2025-10-14, 16:19
  #13
Medlem
Graavargs avatar
Det går som det brukar det gå när man bryter man lagen.

Att ifrågavarande lag är aningen diffus är ingen ursäkt, man behöver bara vara normalt funtad får att så att säga hålla sig inom lagens råmärken.

Och om man inte gillar lagen så kan den ju, precis som all annan lagstiftning ändras. Det kräver ju förstås att någon i riksdagen åtminstone lägger in en motion om det, eller att den sittande högerregeringen fattar ett beslut att se över lagen.

Fast de fyra Tidö-partierna verkar ju tycka att lagstiftningen är okej, eftersom inte en endaste riksdagsledamot lyft ett finger för att ändra på den...
Citera
2025-10-14, 16:25
  #14
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agendafreeradio
Jaha? Det innebär fortfarande inte att konstnärer och journalister är immuna mot åtal.

Inga problem med att leva i en diktatur således. Fräscht.



Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Det går som det brukar det gå när man bryter man lagen.

Att ifrågavarande lag är aningen diffus är ingen ursäkt, man behöver bara vara normalt funtad får att så att säga hålla sig inom lagens råmärken.

Och om man inte gillar lagen så kan den ju, precis som all annan lagstiftning ändras. Det kräver ju förstås att någon i riksdagen åtminstone lägger in en motion om det, eller att den sittande högerregeringen fattar ett beslut att se över lagen.

Fast de fyra Tidö-partierna verkar ju tycka att lagstiftningen är okej, eftersom inte en endaste riksdagsledamot lyft ett finger för att ändra på den...

1. Kruxet är att det dels är an apartheidlag såtillvida att medborgare i landet straffas olika beroende på etnicitet, ursprung, hudfärg och dels att den är så godtycklig. Den är alltså ordets rätta bemärkelse en rasistisk lag och den är dessutom en politisk lag framtagen i syfte att förtycka främst etniska svenskar som opponerar sig.

2. Det säger allt och det antyder kraftigt mot att alla partier egentligen är ett. Annars hade man rivit upp både lagen och Public Service och förbjudit Hilda och Ruben, Expo, AFA, Researchgruppen etc etc.
Citera
2025-10-14, 16:29
  #15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Inga problem med att leva i en diktatur således. Fräscht.

Diktatur? För att Elin från terrorklassade NMR vägrar följa lagen och åker in några månader i finkan?
Citera
2025-10-14, 16:33
  #16
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agendafreeradio
Diktatur? För att Elin från terrorklassade NMR vägrar följa lagen och åker in några månader i finkan?

Tänka i flera led är uppenbarligen inte din avdelning. Förresten är NMR terrorklassade i Sverige?
Citera
2025-10-14, 16:36
  #17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Tänka i flera led är uppenbarligen inte din avdelning. Förresten är NMR terrorklassade i Sverige?

Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Vilka länder fängslar journalister och konstnärer? Undrar om ens Ryssland, Kina och Kuba är så extrema. Nordkorea är säkert det. Fint gäng man placerat sig i.

Du är ju inte en speciellt stor tänkare som tror att det råder åtalsimmunitet för journalister och konstnärer i Ryssland, Kina och Kuba. Försök att väck cellen.
Citera
2025-10-14, 17:24
  #18
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agendafreeradio
Är du för total yttrandefrihet för terrorklassade grupperingar likt NMR och andra ska få hetsa och uppmana till brott hur mycket de vill?

Du menar som i palestinademonstrationer?
Citera
2025-10-14, 17:25
  #19
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
1. Kruxet är att det dels är an apartheidlag såtillvida att medborgare i landet straffas olika beroende på etnicitet, ursprung, hudfärg och dels att den är så godtycklig. Den är alltså ordets rätta bemärkelse en rasistisk lag och den är dessutom en politisk lag framtagen i syfte att förtycka främst etniska svenskar som opponerar sig.

2. Det säger allt och det antyder kraftigt mot att alla partier egentligen är ett. Annars hade man rivit upp både lagen och Public Service och förbjudit Hilda och Ruben, Expo, AFA, Researchgruppen etc etc.

1. Jag tog inte ställning till lagen som sådan. Bara att om man medvetet bryter mot eller väljer att riskera att bryta mot gällande lagstiftning så får man ta sitt kast.

Personligen tycker jag att svensk HMF-lagstiftning går för långt, men alternativet skulle vara att införa nåt slags sanningsavvägning. Dvs. att det är okej att säga vad som helst om vilken folkgrupp som helst så länge det bevisligen är sant, men att det blir HMF om man ljuger, överdriver eller snedvrider. Men då uppstår frågan varför vi inte skulle tillämpa samma principer på all yttrandefrihet, dvs. yttrandefriheten inte omfattar en rätt att stå och ljuga. Dvs. i stort sett samma måttstock som redan i dag tillämåas på ärekränkning och förtal. Men det skulle ju få en viss effekt på våra svenska politiker...

2. Tja, det säger att partierna är väldigt enade. Det tycker jag är underligt, eftersom det borde finnas rätt många skäl att se över HMF-lagstiftningen. Jag håller inte alls med om att lagen skulle tolkas olika, däremot är en del komponenter i lagstiftningen per definition omöjliga att bestämma på faktiska grunder. Vad är t.ex. "en folkgrupp" och vad är "inte en folkgrupp" och vad händer när någon hör till flera olika "folkgrupper" samtidigt...
Citera
2025-10-14, 17:27
  #20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Du menar som i palestinademonstrationer?
Begår någon brott under en palestinademonstration så ska de såklart åtalas. Vilket har hänt.
Citera
2025-10-14, 17:28
  #21
Avstängd
triptykens avatar
Man måste ändå ge dom det att dom faktiskt hade en ansvarig utgivare. Var det för att kunna hålla sig inom tryckfrihetslagen och meddelarfrihet eller var det en förhoppning om framtida presstöd?
Citera
2025-10-14, 17:31
  #22
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agendafreeradio
Begår någon brott under en palestinademonstration så ska de såklart åtalas. Vilket har hänt.

Jasså. Hur många har åtalats?
Citera
2025-10-14, 17:37
  #23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Jasså. Hur många har åtalats?
Är bara för dig att googla. Här har du en galning som åtalas för hets mot folkgrupp och försök till grov misshandel i samband med en palestinademo: https://www.dn.se/sverige/korde-in-i-gazademonstration-i-boras-nu-atalas-mannen-i-bilen/
Citera
2025-10-14, 17:38
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agendafreeradio
https://expo.se/nyhet/35-fall-av-hmf-utgivare-pa-nmr-sajt-doms-till-fangelse/

Vet någon mer?

Tydligen inte första gången hon döms: (FB) Nordfronts ansvarige utgivare åtalad för 38 fall av hets mot folkgrupp 2024-09-04
Sverige är värre än Nordkorea. Om du påtalar sanningar om judar eller perverterade HBTQ människor så blir du dömd för Hets mot folkgrupp direkt. Men on en person uppmanar till mer invandring vilket innebär folkutbyte och folkmord på vita är det förstås inte hets mot folkgrupp. Även när det gäller folkmord mot vita.

Hon blir dömd till fängelse för att avslöja de lömska planerna hos dem som styr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in