2025-10-11, 23:27
Medlem
r0mantic0s avatar
Hvor mange her har vært i en ekstremt stressende situasjon og opplevd adrenalindump og "deer in headlights"-effekten?

Karate, tae kwon do etc vil ikke redde deg ut av det. Knockout-sporter som kickboksing eller muay thai som likner karate men er mye mer "hands on" og realistiske mht vold, vil hjelpe deg å reagere riktig, men om det er en gjeng kan du likevel fryse eller reagere på feil måte.

Krav maga i motsetning til MMA, trener grovmotoriske teknikker som er lett å lære og lett å huske og gjøre under høyt stress, men heller ikke det fokuserer spesifikt på å lære deg å reagere riktig de første avgjørende sekundene når du blir angrepet/utsatt for vold.

SPEAR er et selvforsvarssystem som stort sett trenes av politi og militære fordi få utenfor de her miljøene faktisk kan og forstår vold. SPEAR "omprogrammerer" hjernen din til å reagere riktig i de avgjørende sekundene du blir angrepet.

SPEAR har 0 verdi for en som vil begå vold og som har forberedt seg, det har kun en verdi for den som blir angrepet og som vil reagere på et voldelige angrep på refleks, for å komme igjennom de første sekundene også bruke SPEAR som "bridge" over til den kampsport eller selvforsvarssystem du har trent i.

Her er et intervju med Tony Blauer som utviklet S.P.E.A.R:

https://youtu.be/Z5BY3WsLGco?si=ARiNRg5JqhAzjLT8
Senast redigerad av r0mantic0 2025-10-12 kl. 00:01.
Citera
2025-10-11, 23:30
Medlem
Crabbofixs avatar
vad har det med prepping att göra
Citera
2025-10-11, 23:37
Medlem
r0mantic0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
vad har det med prepping att göra

Om du ikke forstår det så lurer jeg på IQen din.

Det er dette som er virkelig prepping. Å sylte agurker, trene med pistoler og alt sånt fjas kommer dere aldri til å bruke likevel for sosialiststaten sverige kommer til å putte dere i fengsel om dere går rundt med pistol på dere, men å kunne forsvare seg med nevnene mot en gjeng som fysisk angriper deg, det kan du faktisk ha reell nytte av å kunne.
Citera
2025-10-11, 23:47
Medlem
r0mantic0s avatar
De som trener SPEAR er stort sett politi og militære som sagt for de kan vold og det er også de som oftest er i situasjoner med ekstremt stress og derfor forstår behovet for SPEAR. Cowboyene her inne med sine pistoler og haglegevær, hvor sikre er dere på at dere vil reagere riktig når dere trenger det, og ha det dere trenger av verktøy tilgjengelig?

Jeg har selvforsvarsspray (lovlig) men selv den tar jeg meg i å ofte glemme å ha på meg. Fysisk styrke har jeg 100% av tiden. Kampsport har jeg 100% av tiden. Selvforsvarssystem har jeg 100% av tiden.

Edit: Og jeg trenger kanskje ikke selvforsvarsspray mot 1 eller 2 stk. Men mot 4-5 stk trenger jeg den.
Citera
2025-10-12, 11:06
Medlem
Intressant tråd! Jag tror många underskattar hur fundamentalt psykologiskt självförsvar är. Tekniker kan läras in, men att bryta ner den där automatiska ”frys”,responsen kräver mer än bara sparkar och slag, det handlar om att träna hjärnan att agera istället för att paralyserats. SPEAR låter lovande, men jag misstänker att de flesta civila skulle ha svårt att integrera den typen av mental träning i vardagen.
Citera
2025-10-12, 21:32
Medlem
r0mantic0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fehat
Intressant tråd! Jag tror många underskattar hur fundamentalt psykologiskt självförsvar är. Tekniker kan läras in, men att bryta ner den där automatiska ”frys”,responsen kräver mer än bara sparkar och slag, det handlar om att träna hjärnan att agera istället för att paralyserats. SPEAR låter lovande, men jag misstänker att de flesta civila skulle ha svårt att integrera den typen av mental träning i vardagen.

Det går ann å ta weekend kurs, men man må være 2-3 stk som drar sammen og trener ca 1 gang i uken eller måneden (minimum) for å vedlikeholde det (+2-3 ganger i uken som man trener på egenhåndv)
Citera
2025-10-12, 22:07
Medlem
r0mantic0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fehat

Forresten, det psykologiske ved et angrep påvirker også hva slags selvforsvarsvåpen man bør skaffe seg. Adrenalindump og skjelvende hender gjør en pistol til et våpen man på trene VELDIG mye med spesielt for selvforsvar og det er knapt et sted i skandinavia som lar deg trene slik utenfor politiet.

Men et haglegevær kan hvem som helst anvenda til selvforsvar under ekstremt stress for du både holder våpenet mer stabilt (med 2 hender, gjerne mot et 3 punkt feks skulder) og spredningen av haggel gjør at du bare trenger å skyte i ca retning, du trenger egentlig ikke sikte engang.

Så skulle jeg hatt et selvforsvarsvåpen i skandinavia som er laglig og anvendelig: haglegevær. Glem pistol.
Citera
2025-10-15, 20:54
Medlem
Til trådstarter.

Karate kan fungere. Men typisk etter en fem- seks års trening. Kickboxing i Skandinavia er for det meste semikontakt, og fortjener ikke å nevnes sammen med Muay Thai.

Karate og Taekwondo beveger kroppen på samme måte. Men Taekwondo har litt annen kroppsholdning enn Karate, og mer fokus på spark på avstand.

Er forsåvidt enig i at Karate og Taekwondo ikke er de mest effektive kamsportene som finnes. Det er vanligvis ikke det Japanerne kalller Karate- Jutsu, men Karate- Do som læres ut. Karate- Do disipliner er Budo disipliner (det tilsvarende Koreanske uttrykket er Mudo). Budo er småfilosofisk kampsport aktivitet for folk flest. Det er bevisst utvannet.

Det finnes bøker om Karate- Jutsu på nettet. Men de krever så mye forkunnskaper og implisitt kunnskap at det er bortkastet tid.

Hvis SPEAR er så bra, hvorfor trener militæret i USA Boxing, Muay Thai og Brasiliansk Jiu- Jitsu?

Dette med flinch/reflekser osv. har vært kjent for kampsport utøvere lenge. Gamle bøker om boxing for gaten anbefaler ofte å dekke haken med albuen, hvis man blir plutselig overfalt for eksempel.

Men hvis du idoliserer amerikanske militære osv. burde du heller begynne med amerikansk fotball. Nesten alle i spesialstyrkene i USA har bakgrunn fra den sporten.

Å skyte med pistol krever bare konstant øving hvis du bruker den franske måten å skyte på (som for øvrig er den som vanligvis brukes i Skandinavia). Det finnes andre måter å skyte med pistol på, som ikke i samme grad er avhengig av konstant øving.

Hagle er interessant. Forløperne til dagens hagler fantes på 1500- tallet, mens slike våpen først ble brukt til jakt på 1700- tallet. I Europa var hagle først og fremst et sivilt anti- personellvåpen, som etter hvert ble modifisert for å jakte.

Leirdueskyting var ikke veldig vanlig, før rett før andre verdenskrig. Hagle er altså en våpentype som har alternative treningsmetoder til det som er vanlig i dag. Du trenger ikke skyte en eneste leirdue for å å gå på jakt med hagle.

Enkelte amerikanske våpenkontroll organisasjoner vil forby hagler helt. Det er ikke lett å forstå for mange som bruker hagler til jakt i Norden i dag. Men, så er det ingen som offisielt lærer ut de skyteteknikkene med hagle som ble brukt til selvforsvar den gang da. I hvert fall ikke her.

I Skandinavia er det økende problemer med væpnet vold. Det er begrenset hva jeg vil skrive på internett av åpenbare grunner.
Citera
2025-10-17, 22:07
Medlem
r0mantic0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjesing
Til trådstarter.

Karate kan fungere. Men typisk etter en fem- seks års trening. Kickboxing i Skandinavia er for det meste semikontakt, og fortjener ikke å nevnes sammen med Muay Thai.

Karate og Taekwondo beveger kroppen på samme måte. Men Taekwondo har litt annen kroppsholdning enn Karate, og mer fokus på spark på avstand.

Er forsåvidt enig i at Karate og Taekwondo ikke er de mest effektive kamsportene som finnes. Det er vanligvis ikke det Japanerne kalller Karate- Jutsu, men Karate- Do som læres ut. Karate- Do disipliner er Budo disipliner (det tilsvarende Koreanske uttrykket er Mudo). Budo er småfilosofisk kampsport aktivitet for folk flest. Det er bevisst utvannet.

Det finnes bøker om Karate- Jutsu på nettet. Men de krever så mye forkunnskaper og implisitt kunnskap at det er bortkastet tid.

Hvis SPEAR er så bra, hvorfor trener militæret i USA Boxing, Muay Thai og Brasiliansk Jiu- Jitsu?

Dette med flinch/reflekser osv. har vært kjent for kampsport utøvere lenge. Gamle bøker om boxing for gaten anbefaler ofte å dekke haken med albuen, hvis man blir plutselig overfalt for eksempel.

Men hvis du idoliserer amerikanske militære osv. burde du heller begynne med amerikansk fotball. Nesten alle i spesialstyrkene i USA har bakgrunn fra den sporten.

Å skyte med pistol krever bare konstant øving hvis du bruker den franske måten å skyte på (som for øvrig er den som vanligvis brukes i Skandinavia). Det finnes andre måter å skyte med pistol på, som ikke i samme grad er avhengig av konstant øving.

Hagle er interessant. Forløperne til dagens hagler fantes på 1500- tallet, mens slike våpen først ble brukt til jakt på 1700- tallet. I Europa var hagle først og fremst et sivilt anti- personellvåpen, som etter hvert ble modifisert for å jakte.

Leirdueskyting var ikke veldig vanlig, før rett før andre verdenskrig. Hagle er altså en våpentype som har alternative treningsmetoder til det som er vanlig i dag. Du trenger ikke skyte en eneste leirdue for å å gå på jakt med hagle.

Enkelte amerikanske våpenkontroll organisasjoner vil forby hagler helt. Det er ikke lett å forstå for mange som bruker hagler til jakt i Norden i dag. Men, så er det ingen som offisielt lærer ut de skyteteknikkene med hagle som ble brukt til selvforsvar den gang da. I hvert fall ikke her.

I Skandinavia er det økende problemer med væpnet vold. Det er begrenset hva jeg vil skrive på internett av åpenbare grunner.

Du viser du ikke forstår hva SPEAR handler om.

Ang hagler så er det fordi skal man først ha et våpen, så er hagler veldig bra mht å bli brukt under høyt stress og med grovmotorikk, uten å stå med en pistol med skjelvende hender og skulle sikte. Har man skutt med pistol vet man hvor vanskelig det er å treffe målskivan selv når man er helt lugn.

Jeg har skutt med pistol, hagle og jeg har også trent kickboxing fullkontakt og jeg har trent tae kwon do. Jeg har også måttet sloss og forsvare meg flere ganger. Og jeg idoliserer ikke amerikanske militære og politi noe mer enn jeg idoliserer europeiske militære og politi som har samme erfaring med vold. Politi og militære har mye mer erfaring med og kunnskap om vold enn sivile, punktum. Derfor er det stort sett de som trener SPEAR heller enn vanlige sivile, for de forstår hullene i tradisjonell kampsport og trening. Og ang tradisjonell kampsport så gjør muay thai, boxing og kickboxing deg mer komfortabel med vold og forbereder deg bedre på vold fordi du tilvennes stress og kamp, heller enn karate og tae kwon do. Men de forbereder deg likevel ikke på å forsvare deg på samme måte som SPEAR.

Hva med å sette deg inn i hva SPEAR er for noe før du skriver mer?
Citera
2025-10-17, 22:13
Medlem
r0mantic0s avatar
For å gjøre det klart for alle her:

SPEAR erstatter IKKE - jeg GJENTAR ---> IKKE <--- kampsport!

Det kjøper deg bare et par sekunder og lager en BRO til kampsport, så du ikke f.eks fryser under et angrep.

Du kan trene å "skru på" raseri med en mental av/på bryter, det er sånn man trener i f.eks krav maga, men SPEAR går mye dypere.
Citera
2025-10-18, 15:53
Medlem
Fremdeles litt skeptisk til at Kickboxing nevnes på lik linje med Boxing og Muay Thai. Selv om fullkontakt Kickboxing er skarpere trening enn semikontakt Karate for eksempel.

Kickboxing som er vanlig i Skandinavia er Boxing, kombinert med sparking fra Budo og Mudo variantene Taekwondo og Karate. De fleste som trener Boxing jeg har snakket med, har erfaring med å sparre kickboxere i forskjellige sammenhenger. De mener Kickboxing er mindre effektivt en ren Boxing.

Jeg så intervjuet med Blauer, det virket interessant.

Har lest noen bøker av Geoff Thompson. Litt i samme gate.

Det er vel dette med Flinch og SPEAR, som er det store salgsargumentet til Blauer.

Dette med at ting skal fungere under stress (med input fra retningen innen psykologien som heter Behaviourismen), har vært kjent siden andre verdenskrig ihvertfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in