2025-10-15, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JockBald
om du inte klarar av att googla själv, så finns det säkert någon som kan hjälpa dig...

Du får gärna förklara för mig oxå
Citera
2025-10-15, 17:11
Medlem
Citat:
Arbetsmiljölagen Kapitel 3, § 2

"Arbetsgivaren ska vidta alla åtgärder som behövs för att förebygga att arbetstagaren utsätts för ohälsa eller olycksfall."

Detta innebär att ambulanspersonal inte får beordras att gå in i en situation där det finns känd fara, som t.ex. en gärningsman kvar på platsen.

Skyddet gäller även om liv står på spel – arbetsmiljön måste vara säker innan de får gå in.

Lagen om skydd mot olyckor (LSO) "ingen räddningsinsats får riskera personalens liv i onödan"

Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om ambulanssjukvård m.m. (SOSFS 2009:10) säger att vården ska ges utifrån medicinskt behov – men bara om det är säkert att göra det.

Princip Styrs av
Egen säkerhet först Arbetsmiljölagen
Polisen säkrar platsen Polislagen
Ambulans får gå in först efter klartecken SOSFS 2009:10 + arbetsgivarens riktlinjer
Ingen skyldighet att offra sig Arbetsmiljölagen + praxis

Han bodde i en liten 1a på markplan och förklarade flera ggr att det inte var någon där. Man kunde ju smugit fram och tittat iaf
Citera
2025-10-15, 18:37
Medlem
tjenaretjenares avatar
Vilken eller vilka mc klubbar har bengtsson varit med i?
Citera
2025-10-15, 18:41
Avstängd
Seabeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjenaretjenare
Vilken eller vilka mc klubbar har bengtsson varit med i?

Inga, han snackar baj
Citera
2025-10-15, 18:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TompaO
Mycket fascinerande individ denna Robert kläder från Temu, tribaltatueringar, en svartklubb där tonåringar vistas som heter Wolfcave, grillar med ved och bensin på en vanlig klotgrill.

Har nog aldrig sett en större white trash i mitt 50-åriga liv.

Hahha, perfekt beskrivning. Fick riktiga Sean Avery-vibbar på hela orten, den enda "normala" i dokumentären var polisen.
Citera
2025-10-15, 19:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Slitnapjux
Hahha, perfekt beskrivning. Fick riktiga Sean Avery-vibbar på hela orten, den enda "normala" i dokumentären var polisen.

Polisen som var med i dokumentären sitter dessutom i Umeå.
Citera
2025-10-15, 19:43
Medlem
R.B vilken jävla nolla
Citera
2025-10-15, 20:15
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
För sjutioelfte gången, ambulanspersonalen FÅR INTE gå in förrän polis eller räddningstjänst kommit för att bistå dom!

Det ändrar inte på min åsikt för fem öre.
Citera
2025-10-15, 20:29
Medlem
Sayokas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timetrial44
Jag tyckte två första avsnitten var bra, men sen blev det skandal.
SVT utelämnade massa saker som kom fram i rättegången.
Den yngste som dömdes för mordet sa ju att Robert satt ute i bilen och väntade medans dom var inne hos Emanuel.
Varför konfronterades inte Robert med det?

Sen påstod ju killarna som mördade Emanuel att han förgripit sig på dom när dom var små, nån av dom var väl 7 år och Emanuel 11 lr nåt, inget som nämndes i programmet.

Sen fanns det en tonårstjej som vittnade under rättegången om att Emanuel hade skickat sms lr snap till henne när hon var minderårig, hon hade visat dom för Robert.
Polisen sa att dom inte hade hittat nåt brottsligt i Emanuels telefon, och det är ju inte brottsligt att skriva med en 14-årig tjej.
Men hon vittnar ju om det i rättegången.

Nä, mycket märkligt att SVT undanhöll så mycket.

Den yngsta sa inte att Robert var med i bilen, endast att han eldade upp bevismaterialet dagen efter. Det var David, Max och Robins äldre brors vittnesmål som placerade Bengtsson i bilen. Han återberättade det en av de andra tre berättat för honom (minns inte vem av dem).

I övrigt håller jag med, det var mycket som inte sas i dokumentären men jag tror att det var för att de valde att lägga fokus på hur rykten spelat rollen i detta, inte vem som höll kniven.
Citera
2025-10-15, 20:35
Medlem
Citat:
Mycket fascinerande individ denna Robert kläder från Temu, tribaltatueringar, en svartklubb där tonåringar vistas som heter Wolfcave, grillar med ved och bensin på en vanlig klotgrill.

Nej och Rammstein på bilradion, man skulle kunna tro det var lyteskomik.
Citera
2025-10-15, 20:38
Medlem
Galdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Nej och Rammstein på bilradion, man skulle kunna tro det var lyteskomik.

Han skulle enligt några i bygden i första avsnittet haft ett äkta samuraj svärd som är värt flera miljoner hemma , då förstod man direkt ett det skulle röra sig om en mytomspunnen snubbe
Citera
2025-10-15, 20:39
Medlem
Sayokas avatar
Citat:

Hahahha, tack för dagens skratt. Missade detaljen kring hans grilltaktik
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in