ofta.

Människokroppen är anpassad av evolutionen till att äta under 6 timmar av dagen och därefter ingen fast föda förrän nästa dag.

Kroppen stabililserar sig, övervikt försvinner, muskler stannar, tandhälsa blir bättre och problem med halsbränna magkatarr försvinner är några av fördelarna. Fler borde vara medvetna om detta!
Du skriver: "Det handlar inte om hur mycket man äter utan om hur ofta."

Kom igen nu! Det här är fel! Det absolut viktigaste är hur mycket man äter totalt.
Senast redigerad av Madagascar 2025-10-16 kl. 09:22.
Citera
2025-10-16, 09:27
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Problemet med BMI är ju också att den inte tar hänsyn till om kroppsvikten beror på fett eller muskelmassa. En snubbe på 180cm som tar 200+ kg i bänk med 0,5% kroppsfett kommer garanterat tas som överviktig, trots att denne knappt har något fett alls på kroppen.

En annan kul detalj i det är ju att kvinnor i princip inte kan bygga tillräckligt med muskler (ens med seriösa mängder steroider) för att det skall synas på vågen Utan enda faktiska anledningen till att kvinnor väger mycket är för att de är feta - punkt slut.
Jämför Ms Olympa steriodmonsterkvinnornas kroppsvikt (75-80kg) on season med männens (115-150kg) där det handlar om att bygga extrema mängder muskler och extremt låg kroppsfettprocent.
Jag håller med dig i dina beskrivningar om problemet med att blint se på BMI. Men BMI är såklart ett mått på kroppar i gemen och inte avsett för extremfall, så på det viset så passar BMI ändå in, på de flesta.. Men ett muskelpaket som tar 200 kg i bänk kan säkert få missvisande BMI som du säger, å andra sidan är nog han inte den typen som på allvar funderar på att börja banta eftersomn han inte är lönnfet och han är inte heller själva urtypen av otränad tjockis varför frågan om huruvida han är för fet eller ej ens kommer att komma på tal så det spelar nästan ingen roll alls om BMI skulle vara missvisande i hans fall då han utgör ett undantag, däremot så stämmer nog BMI ganska bra in på den som har normal kroppsbyggnad men är lönnfet och faktiskt är överviktg i förhålalnde till sin egen längd och kroppsfett kontra muskler. Dessutom är det nog lite av en myt att muskelkillar väger mer än fettberg, ofast så väger nog faktiskt deffade muskelmän mindre än man tror.

Så tyvärr tror jag att många tjockisar försöker att bortförklara sitt höga BMI eller sin vikt med att "muskler väger mer än fett" vilket är bara trams. Ett kilo muskler är lika mycket som ett kilo fett såklart.
Senast redigerad av Pinoputchin 2025-10-16 kl. 09:42.
Citera
2025-10-16, 09:28
Medlem
Gosifs avatar
Inte konstigt när en vanlig burgare där borta har 50 ingredienser och läsken är fylld med majssirap och hög fruktoshalt.
Citera
2025-10-16, 09:52
Medlem
Q6s avatar
Hegseth skall åtminstone göra ett försök att få ner midjemåttet på Försvarsmaktens personal så att de kommer igenom luckan till ubåtarna.

Lättare upp stämningen med lite nostalgi.

https://www.youtube.com/watch?v=_7td8u4kdAw
Citera
2025-10-16, 09:53
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugagtruther1967
hahahhahhahahahhahahhahahahahahahha roligt nummer 69 hihihahaha
Otränade Tjockisen: "Men Hulk Hogan hade ju ett högt BMI, alltså är jag själv inte tjock eftersom muskler väger mer än fett"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in