Citat:
Ursprungligen postat av
RobertEriksson99
En yttre kraft som driver människor till att bli zombifierade, passiva konsumenter, som ser sig själva som skattebetalare, karriärmänniskor i hamsterhjulet, och andra som konkurrenter eller objekt för egen tillfredsställelse, är det kapitalistiska samhället.
Men även om vi skulle avskaffa kapitalismen är ondskan inte borta. Den finns i människans inre. Den är existentiell. Det finns en kraft som drar människan mot skuggorna, oavsett vilket system hon lever i. Kristendomen och judendomen kallar det synden.
Det är frihetens ångest. När möjligheterna känns oändliga flyr människan in i flockens spår och stänger av sig själv. Snabba stimuli ger dopamin utan ansträngning. Baslinjen sjunker. Det medvetna tänkandet försvagas. Apati följer.
Hjärnan fungerar dessutom som ett energisnålt system. När mening och ritual saknas väljer den lågkostnadsvanor. Tom underhållning, distraktion, verklighetsflykt.
Kapitalismen förstärker detta. Den skapar brist, konkurrens och ständig känsla av otillräcklighet. Ekonomin bygger på att ingen får vara nöjd. Därför formas den moderna människan. Trött. Distraherad. Men ändå jagande.
Att bryta zombietillståndet kräver att vi återupprättar mening, ritual och medvetenhet. Människan måste vakna. Först då kan kapitalismen upplösas, och med den en del av den själsliga försteningen.
Dopaminsystemet sätts ur balans av att ständigt triggas av snabba belöningar. Antagligen är detta orsak till det accelererande antal insjuknanden i psykiska sjukdomar vi ser.
Disciplin återställer balansen och ger ett jämnt och givande system. Vi kanske kan kalla det lugn lycka, eller tillfredsställelse.
Också förmågan att bibehålla självdisciplin tycks ligga genetiskt, även om det går att åtminstone till del öva upp sin självdisciplin.
De stora massorna har annars i alla tider diciplinerats av sina livsomständigheter.
Också zombies kan lära sig att rätt sak att värdesätta är skönhet (och då också vad som ska betraktas som vackert), familjen, nationen och religionen. Jag skulle samtidigt inte vara allt för säker på att zombies av egen kraft värdesätter dylikt.
Problemet är, att det inte går att konkurrera ut tex tv-serier med dylika konservativa värden, eftersom att genuina värden ger ett jämnt dopaminflöde medan att slå på tv ger en omedelbar kick. Det krävs självdisciplin, om inte samhället förbjuder tex tv eller om livet självt framtvingar diciplin (tex att zombien måste gå till jobbet).
Avslutar med några verser ur Predikaren 8:
14En fåfänglighet som händer här på jorden är det att rättfärdiga finnas, vilka det går såsom hade de gjort de ogudaktigas gärningar, och att ogudaktiga finnas, vilka det går såsom hade de gjort de rättfärdigas gärningar. Jag sade: Också detta är fåfänglighet. 15Så prisade jag då glädjen och fann att intet är bättre för människan under solen, än att hon äter ock dricker och är glad, så att detta får följa henne vid hennes möda, under de livsdagar som Gud giver henne under solen.
16När jag vände mitt hjärta till att förstå vishet, och till att betrakta det besvär som man gör sig på jorden utan att få sömn i sina ögon, varken dag eller natt, 17då insåg jag att det är så med alla Guds verk, att människan icke förmår fatta vad som händer under solen; ty huru mycket en människa än mödar sig för att utforska det, fattar hon det ändå icke. Och om någon vis man tänker att han skall kunna förstå det, så kommer han ändå icke att kunna fatta det.