2025-10-04, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Jag förstår inte vad du pratar om. Vad skulle det vara för fel på arbete? Arbete är någonting bra och meningsfullt. Vet du inte det?

Det som vi alla tvingas göra mot vår vilja är att slava. Dvs slavar vi inte så hamnar vi på gatan, förlorar våra barn och massa andra hemskheter. Varför tar man något så sunt som arbete och gör det till en hemsk grej, där mänskligheten tvingas arbeta under massa hot?

Du verkar lida av vanföreställningar och har problem att förstå svenska språket.
Du lär har förbannat svårt att slavar eller slavarbete i Sverige.
I princip är generellt sett alla normala arbeten i Sverige är meningsfulla och bra.

Tror du det var en dans på rosor att överleva förr i tiden, och att arbete då var mer lönsamt och säkrare friare då än det är idag….?

Faktum är att vi har nog aldrig haft det så tryggt och bra arbetsmässigt, för att inte säga lönemässigt, som vi har det i nutid,
Citera
2025-10-04, 21:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Fundera varför någon ligger 1m bakom dig istället, lämna fri väg för de som vill fram!

Både du och den som ligger 1m bakom
Borde avrättas
.

Folk kör som idioter ja.
Dessutom är ju de flesta sådana jävla ZOMBIES.
Och inte ens vakna.
Deras små primathjärnor är inte ens 40% operativ.
Sen lägger man på lager av ännu sämre egenskaper. Som att folk är frustrerade på sitt liv, stressade och tar ut det på andra.

Såhär:

1. När du fyllt 15 år så ska du inte KUTA runt inne på en mataffär. Oavsett om man är stressad.

En vuxen människa springer liksom inte zick-zack runt andra människor på ica. Genom rulltrappor. Om man inte vill bli betraktad som en jävla IDIOT.

Om jag springer som en jävla barnunge medans alla andra 99% människor går i lagom takt. Kan jag liksom inte bli förvånad att man hamnar bakom någon. Inte står man och stampar, frustar för att man får vänta mer än 2 sekunder påväg till kassan. Toklackar på första bästa rygg (personen framför)

2. Men i trafiken är det plötsligt legitimt!
För gemene man att bete si så.

Där insatserna ökar flera tusen procent.
Åkande i en 2000kg tung stålkonstruktion i 33m/ sekund.

Å det är för dom är så jävla lata. Det är så bekvämt trampa med foten 1 cm extra och öka farten. Enda sättet folk kan manifestera sin makt. Sittande på sina feta arslen. Lite slappt med ena handen hänger dom på tutan. Grrrr

Jag noterar ofta idioter i morgontrafiken.
De flesta klarar av att hålla skyltad hastighet och bete sig som vuxna.

Tex på en 100 km/h landsväg.

Tyvärr är det alltid någon som kör i affekt som inte kan hålla rytmen. Istället sitter dom och krampar om ratten och gnisslar tänder.
De gör en omkörning.

.... sen får dom lite blodad tand och kommer plötsligt in i ett flow. Där det liksom blir en sport att alltid köra om. Allt.
Även om de får pressa sin bil till 180km/h

Senast redigerad av BakFlashes 2025-10-04 kl. 21:47.
Citera
2025-10-04, 22:15
Avstängd
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BakFlashes
Både du och den som ligger 1m bakom
Borde avrättas
.

Folk kör som idioter ja.
Dessutom är ju de flesta sådana jävla ZOMBIES.
Och inte ens vakna.
Deras små primathjärnor är inte ens 40% operativ.
Sen lägger man på lager av ännu sämre egenskaper. Som att folk är frustrerade på sitt liv, stressade och tar ut det på andra.

Såhär:

1. När du fyllt 15 år så ska du inte KUTA runt inne på en mataffär. Oavsett om man är stressad.

En vuxen människa springer liksom inte zick-zack runt andra människor på ica. Genom rulltrappor. Om man inte vill bli betraktad som en jävla IDIOT.

Om jag springer som en jävla barnunge medans alla andra 99% människor går i lagom takt. Kan jag liksom inte bli förvånad att man hamnar bakom någon. Inte står man och stampar, frustar för att man får vänta mer än 2 sekunder påväg till kassan. Toklackar på första bästa rygg (personen framför)

2. Men i trafiken är det plötsligt legitimt!
För gemene man att bete si så.

Där insatserna ökar flera tusen procent.
Åkande i en 2000kg tung stålkonstruktion i 33m/ sekund.

Å det är för dom är så jävla lata. Det är så bekvämt trampa med foten 1 cm extra och öka farten. Enda sättet folk kan manifestera sin makt. Sittande på sina feta arslen. Lite slappt med ena handen hänger dom på tutan. Grrrr

Jag noterar ofta idioter i morgontrafiken.
De flesta klarar av att hålla skyltad hastighet och bete sig som vuxna.

Tex på en 100 km/h landsväg.

Tyvärr är det alltid någon som kör i affekt som inte kan hålla rytmen. Istället sitter dom och krampar om ratten och gnisslar tänder.
De gör en omkörning.

.... sen får dom lite blodad tand och kommer plötsligt in i ett flow. Där det liksom blir en sport att alltid köra om. Allt.
Även om de får pressa sin bil till 180km/h

Håller med ditt inlägg till 110%, folk kör som mest galningar när det är som mest totalt olämpligt att köra som en vilde i trafiken.
Något fel är det hos dessa individer.

Polisen får gärna vara mer aktiv runt dessa tidpunkter, skulle ge fina intäkter till donuts och annat gott men även mycket käbbel med div. Fanskap som tror hela världen kretsar kring dem 😝🖕
Citera
2025-10-15, 01:06
Medlem
Moobs avatar
Det är väldigt roligt att jävlas i rusningstrafik. Folk triggas mycket lättare då. Jag tar gärna extra lång tid på mig för omkörningar, kanske släpper fram bilar som har väjningsplikt och annat åroligt för skapa mer lugn och ro i trafik, och som en bonus då - reta upp hetsmongon som inte kan planera sin tid.
Citera
2025-10-15, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Det är väldigt roligt att jävlas i rusningstrafik. Folk triggas mycket lättare då. Jag tar gärna extra lång tid på mig för omkörningar, kanske släpper fram bilar som har väjningsplikt och annat åroligt för skapa mer lugn och ro i trafik, och som en bonus då - reta upp hetsmongon som inte kan planera sin tid.

Jag kan inte tänka mig att körskolan lärde dig att du ska hetsa jävlas med andra trafikanter, så varför inte bara själv föregå med gott exempel och bidra till en bättre trafikmiljö och ökad säkerhet.
Trafiken är inte en lekplats eller arena för tournerspel, och fordonet är inte din lans…
Citera
2025-10-15, 09:24
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Precis!

Man kan sammanfatta allt med att idioterna i morgontrafiken är dom som inte bryr sig om sin omgivning och har förmåga att se sin egen roll i trafikrytmen.
Fast det är väl trafikrytmen som är huvudproblemet egentligen? Jag ser det som ens ansvar att förstöra den rytmen, då den är för hetsig och oftast olaglig. Man kan börja carpa och fånga dagen när man är ute och kör istället, och försöka koppla bort idioterna omkring sig och låtsas att man är ute på semester på österlen istället. Jag försöker iaf göra något åt det hållet. Avskyr att dras med i en rytm jag inte bestämt själv.
Citera
2025-10-15, 12:44
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exemplarisk.
Märker ni också detta i morgontrafiken?

Nej. Faktiskt inte.
Citera
2025-10-15, 13:58
Avslutad
Därför att vi är stockholmare och fruktar inte döden.
Citera
2025-10-15, 16:32
Moderator
OYs avatar
Citat:
Fast det är väl trafikrytmen som är huvudproblemet egentligen? Jag ser det som ens ansvar att förstöra den rytmen, då den är för hetsig och oftast olaglig. Man kan börja carpa och fånga dagen när man är ute och kör istället, och försöka koppla bort idioterna omkring sig och låtsas att man är ute på semester på österlen istället. Jag försöker iaf göra något åt det hållet. Avskyr att dras med i en rytm jag inte bestämt själv.

Det är väl ingen rättighet att medvetet störa trafikrytmen, snarare ett brott?

Citat:
16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.
Citera
2025-10-15, 16:51
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Det är väl ingen rättighet att medvetet störa trafikrytmen, snarare ett brott?
Det finns ingen trafikregel som säger att man måste köra som alla andra kör, dvs följa trafikrytmen. Trafikrytmen kan va i 50 på 30 väg eller 130 på 110 väg. Det du hänvisar till är knappast applicerbar, då ingen kan veta om nån gör olika manövrar med ont uppsåt. Man kan bara, som jag skrev, mer försöka tänka att man är på semester eller söndagsåker, dvs lite mer chill och fisåkande. Finns inga regler som säger att man måste hetsa på som alla andra bara för att det är morgonrusning.
Citera
2025-10-15, 17:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Det finns ingen trafikregel som säger att man måste köra som alla andra kör, dvs följa trafikrytmen. Trafikrytmen kan va i 50 på 30 väg eller 130 på 110 väg. Det du hänvisar till är knappast applicerbar, då ingen kan veta om nån gör olika manövrar med ont uppsåt. Man kan bara, som jag skrev, mer försöka tänka att man är på semester eller söndagsåker, dvs lite mer chill och fisåkande. Finns inga regler som säger att man måste hetsa på som alla andra bara för att det är morgonrusning.

Man får inte utan giltigt skäl köra överdrivet långsamt, är det skyltat 50 och det bildas kö bakom dig och inget skäl enligt paragraf 15 föreligger hindrar du andra förares körning.

Trafikförordning

Citat:
16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.

Citat:
Hastighet

14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.

15 § Utöver andra fall som anges särskilt skall förare hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet
1. inom tättbebyggt område,
2. när sikten är nedsatt på grund av ljus- eller väderleksförhållandena,
3. vid övergångsställen eller andra platser där gående korsar vägen,
4. där korsande fordonstrafik kan förekomma,
5. i skarpa kurvor,
6. vid backkrön och andra ställen där sikten är skymd,
7. vid risk för bländning,
8. vid möte med andra fordon på smala vägar,
9. vid halt väglag,
10. när fordonet närmar sig en spårvagn, en buss eller en skolskjuts som stannats för passagerarnas på- eller avstigning,
11. när fordonet närmar sig barn som uppehåller sig på eller bredvid vägen,
12. när fordonet närmar sig kreatur på vägen,
13. där vägarbete pågår,
14. förbi en olycksplats, samt
15. vid smutsigt väglag där det finns risk för att någon annan trafikant utsätts för smutsstänk.

Du har säkert hört talas om folk som kuggat på uppkörningen för att de kört för sakta, uppvisat osäkerhet och tvekat, samt stört trafikrytmen.

Man lär sig på trafikskolan hur man ska köra och får körkort när man bedöms mogen att kunna anpassa sig till övriga trafikanter utan att störa och hindra.
Citera
2025-10-15, 17:29
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Man får inte utan giltigt skäl köra överdrivet långsamt, är det skyltat 50 och det bildas kö bakom dig och inget skäl enligt paragraf 15 föreligger hindrar du andra förares körning.

Trafikförordning

Du har säkert hört talas om folk som kuggat på uppkörningen för att de kört för sakta, uppvisat osäkerhet och tvekat, samt stört trafikrytmen.

Man lär sig på trafikskolan hur man ska köra och får körkort när man bedöms mogen att kunna anpassa sig till övriga trafikanter utan att störa och hindra.
ha ha nej du, riktigt så ska den inte tolkas. Trafikrytmen är rytmen/hastighen och avstånden mellan bilarna, och det finns verkligen inget som säger att du måste köra som dem. Dessutom har vissa fordon begränsingar som Epa och släpfordon och finns inga lagar mot att få framföra dessa under morgonrusningen.

Läs på om paragragen där det står att man ej ska köra fortare än att man kan stanna sitt fordon inför varje tänkbart hinder som kan dyka upp oavsett vägunderlag och mängden trafik. Olga 95 kanske har längre reaktionstid och kör troligen mer långsamt och försiktigt än Orvar 22. Så en trafikrytm där alla kör likadant är en utopi och således inget som går att lagstifta om. Det är helt godtyckligt och individuellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in