2025-10-08, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViribusUnitis
Ett organiskt samhälle förutsätter en hög grad av etnisk och historisk kontinuitet. Sen måste man inte sträva på "hygien" i raslig mening, men att ett samhälles institutioner, demografi och normer vilar på en gemensam historisk identitet och majoritetskultur är avgörande. Utan det eroderar samhörigheten, lojaliteten och det ömsesidiga förtroendet.

Tror du har helt fel. Lojalitet, samhörighet och tillit kan vila på andra saker än att du har identisk kultur eller samma färger på hår och hud.
Vidare dessa saker lojalitet etc...motarbetas aktivt av just den syn du står för.
Tror du samer eller romer ex. hade någon tillit till det svenska samhället 1950 ex? Varför inte tror du?

Tillit byggs upp av visad tillit och acceptans. Och den syn du står för är heller inte längre möjlig på en planet med 10 miljarder människor med de behov av handel, folkvandringar m.m. som vi nu skaffat oss.
Citera
2025-10-08, 17:07
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViribusUnitis
Ett organiskt samhälle förutsätter en hög grad av etnisk och historisk kontinuitet. Sen måste man inte sträva på "hygien" i raslig mening, men att ett samhälles institutioner, demografi och normer vilar på en gemensam historisk identitet och majoritetskultur är avgörande. Utan det eroderar samhörigheten, lojaliteten och det ömsesidiga förtroendet.
Jag är inte särskilt beläst på Durkheims strukturalism, men visst var det i hans tidiga sociologiska teorier som idéer om att ett organiskt samhälle var något eftersträvansvärt först lanserades?
Citera
2025-10-09, 22:50
Medlem
ViribusUnitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Tror du har helt fel. Lojalitet, samhörighet och tillit kan vila på andra saker än att du har identisk kultur eller samma färger på hår och hud.
Vidare dessa saker lojalitet etc...motarbetas aktivt av just den syn du står för.
Tror du samer eller romer ex. hade någon tillit till det svenska samhället 1950 ex? Varför inte tror du?

Tillit byggs upp av visad tillit och acceptans. Och den syn du står för är heller inte längre möjlig på en planet med 10 miljarder människor med de behov av handel, folkvandringar m.m. som vi nu skaffat oss.

Det du beskriver är tillit i den mellanmänskliga, interpersonella meningen -- den kan absolut byggas upp mellan olika grupper genom handling och erfarenhet. Men samhällelig tillit i makroskala, det som t.ex. Putnam och andra forskare har studerat, visar ett tydligt samband med kulturell homogenitet och gemensamma normer. Ett organiskt samhälle i konservativ mening bygger på att institutioner, sedvänjor och gemensamma berättelser är historiskt förankarade och utvecklas över tid -- inte konstrueras politiskt i efterhand. Den skillnaden är central: ett samhälle kan inte planeras fram som ett projekt, utan växer fram ur gemensam erfarenhet.

Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Jag är inte särskilt beläst på Durkheims strukturalism, men visst var det i hans tidiga sociologiska teorier som idéer om att ett organiskt samhälle var något eftersträvansvärt först lanserades?

Durkheims organiska solidaritet handlar om arbetsdelning och funktionell differentiering i moderna samhällen -- alltså något helt annat än den organiska samhällssyn jag syftar på. I min mening handlar ett organiskt samhälle inte om arbetsdelning, utan om historisk kontinuitet och inre sammanhang: att institutioner, normer och lojaliteter växer fram ur ett gemensamt öde, inte ur en plan eller ideologi. Det är snarare en tanke som finns hos tänkare som de Maistre, Hegel eller den tyska historiska skolan -- där samhället förstås som en levande helhet, inte ett projekt.
Senast redigerad av ViribusUnitis 2025-10-09 kl. 22:53.
Citera
2025-10-14, 21:27
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi

Du håller med den konservative AnganthyrTheBold. Han vill hellre ha en konservativ svart kvinna en en vit feministkvinna.

(FB) Asiat-fetischen hos nazister, ''nationella'' fascister, ALT-right tillika SD-män

Citat:
Har två frågor till dig. Varför är rasen något så viktigt? Är inte kulturen viktigare att bevara än blodet? Rasmedvetenhet är ju alla på olika skalor. Jag anser att en kvinna ifrån kristna Rwanda är mer värd att att fråga ut på en dejt, än en sekulariserad feministisk svensk tjej som hatar den vite mannen.

Finns mer svenska feministiska kvinnor än normala konservativa svenska kvinnor. Så jag tror att valet är rätt självklart för dom flesta konservativa svenska männen som vill gifta sig och skaffa sig en familj. Och nu exkluderar jag SD gubbar som åker till Thailand varje vinter för att köpa ligg. Vilket i sig är dekadent utav helvete.
Citera
2025-10-15, 00:50
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Du håller med den konservative AnganthyrTheBold. Han vill hellre ha en konservativ svart kvinna en en vit feministkvinna.

(FB) Asiat-fetischen hos nazister, ''nationella'' fascister, ALT-right tillika SD-män

Kultur kommer och går, ras ändras förevigt och jag ifrågasätter ifall du någonsin kan få tillbaka en kultur med en helt annan ras/blandras som bytt ut de som bar kulturen.

Har massor av vänner med extrema vänsterföräldrar som exempelvis blev nationalkonservativa, min morsa är också sosse medan min farsa bara var måttligt konservativ.

Politiska åsikter sitter inte i blodet.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2025-10-15 kl. 00:52.
Citera
2025-10-15, 01:21
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Kultur kommer och går, ras ändras förevigt och jag ifrågasätter ifall du någonsin kan få tillbaka en kultur med en helt annan ras/blandras som bytt ut de som bar kulturen.

Har massor av vänner med extrema vänsterföräldrar som exempelvis blev nationalkonservativa, min morsa är också sosse medan min farsa bara var måttligt konservativ.

Ja, precis som jag sa i den tråden är detta ingen jävla dålig fiskdamm på ett fritids. Jag behöver inte välja mellan en fet vit feminist eller en negress med traditionella värderingar. Jag har bättre val än så.
Citera
2025-10-15, 13:50
Medlem
Citat:

Vad är din åsikt om vita konservativa som blandar sig med icke-vita? Som JD Vance eller Sara Skyttedal. Är det acceptabelt eller bör man skaffa barn med vit enligt din syn?
Citera
2025-10-15, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren

Precis. Dagens konservativa generation Z är barnbarn till 68-vänstern.
Citera
2025-10-15, 16:56
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av profilbild
Vad är din åsikt om vita konservativa som blandar sig med icke-vita? Som JD Vance eller Sara Skyttedal. Är det acceptabelt eller bör man skaffa barn med vit enligt din syn?

Jag startade ju en tråd om detta:

(FB) Den mångrasliga nationalismen är den nationalism som kommer råda
Citera
2025-10-15, 17:50
Medlem
Citat:
Jag startade ju en tråd om detta:

(FB) Den mångrasliga nationalismen är den nationalism som kommer råda

Så AnganthyrTheBold och hans baserade afrikanska tjej är alltså välkomna i den mångrasliga nationalism du är anhängare av.
Citera
2025-10-15, 18:01
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av profilbild
Så AnganthyrTheBold och hans baserade afrikanska tjej är alltså välkomna i den mångrasliga nationalism du är anhängare av.

Jag är inte anhängare av den. Jag säger att det är sådan nationalismen kommer vara.
Citera
2025-10-15, 18:12
Medlem
Citat:
Jag är inte anhängare av den. Jag säger att det är sådan nationalismen kommer vara.

Så vad stödjer du? AFS? NMR?

SD är anhängare av mångraslig nationalism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in