Citat:
Ursprungligen postat av
RudyardKipling
1. Kruxet är att det dels är an apartheidlag såtillvida att medborgare i landet straffas olika beroende på etnicitet, ursprung, hudfärg och dels att den är så godtycklig. Den är alltså ordets rätta bemärkelse en rasistisk lag och den är dessutom en politisk lag framtagen i syfte att förtycka främst etniska svenskar som opponerar sig.
2. Det säger allt och det antyder kraftigt mot att alla partier egentligen är ett. Annars hade man rivit upp både lagen och Public Service och förbjudit Hilda och Ruben, Expo, AFA, Researchgruppen etc etc.
1. Jag tog inte ställning till lagen som sådan. Bara att om man medvetet bryter mot eller väljer att riskera att bryta mot gällande lagstiftning så får man ta sitt kast.
Personligen tycker jag att svensk HMF-lagstiftning går för långt, men alternativet skulle vara att införa nåt slags sanningsavvägning. Dvs. att det är okej att säga vad som helst om vilken folkgrupp som helst så länge det bevisligen är sant, men att det blir HMF om man ljuger, överdriver eller snedvrider. Men då uppstår frågan varför vi inte skulle tillämpa samma principer på all yttrandefrihet, dvs. yttrandefriheten inte omfattar en rätt att stå och ljuga. Dvs. i stort sett samma måttstock som redan i dag tillämåas på ärekränkning och förtal. Men det skulle ju få en viss effekt på våra svenska politiker...
2. Tja, det säger att partierna är väldigt enade. Det tycker jag är underligt, eftersom det borde finnas rätt många skäl att se över HMF-lagstiftningen. Jag håller inte alls med om att lagen skulle tolkas olika, däremot är en del komponenter i lagstiftningen per definition omöjliga att bestämma på faktiska grunder. Vad är t.ex. "en folkgrupp" och vad är "inte en folkgrupp" och vad händer när någon hör till flera olika "folkgrupper" samtidigt...