Citat:
Ursprungligen postat av
TheWiseOne
Innan centern blev känd som "centern", var det, som du nämnde, ett traditionellt högerparti. Före namnet centern användes, kallades de "Bondeförbundet". Efter att ha gjort mina efterforskningar, upptäckte jag att de hade detta i sitt "manifest" ifrån 1933:
"Som en nationell uppgift framstår den svenska folkstammens bevarande mot inblandning av mindervärdiga utländska raselement samt motverkandet av invandring till Sverige av icke önskvärda främlingar".
Jag tror att hon insåg detta och ansåg att det inte stämde överens med hennes personliga ideologi.
Centern har haft ungefär lika mycket samarbeten/koaliationer vänsterut som högerut.
"Kohandeln" 1933-1936.
(Samlingsregeringen under kriget, men där var ju alla utom Vpk med)
Koalitionsregering med S under 1950-talet, med C-ministrar.
Nära samarbete med S under mandatperioden 1994-1998. Man bytte sida efter den borgerliga valförlusten 1994.
Och slutligen januariavtalet 2019.
Det är fem tillfällen, fyra om vi inte räknar kriget. Större delen av 1950-talet och fyra år under 1990-talet är särskilt graverande.
C har suttit i borgerlig regering under fem mandatperioder, 1976 - 1982 (2 st), 1991-1994 (1) samt 2006-2014 (två mandatperioder).
Dessutom har C bidragit till att Sverige hade vänsterregeringar 2014-2022 genom att vägra stödja en moderatledd högerregering, vilket förmodligen får räknas in på "stöttat vänsterut" i vågskålen.
Sammantaget ser det, historiskt, ut som att C är mer ett vänsterparti än ett högerparti, och det var inte bättre förr.