2025-10-15, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Eftersom jag känner en som varit med länge i partitoppen så vet jag att det finns falanger i partiet som är oense med varandra. En stor grupp är de gröna stadsbor med vänstersympatier och som närmast står MP politiskt sett. Sen finns det en konservativ högerfalang som främst består av folk från landsbygden (bönderna brukar vi kalla dem). De har varit väldigt oense i en del frågor som bla handlar om skogsavverkning osv. Det är därför som centern mer eller mindre halverat sina röstare de senaste åren. Röstsiffrorna är så låga att de riskerar att ramla ur riksdagen om de fortsätter sitt vänsterspår. Så nu kommer man troligen att kasta ut vänsterfalangen, byta till en mer högerfokuserad partiledare och gå ur oppositionen. Detta för att försöka rädda de röster som de förlorat till SD.

Bra analys av läget, blir som sagt intressant att se vilken falang som tar över. Annie Lööf och Murre falangen kanske inte heller var så pigga på att Hatt skulle göra en högersväng inför valet.
Citera
Medlem
Hade trott att Simona skulle göra det efter allt jävla uttalande.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Eftersom jag känner en som varit med länge i partitoppen så vet jag att det finns falanger i partiet som är oense med varandra. En stor grupp är de gröna stadsbor med vänstersympatier och som närmast står MP politiskt sett. Sen finns det en konservativ högerfalang som främst består av folk från landsbygden (bönderna brukar vi kalla dem). De har varit väldigt oense i en del frågor som bla handlar om skogsavverkning osv. Det är därför som centern mer eller mindre halverat sina röstare de senaste åren. Röstsiffrorna är så låga att de riskerar att ramla ur riksdagen om de fortsätter sitt vänsterspår. Så nu kommer man troligen att kasta ut vänsterfalangen, byta till en mer högerfokuserad partiledare och gå ur oppositionen. Detta för att försöka rädda de röster som de förlorat till SD.
Det vore positivt i så fall.
Citera
Medlem
Steff83s avatar
Jag gissar att dom tvingas försöka med ett "säkert" kort nu inför valet i ett sådant läge. Dvs medelålders hetrosexuell svensk man.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timetrial44
Ebba Busch lär ju få mycket mer hot och hat.
Nä, det ligger en hund begraven här, det handlar inte hat och hot.

hon har kanske något bättre jobb på gång?

nå, det lär ju visa sig
Citera
2025-10-15, 10:40
Bannlyst
Mohammad Demirkuk kommer tillbaka 😁
Citera
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Centerns centrala problem är att de inte har en tydlig politik förutom att vara emot SD.
Jag håller inte helt med. De har en tydlig politik. men de är villiga att strunta i sakfrågor för att få klämma åt SD. De behöver bara göra som KD och M för att klara nästa val, acceptera demokratins regler att SD är ett jätteparti med åsikter som massor med människor delar.
Citera
Medlem
Erpatjoffs avatar
Otroligt många passningar till SD utan att nämna dom
Citera
Medlem
Hon har en poäng i att det under de senaste åren har blivit tuffare att vara politiker på alla nivåer. Ser man till hatet som sprids på forum som detta riktat mot personer, men även på hur partiledare och partirepresentanter har börjat komma med personliga påhopp och liknande mot andra så är det helt klart annorlunda idag jämfört med när hon tidigare var minister. Och då fattar man ju att hon lessnar. Jag skulle aldrig ge mig in i politiken idag med tanke på all skit som de behöver stå ut med och hur många idioter som finns där ute.

Tyvärr lär inte detta ändras i närtid även om det nu kanske blir en diskussion om det.
Citera
2025-10-15, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EndlessLove
Vad kan tänkas hänt? Var hon för.hård på nooshi sist
?😂

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bmyP5q/anna-karin-hatt-c-avgar-enligt-uppgifter

Enligt henne är orsaken till hennes avgång följande:

Citat:
– Det hat och de hot som framförs till politiker av olika kulörer är skrämmande och ett stort hot mot demokratin.

Tala om att kasta sten när man sitter i glashus. Det finns knappast något annar parti som har spridit så mycket hat mot Sverigedemokraterna som (C).
Citera
Medlem
Hatt tyckte mer illa om V än SD. Det funkade inte. Nästa partiledare blir Martin Ådahl som är en riktig SD-motståndare.
Citera
Medlem
Alvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Hon kan självklart inte utveckla pga pågående polisutredning.
Ingen polisanmälan gjord, så där spricker ditt påstående!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in