• 1
  • 2
2025-10-15, 18:29
Medlem
Spritnotas avatar
När jag var barn hade jag väldigt svårt för konsistenser och beska dofter. I synnerhet överkokta grönsaker som stått timmar i värmeskåp. Tog mig många år frivilligt äta broccoli, spenat, gröna ärtor, kokta morötter och överlag äta något jag tvingades äta i skolan.

Med det i minnet fanns det en maträtt jag minns som jättegod, och nu i efterhand förstår jag att värmeskåpets långpannor och långa taxiresor från storköket torkade ut och gjorde den godare.

Jag talar om (falsk) sjömansbiff där köttet var ersatt med billig blandfärs (eller var det nötfärs?) och den inte serverades från "gryta" som i kastrull eller gjutjärnspanna utan från ett aluminiumtråg som gjorde att alla timmar i värmeskåp och ugn gjorde topplagret potatis krispigt. Buljongen var inkokt i potatisen till en torrare form av potatisgratängsliknade konsistens, potatisstärkelsen gjorde skivorna lite mjukt krämiga.

Hur återskapar jag bäst detta recept utan att ha det i 100 grader i 6 timmar? Vilken potatissort? Vilka kryddor?

Dels vill jag äta det själv igen, men även bjuda barn på, barn som petar i maten och uppfattas som kräsna.
Citera
2025-10-15, 18:45
Medlem
Spritnotas avatar
Sjömansbiff ORGINAL är du steker ett finhackat kött, sen häller du på finskivad gul lök och bryner, sen varvar du det med finskivad potatis i en stor gryta och kokar i buljong tills potatisen är mjuk.

Receptet JAG vill ha är du använder köttfärs, men tillagar färdigt i ugnsform så det är mer som en potisgratäng på buljong istället för på mjölk/grädde. Väldigt barnvänlig mat utan en massa kryddor. Men hur får jag all potatis mjuk utan att göra soppa? Ska jag koka/steka den först?
Citera
2025-10-15, 18:51
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spritnota
Sjömansbiff ORGINAL är du steker ett finhackat kött, sen häller du på finskivad gul lök och bryner, sen varvar du det med finskivad potatis i en stor gryta och kokar i buljong tills potatisen är mjuk.

Receptet JAG vill ha är du använder köttfärs, men tillagar färdigt i ugnsform så det är mer som en potisgratäng på buljong istället för på mjölk/grädde. Väldigt barnvänlig mat utan en massa kryddor. Men hur får jag all potatis mjuk utan att göra soppa? Ska jag koka/steka den först?

Du väljer en riktigt fast potatissort. Salt, peppar, kalv/köttbuljong/fond och ett par lagerblad, ev. lite kryddpeppar. Ölen kan du nog skippa.
Citera
2025-10-15, 18:57
Medlem
pojkpingiss avatar
Skippa ölen i en sjömansbiff? Är du tokig? Det är lite som att skippa ärtorna i en ärtsoppa. Det ska dessutom vara porter-öl (i sämsta fall random mörk öl).

Men visst, för all del, skippa ölet, och byt ut innanlåret/lövbiffen mot köttfärs - varför inte skippa potatisen och byt ut den mot snabbmakaroner? Glöm inte att spruta på en massa ketchup också! Korkskallar!
Citera
2025-10-15, 19:06
Medlem
Clint.Ruins avatar
Citat:
När jag var barn hade jag väldigt svårt för konsistenser och beska dofter. I synnerhet överkokta grönsaker som stått timmar i värmeskåp. Tog mig många år frivilligt äta broccoli, spenat, gröna ärtor, kokta morötter och överlag äta något jag tvingades äta i skolan.

Med det i minnet fanns det en maträtt jag minns som jättegod, och nu i efterhand förstår jag att värmeskåpets långpannor och långa taxiresor från storköket torkade ut och gjorde den godare.

Jag talar om (falsk) sjömansbiff där köttet var ersatt med billig blandfärs (eller var det nötfärs?) och den inte serverades från "gryta" som i kastrull eller gjutjärnspanna utan från ett aluminiumtråg som gjorde att alla timmar i värmeskåp och ugn gjorde topplagret potatis krispigt. Buljongen var inkokt i potatisen till en torrare form av potatisgratängsliknade konsistens, potatisstärkelsen gjorde skivorna lite mjukt krämiga.

Hur återskapar jag bäst detta recept utan att ha det i 100 grader i 6 timmar? Vilken potatissort? Vilka kryddor?

Dels vill jag äta det själv igen, men även bjuda barn på, barn som petar i maten och uppfattas som kräsna.

Det kallas för ”Dansk sjömansbiff”, https://www.ica.se/recept/dansk-sjomansbiff-3754/

Om du inte gillar öl i maten så kan du ersätta den med samma mängd köttbuljong.
Citera
2025-10-15, 19:09
Medlem
Sereenas avatar
Hmm, sjömansbiffen när jag gick i skolan var gjord med tunnskivat nötkött (gissningsvis skivspill från tex lövbiff), inte färs.

Det fanns även köttfärslåda som var potatisgratäng med köttfärs i.
Citera
2025-10-15, 20:09
Medlem
Spritnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clint.Ruin
Det kallas för ”Dansk sjömansbiff”, https://www.ica.se/recept/dansk-sjomansbiff-3754/

Om du inte gillar öl i maten så kan du ersätta den med samma mängd köttbuljong.

Så detta recept, men jag formar inte biffar utan bryner bara färsen?

Men hur gör jag då den i ugn som en potisgratäng utan grädde/mjölk/ost?
Citera
2025-10-15, 20:10
Medlem
Spritnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Du väljer en riktigt fast potatissort. Salt, peppar, kalv/köttbuljong/fond och ett par lagerblad, ev. lite kryddpeppar. Ölen kan du nog skippa.

Ska jag varva ner potatis bara i långpanna då?
Vilken temperatur och hur länge?
Citera
2025-10-15, 20:14
Medlem
Spritnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Hmm, sjömansbiffen när jag gick i skolan var gjord med tunnskivat nötkött (gissningsvis skivspill från tex lövbiff), inte färs.

Det fanns även köttfärslåda som var potatisgratäng med köttfärs i.

Då är det din Köttfärslåda jag vill ha recept på. Uppvuxen där det var väldigt långa transporter så all mat sönderkokt och uppvärmd till oigenkännlighet. JUST DENNA, är den som blev krispigt gratinerad efter 4-5 timmar i ugn vill jag ha recept på fast på max 1,5h.
Citera
2025-10-15, 20:19
Medlem
Spritnotas avatar
Kapa tråden med era bästa recept på RIKTIG sjömansbiff, såklart.

Men jag söker specifikt på Sjömansbiff på köttfärs i LÅNGPANNA/GRATÄNGFORM i ugn.
Citera
2025-10-15, 20:33
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Då är det din Köttfärslåda jag vill ha recept på. Uppvuxen där det var väldigt långa transporter så all mat sönderkokt och uppvärmd till oigenkännlighet. JUST DENNA, är den som blev krispigt gratinerad efter 4-5 timmar i ugn vill jag ha recept på fast på max 1,5h.

Du gör exakt som med en vanlig potatisgratäng men varvar i fräst köttfärs utöver dom vanliga lagrena.
Vill du ha en gratäng utan mjölk/grädde så kolla upp Pommes Boulangère (men det enda man gör är ju att byta ut mjölk/grädde mot buljong)
Citera
2025-10-15, 20:33
Medlem
Spritnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton

Testade din kryddblandning på kokt potatis och måste säga den är klockren. Kryddpeppar som låter så trixit få barn tycka för LÅTER STARKT OCH KONSTIGT är PRECIS kryddan jag minns. Och lagerblad.

Är kanske kokt bujong på detta NYCKELN till få petiga barn äta 99% grönsaker? Ett hastigt uppkok i, sen frysa ner OCH hastigt steka upp till vilket kött fisk ris pasta som helst? Paprika, haricots, minimajs, vanlig majs osv?

Du kanske blev många förälders räddare i nöden. På stekt vitkål? Jag tror du knäcke en KOD.

Oh. My. God.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in