2025-10-14, 16:21
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag har ett annan än mer obehaglig insikt om NPC. De flesta av oss är genuina, om än inte helt obildbara, idioter. Inget ändrar oss på annat sätt än att vi får mer erfarenheter och blir mer luttrade.

Andra är så att säga playable characters och demoner/andeväsen kan ta sig an dessa och höja deras förmåga avsevärt. Vissa av dessa PC blir författare, kompositörer eller vetenskapsmän medan andra blir finansmän, politiker eller militärer och tillsammans danar de civilisationer och imperier.

Jesus vände sig till oss idioter men de andra tog snabbt över och införlivade sina religiösa ideer i civilisationen.

Vid den tiden talade Jesus och sade: »Jag prisar dig, Fader, du himmelens och jordens Herre, för att du väl har dolt detta för de visa och kloka, men uppenbarat det för de enfaldiga. — Matteus 11:25

»Saliga äro de som äro fattiga i anden, ty dem hör himmelriket till. Saliga äro de som sörja, ty de skola bliva tröstade. Saliga äro de saktmodiga, ty de skola besitta jorden. Saliga äro de som hungra och törsta efter rättfärdighet, ty de skola bliva mättade. Saliga äro de barmhärtiga, ty dem skall vederfaras barmhärtighet. Saliga äro de renhjärtade, ty de skola se Gud. Saliga äro de fridsamma, ty de skola kallas Guds barn. — Matteus 5:3-9
Det är ett missförstånd att Jesus skulle ha syftat på intelligens vs låg IQ.

I biblisk mening, och det var i den kulturen Jesus växte upp och talade, så är "de visa och kloka" de som hade makten över templet och därmed offer och förbund. De skriftlärda, som kände till skriften.

De menlösa enfaldiga saknade tillgång till offer och kunskaper om Skriften.

"10HERRENS fruktan är vishetens begynnelse, och att känna den Helige är förstånd.)"
(Ordspråksboken 8)

Varje gång bibeln talar om förstånd, då talar den om att ha kunskap om Skriften och vara i förbund med Gud. Inte om att vara smart i världslig mening.

Tex "den som har förstånd, han räkne ut vilddjurets tal..." Syftar på att den som studerar och kan Skriften förstår vem/vad som åsyftas.

Det är inte så att Gud döljer nya förbundet för intelligenta människor och visar det för folk under en viss intelligenskvot.
Senast redigerad av LadySweden 2025-10-14 kl. 16:27.
Citera
2025-10-14, 16:34
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det är ett missförstånd att Jesus skulle ha syftat på intelligens vs lågt IQ.

I biblisk mening, och det var i den kulturen Jesus växte upp och talade, så är "de visa och kloka" de som hade makten över templet och därmed offer och förbund. De skriftlärda, som kände till skriften.

De menlösa enfaldiga saknade tillgång till offer och kunskaper om Skriften.

"10HERRENS fruktan är vishetens begynnelse, och att känna den Helige är förstånd.)"
(Ordspråksboken 8)

Varje gång bibeln talar om förstånd, då talar den om att ha kunskap om Skriften och vara i förbund med Gud. Inte om att vara smart i världslig mening.

Tex "den som har förstånd, han räkne ut vilddjurets tal..." Syftar på att den som studerar och kan Skriften förstår vem/vad som åsyftas.

Det är inte så att Gud döljer nya förbundet för intelligenta människor och visar det för folk under en viss intelligenskvot.
Blanda inte in IQ i detta!

Vi idioter är som jag skrev inte obildbara men vi är bortom världsliga upplyft. Vi gör vår egen vilja och står inte under någon här i världen och är inte tjänstbara och nuförtiden ens knappt anställningsbara.

Jesus vilja var att den helige anden skulle höja vår förmåga snarare än världens andemakter.
Citera
2025-10-14, 16:34
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Blanda inte in IQ i detta!

Vi idioter är som jag skrev inte obildbara men vi är bortom världsliga upplyft. Vi gör vår egen vilja och står inte under någon här i världen och är inte tjänstbara och nuförtiden ens knappt anställningsbara.

Jesus vilja var att den helige anden skulle höja vår förmåga snarare än världens andemakter.
Jag förstår
Citera
2025-10-14, 16:37
Medlem
grungewhores avatar
Det räcker med att gå ner i tunnelbanan för att inse att större delen av befolkningen är zombies. Fullständigt omedvetna om att andra människor existerar, fullständigt ignoranta av sociala koder eller förbudstexter o s v. Att dessa har en röst i samhället är ett hot mot demokratin.
Citera
2025-10-14, 17:21
Medlem
LadySwedens avatar
Också evangelikaner i USA börjar få upp ögonen för att det fanns civilisation innan Adam. Evangelikanerna är inne på att det var Satan som byggde dem (vilket stämmer) och att Satan sedan floden enbart är ett andeväsen (vilket inte stämmer).

Ormar (i Genesis samma ord som för magiker) fanns inte enbart i Eden, utan även i Judea på Jesu tid.

Jesus talade om att både Guds barn och ondskans barn skulle sås ut i världen. Även profeten Daniel nämnde detta.

Det ska vara två olika säd, två olika arvsanlag, som lever tillsammans till ändens tid.

Jag vet inte om detta kan appliceras på zombies, men är benägen att tro det. Åtminstone kan jag inte hitta någon annan grupp jag är så alienerad från, eller någon grupp jag känner så starkt för som "vakna". Det är svårt att se en tydligare polarisering än detta.
Citera
2025-10-14, 17:41
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Om man ska förenkla det hela och skapa lite klarhet i ämnet, så handlar det som TS egentligen berör om något som inom ett västerländskt perspektiv faller under det som kallas esoterism (från grekiskans eso, ”inre”, ”inåt”). Det kan beskrivas som den västerländska motsvarigheten till österländska filosofier och andliga traditioner såsom buddhism, taoism och hinduism.

Dessa läror kretsar i grunden kring den övergripande principen att söka, utforska och erhålla insikt, i synnerhet självinsikt, om den egna naturen i dess mest fundamentala aspekter, med hjälp av olika läror och metoder, och därigenom utveckla sin självmedvetenhet.

I väst är däremot esoterismen inte bara ett fördunklat och ofta missförstått ämne, både i nutid och historiskt, utan också i stor utsträckning underutvecklad i jämförelse med sina österländska motsvarigheter. Detta beror till stor del på att den västerländska traditionen historiskt har riktat sin uppmärksamhet utåt snarare än inåt i sin strävan efter insikt om den absoluta, fundamentala naturen som utgör människan. Den österländska traditionen har däremot gjort motsatsen, vilket har resulterat i avsevärt mer utvecklade läror och metoder än de som finns inom den västerländska esoterismen.

Även inom västerländsk teoretisk psykologi har liknande idéer berörts, där exempelvis Carl Gustav Jung med rätta kan beskrivas som den mest moderna representanten för detta tankegods. Hans perspektiv kan förstås som en process där individen gradvis utforskar och kartlägger vidden av sitt psyke, det medvetna, det undermedvetna (eller förmedvetna) och det omedvetna, och genom denna process successivt erhåller insikter om sig själv bortom vad som kan benämnas som det traditionella och konventionella, eller som du valde att uttrycka det: "se varandra och oss själva såsom vi är bakom maskerna".

Vi har dock fått en modern kulturell tvist i detta fall i tråden, med begrepp som ”NPC” och ”zombie”. Dessa kan visserligen uppfattas som något missvisande, men är samtidigt inte helt oanvändbara som metaforer i denna kontext.
Sant.

Jag skulle vilja benämna NPCs och zombies som grunda människor istället, även om det blir blir snävt det med. Men min uppfattning är att dessa grunda människor är i majoritet i världen (framförallt Sverige/Norden). Gemenskapen bygger på ytliga ofarliga ting som samtalsämnen om väder, mat, resor och renoveringar. Den ”vakna” delen av befolkningen, de djupa, får söka sig till speciella slutna platser för att diskutera och interagera med likasinnade. Annars riskerar de att störa de grundas cirklar genom att uttrycka sådant som är tabu hos dom.

Som en djupt tänkande människa (ej felfri), kan de ytligas personligheter och gemenskap lätt tolkas som falsk. Man ser spelet de spelar med varandra tydligt och undrar varför de gör på detta viset.
Citera
2025-10-14, 17:51
Medlem
No_lifers avatar
Sjukt att du nämner det här. Jag satt och snackade med en kollega om djupa/konstiga saker. Bla så nämnde jag att när jag började i skolan (6år) så fick jag en tanke om att vissa av de andra barnen inte var riktiga, som jag själv som reflekterade över saker och hade något slags djup. Som att dessa var statister eller NPC's. Min kollega blev helt till sig och han hade kännt/tänkt exakt samma sak.

Vi snackade om detta ett bra tag och blev nästan lite paranoida haha. Han känns väldigt äkta pch som en annan "spelare". Minns att jag droppade den tanken efter något år pch på senare blivit påmind om detta fenomen. Kan inte få mitt huvud runt detta riktigt ändå. Enligt matrix/simulator- teorin så känns detta som nästan en självklar funktion i verkligheten.
Citera
2025-10-14, 17:51
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Sant.

Jag skulle vilja benämna NPCs och zombies som grunda människor istället, även om det blir blir snävt det med. Men min uppfattning är att dessa grunda människor är i majoritet i världen (framförallt Sverige/Norden). Gemenskapen bygger på ytliga ofarliga ting som samtalsämnen om väder, mat, resor och renoveringar. Den ”vakna” delen av befolkningen, de djupa, får söka sig till speciella slutna platser för att diskutera och interagera med likasinnade. Annars riskerar de att störa de grundas cirklar genom att uttrycka sådant som är tabu hos dom.

Som en djupt tänkande människa (ej felfri), kan de ytligas personligheter och gemenskap lätt tolkas som falsk. Man ser spelet de spelar med varandra tydligt och undrar varför de gör på detta viset.
Det är svårt att definiera ämnet. Även människor som kan tyckas vara grunda kan vara sådana som undviker djupare ämnen därför att de (ofta med rätta) misstänker att de ändå inte får gehör och kommer att missförstås, eller därför att de inte känner gemenskap via tankeutbyte. Dessa kan fortfarande vara närvarande och "vakna".
Citera
2025-10-14, 17:53
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No_lifer
Sjukt att du nämner det här. Jag satt och snackade med en kollega om djupa/konstiga saker. Bla så nämnde jag att när jag började i skolan (6år) så fick jag en tanke om att vissa av de andra barnen inte var riktiga, som jag själv som reflekterade över saker och hade något slags djup. Som att dessa var statister eller NPC's. Min kollega blev helt till sig och han hade kännt/tänkt exakt samma sak.

Vi snackade om detta ett bra tag och blev nästan lite paranoida haha. Han känns väldigt äkta pch som en annan "spelare". Minns att jag droppade den tanken efter något år pch på senare blivit påmind om detta fenomen. Kan inte få mitt huvud runt detta riktigt ändå. Enligt matrix/simulator- teorin så känns detta som nästan en självklar funktion i verkligheten.
Vi är många med liknande erfarenheter. Misstänker att du är ung ännu, och därför inte än har råkat på/ känt igen fler "vakna".
Citera
2025-10-14, 17:58
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Det är svårt att definiera ämnet. Även människor som kan tyckas vara grunda kan vara sådana som undviker djupare ämnen därför att de (ofta med rätta) misstänker att de ändå inte får gehör och kommer att missförstås, eller därför att de inte känner gemenskap via tankeutbyte. Dessa kan fortfarande vara närvarande och "vakna".
Sant. Jag var nog en av de som tyst betraktade, som yngre.
Citera
2025-10-14, 18:06
Medlem
No_lifers avatar
Citat:
Vi är många med liknande erfarenheter. Misstänker att du är ung ännu, och därför inte än har råkat på/ känt igen fler "vakna".

Jag är fan 33 år 😅 Vart mer eller mindre vaken sedan jag var 18. De senaste fem åren har jag dock vaknat mer än innan.. nu går det inte att somna om igen. Vad tror du att den här verkligheten är? En simulation? Finns det något sätt att göra en npc till en spelare?
Citera
2025-10-14, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Har man något NPF som får en att ständigt komma upp till ytan så hyllar man absolut inte brist på autopilot. Man lyckas till slut diska på halv autopilot när man vaknar till och tittar på en gaffel som om man ser den för första gången i sitt liv, man undrar vad den är till för och hur man ska diska sattyget. De som mediterar vill komma in i ett tillstånd de med NPF är i 80 % av tiden. Som är förbannat jobbigt. Som att leva utan mental hud.
Låter tvärsom det jag vill uppnå med meditation. Då vill jag att alla intryck ska vara mer som hur vågorna kan skölja över fötterna när man doppar dem sittandes vid stranden. Att vara mer åt sinnesrohållet, att låta hjärnan svalka sig lite, inga höga funktioner som tankar eller planer etc som ekar och pockar på uppmärksamhet. Ingen stressig analys etc. Glo runt lite. Det menar jag är skönt för sinnet.

Sen kräver livet att man gör massa dryga grejer, och om man gör minsta möjliga insats kanske man låter som nån zombie eller jag vet inte, men tror det är mer att man vill lata sig än något annat, åtminstone borde det vara så för många.
Senast redigerad av trekantshatt 2025-10-14 kl. 18:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in