2025-10-15, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 159cmm
Vet inte om detta hamnade i rätt kategori...

Men min fråga är, att varför har det blivit så jäkla läskigt att vara ute nu när det blir mörkt snabbt? Jag menar inte kl 21, 22, 23 helger. Utan vardagar från kl 18 och framåt.

I flera dagar nu har jag varit påväg hem strax efter 18 tiden. Var och varannan man glor ihjäl sig och/eller ler överdrivet eller beter sig allmänt konstigt. Hur ska man ta sig hem från jobbet som är typ 50 meter bort om man är livrädd att någon ska överfalla än hela tiden? Springa?

Och nej jag överreagerar inte.
Om jag ser en kvinna som ser rädd ut. Då brukar jag le för att signalera ”jag är vänlig och ofarlig”.
Citera
2025-10-15, 17:11
Avslutad
Har som man har börjat undvika ta promenader för att kvinnor ser bekymrade ut när man möter dom. Igår gick jag cirka en meter utanför min tomtgräns på kvällen och då fick en kvinna som kom gåendes på distans syn på mig och kollade upprepade gånger mot mig på ett sätt man kunde tolka som oroligt samtidigt som hon pratade i telefon.
Citera
2025-10-15, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av figoo
Har som man har börjat undvika ta promenader för att kvinnor ser bekymrade ut när man möter dom. Igår gick jag cirka en meter utanför min tomtgräns på kvällen och då fick en kvinna som kom gåendes på distans syn på mig och kollade upprepade gånger mot mig på ett sätt man kunde tolka som oroligt samtidigt som hon pratade i telefon.

Min hund ville lukta på ett staket vid en tomt som vätte mot allmänning/park etc. Var väl nån löptik som kissat där så vi stod där några minuter. När jag gick därifrån kom polisen i en bil och frågade vad jag sysslade med! De hade fått rapport om en man som var misstänksam eller nåt. kommer inte ihåg.
Citera
2025-10-15, 18:02
Medlem
Nej det handlar inte om det, visst jag bor i ett mindre område, men kanske mer att oroa sig för då man faktiskt har mindre folk i rörelse om du faktiskt blir utsatt...det är inte normalt att gå.och vara rädd för varenda man man möter...
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Förmodligen har du inte märkt det för att du är inte ute så sent om kvällarna öht, bor i något helsvenskt område eller inte är så snygg.
Citera
2025-10-15, 18:08
Medlem
526s avatar
Citat:

Men min fråga är, att varför har det blivit så jäkla läskigt att vara ute nu när det blir mörkt snabbt? Jag menar inte kl 21, 22, 23 helger. Utan vardagar från kl 18 och framåt.

I flera dagar nu har jag varit påväg hem strax efter 18 tiden. Var och varannan man glor ihjäl sig och/eller ler överdrivet eller beter sig allmänt konstigt. Hur ska man ta sig hem från jobbet som är typ 50 meter bort om man är livrädd att någon ska överfalla än hela tiden? Springa?

Vad är det för hudfärg på de som stirrar?
Är det pundare?
Var är detta någonstans? I en stad, en förort, ett mindre samhälle?
Beskriv omständigheterna mer.
Citera
2025-10-15, 19:46
Medlem
Citat:

Tyvärr finns de inte mycke man kan göra än att försöka hålla sig till större vägar och där de finns folk. Gå inte parkvägar skogspartier osv. Köp laglig spray som tål vind bra.. det ger dig iaf lite mer trygghet och ger problem för eventuella gärningsmän.. åkte ofta till jobbet vid 05-06 alla dagar i veckan eller kom hem sent och det var terror varenda gång så förstår dig.
Citera
2025-10-15, 20:32
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:

Jo, du överreagerar. 100%
Citera
2025-10-15, 21:29
Moderator
Tystnads avatar
Citat:

Antar du är Kvinna ?

Är det bara 50 meter till jobbet så är det nog enklast du skaffar en elsparkcykel , annars hade jag föreslagit cykel.

Är man men känner även otrygghet här sedan 2015 då det "nya Sverige" började , här stryker det runt flera ungdomsgäng sena kvällar och en bit efter tolvslaget.
Hänt mycket våldsbrott och person rån efter mörkrets inbrott.
Jag går aldrig efter det mörknat utan tar alltid cykel för OM man stöter på ett ungdomsgäng kan man snabbt ändra färdriktning och snabbt cykla ifrån dom .
visst en del Becknare använder el sparkcykel och kan ju få upp fart efter en men dom gör inte detta efter som dom är för fega att ensamma trakassera/attackera folk utan det är flockmentalitet som gäller och aldrig sett dessa kringstrykande gäng att mer än nån enstaka släpar runt på en el spark
Citera
2025-10-15, 21:59
Medlem
solstrålars avatar
Kan skriva under på att det blivit lite lätt obehagligare tidigare på kvällen. Ibland när man går hem vid 19-20 tiden efter att ha handlat kan man hux flux vandra in i en droghandel eller ett gäng luvgrabbar på parkeringsplatsen som röker på och kollar på en konstigt. Har hittils inte hänt mig, men känns som om man skulle kunna bli rånad och nerslagen närsomhelst.

Något har hänt med Sverige, det är inte som det var förut efter mörkrets inbrott.
Citera
2025-10-15, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Vad menar du med glor ihjäl sig och ler överdrivet? Snackar vi galet clownleende, eller vadå?

Jag är själv väldigt hispig av mig om jag går hem runt midnatt då jag har överdriven fantasi, då brukar jag försöka tala med någon i telefon och har både spray och larm. Det kanske skulle få dig att känna dig lite tryggare under dessa 50 meter?

Vad är det för larm du har?
Citera
2025-10-15, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beatrix1
Nej det handlar inte om det, visst jag bor i ett mindre område, men kanske mer att oroa sig för då man faktiskt har mindre folk i rörelse om du faktiskt blir utsatt...det är inte normalt att gå.och vara rädd för varenda man man möter...

Men jag är ju inte rädd för VARJE man som jag möter. Men dom som glor ihjäl sig eller ler eller försöker börja prata blir jag rädd för?
Citera
2025-10-15, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Vad är det för hudfärg på de som stirrar?
Är det pundare?
Var är detta någonstans? I en stad, en förort, ett mindre samhälle?
Beskriv omständigheterna mer.

Svenskar, icke svenskar. Så nej det är inte bara mena som typ alla här verkar tro utan det är blandat.

Stad, mitten i Sverige, city
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in