2025-10-14, 09:02
Medlem
Gontars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Nej, man får det man ger. Är man ett ego så blir man till slut omringad av dem. Ser man bara massa egon får man ta sig en funderare varför man hamnat där. Om man vill. Allt har ju ett pris. Jag dömer ingen för att de tänker för mycket på sig själv.

Reflektera inte i onödan. Var och en blir salig på sin fason.
Så det är mitt eget fel att random folk på stan och i trafiken beter sig egoistiskt?
Citera
2025-10-14, 09:12
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Du har bara bestämt dig för att ta parti med TS och ignorerar därför min tydliga beskrivning av hur TS geniförklarar sig själv, samtidigt som du försöker replikera på inlägget som innehåller sagda tydliga förklaring. Jag upprepar den gärna på ett ännu mer pedagogiskt sätt om du har det behovet. Hur du kan missa att man ser sig "förmer" om man beskriver sig som tillhörande en minoritet av upplysta vet jag inte. Du anser dig väl förmer än att anse sig förmer, kanske. Förstår du att du själv anser dig vara förmer genom att uttryckligen beskriva dig själv som vaken?

Skönt för dig att kunna bestämma att andra har mindervärdeskomplex för att slippa ta in vad de säger, ungefär som du själv beskriver att andra gör när du försöker "lära" dem saker de inte vill ta in för att få dem att "tänka". Jag kanske är lite för "rättfärdig" för dig när jag "vågar kritisera" någons invanda mönster och självsmickrande antaganden istället för att stryka medhårs.

Varför skulle man ens få mindervärdeskomplex av den här tråden? Det är bara nån snubbe som ifrågasätter andra människors grad av medvetande och oroar sig för gruppsykologi på massnivå, en väldigt vanlig tankebana hos många människor. Du kanske gärna vill tänka dig att många får mindervärdeskomplex för att kunna fortsätta avnjuta din egen självbild av högre medvetenhet, snarare än att analysera det hela djupare.

Om du vill vara bättre än andra i ett sånt här sammanhang så ser du till att vinna argumentet. Det räcker såklart inte med att anse dig vara bättre än andra och stämpla andra som havandes mindervärdeskomplex. Du blir inte bättre än mig för att du är dryg och uppvisar bristande läsförmåga. Lol.
Jag vet inte ens vad jag ska svara på det här inlägget, du verkar helt ha missat målet med diskussionen och agerar/reagerar känslomässigt. Det handlar inte om någon tävling där den ena är bättre än den andra.
Citera
2025-10-14, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gontar
Så det är mitt eget fel att random folk på stan och i trafiken beter sig egoistiskt?
Vårdslöshet i trafik i kombination med fortkörning (hastighetsbegränsning 30km/h inom stan) i 300 fall av 300 möjliga kan bara skådas hos cyklister på Södermalm, Götgatan neråt mot Slussen och förmodligen ingen annanstans i hela världen.Masspsykos/Zombieeffekt.
Citera
2025-10-14, 10:02
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Vad är orsak till zombiebeteendet ? Virus, parasiter, demoner, droger, hypnos …..?

En yttre kraft som driver människor till att bli zombifierade, passiva konsumenter, som ser sig själva som skattebetalare, karriärmänniskor i hamsterhjulet, och andra som konkurrenter eller objekt för egen tillfredsställelse, är det kapitalistiska samhället.

Men även om vi skulle avskaffa kapitalismen är ondskan inte borta. Den finns i människans inre. Den är existentiell. Det finns en kraft som drar människan mot skuggorna, oavsett vilket system hon lever i. Kristendomen och judendomen kallar det synden.

Det är frihetens ångest. När möjligheterna känns oändliga flyr människan in i flockens spår och stänger av sig själv. Snabba stimuli ger dopamin utan ansträngning. Baslinjen sjunker. Det medvetna tänkandet försvagas. Apati följer.

Hjärnan fungerar dessutom som ett energisnålt system. När mening och ritual saknas väljer den lågkostnadsvanor. Tom underhållning, distraktion, verklighetsflykt.

Kapitalismen förstärker detta. Den skapar brist, konkurrens och ständig känsla av otillräcklighet. Ekonomin bygger på att ingen får vara nöjd. Därför formas den moderna människan. Trött. Distraherad. Men ändå jagande.

Att bryta zombietillståndet kräver att vi återupprättar mening, ritual och medvetenhet. Människan måste vakna. Först då kan kapitalismen upplösas, och med den en del av den själsliga försteningen.
Citera
2025-10-14, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertEriksson99
Neurovetenskapen har kommit fram till det många filosofer och religioner försökt belysa, att majoriteten av befolkningen, i alla samhällen och i alla tider, inte styrs av medvetna tankar utan av automatiska reaktioner. Deras hjärnor följer limbiska mönster. Stimulus in, respons ut. Ingen reflektion. Ingen själ. De styrs inte av samvete eller inre övertygelse utan av vad de tror förväntas av dem.

Det är dessa människor man på Twitter (X) kallar NPC:er. De ser ut som människor men är bara ekon av algoritmen. Det är denna massiva, okritiska zombiemassa som talar i klyschor, följer trender, tror att konsumtion, yta och gruppgodkännande är livets mening, och som föraktar eftertanke och förlöjligar allt som stör deras bekvämlighet. Den är den liberala massmänniskan, den som Nietzsche kallade den sista människan som är NPC.

Det är den där hjärndöda personen som alltid kommenterar under varje äldre låt på youtube "Who is listening at (den månaden och år vi befinner oss i)?" Det är NPC-personen som när denne ska hämta ut paket ifrån posten uppträder med låg närvaro., telefon i handen, mikrohövlighet utan kontakt. Ingen genuin hälsning utan bara säger med monoton fras "Jag har ett paket att hämta ut." till skillnad ifrån den vakna människan som känner situationen. Hon hälsar kort men ärligt. Hon ser personalen. Hon visar streckkoden direkt utan att monotomt och dött säga "Jag har ett paket att hämta ut.". Hon behöver inte förklara det uppenbara.

För den levande människan, den rättfärdiga, kommer denna insikt först som en obehaglig chock. Att du är en levande människa som lever i ett samhälle fyllt med zombies. Mobilscrollande zombies som försöker dämpa samvetets röst med brusets spektakel som de får av sina stora hörlurar på huvudet.

Vi som ser, kan känna ensamhet eftersom vi upplever djupet och ser tomheten i andra. Men den verkliga ensamheten tillhör inte den vakna människan. Den tillhör NPC-människan.

Varför?

För att verklig gemenskap kräver själ.
Det kräver närvaro, inre liv, samvete, vilja, och ansvar.

NPC‑människan saknar detta. Den speglar, följer, maskerar, men kan inte förnimma andra själar, eftersom den inte förnimmer sin egen.

Den vakna människan lider av medvetenhet.
NPC-människan lider av tomhet.

Känner ni som ser, ni rättfärdiga och vakna människor, igen er i min beskrivning?
Vad är era perspektiv på detta existentiella problem hos människan, och hur känns det för er att bära insikten att ni lever i en värld fylld av zombies? Och vad gör ni med den vetskapen?
Menar du att fanatiskt religiösa inte är zombies? De är ju bland de VÄRSTA...
Citera
2025-10-14, 10:11
Moderator
Kyrpators avatar
Vi testar ett annat forum

Religion --> Konspirationer och alternativa teorier
/Moderator
Citera
2025-10-14, 10:22
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Menar du att fanatiskt religiösa inte är zombies? De är ju bland de VÄRSTA...

Ja jag håller med dig.

De där nyevangeliska kristna du säkert stött på. De med stirrig manisk blick och överdriven entusiasm som skakar din hand och ropar ”KUL ATT SE DIG! JESUS ÄLSKAR DIG!”.
Men du känner direkt att de inte ser dig som människa. Det finns ingen närvaro. Ingen äkthet. De talar inte ur hjärtat utan ur ett dopaminrus, samma nervösa överaktivitet som hos spelnarkomaner eller andra som fastnat i spektaklet.

De tror att de är frälsta, men de har inte förstått vad livet egentligen handlar om. Deras tro har blivit en kick, inte en förvandling. Jesus säger det själv:

”Många skall säga till mig på den dagen: ’Herre, Herre, har vi inte profeterat i ditt namn?’ Då skall jag säga dem: ’Jag har aldrig känt er. Gå bort från mig, ni laglösa.’”
[Matteus 7:21–23]
Citera
2025-10-14, 11:15
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Jag tycker att Ts och du med flera uttrycker er både nyanserat och intelligent, önskar att jag kunde sätta ord på mina tankar lika bra.

Tyvärr reagerar en del instinktivt avogt på ord i Ts såsom vaken, zombies och NPCs. Han/hon har gett en bra förklaring till varför, men många fortsätter att förknippa t ex. vaken med en politisk konspirationsteoretiker, och då blir såklart svaren därefter.

Du talar om ett upplevt utanförskap hos den "vakne" som jag inte känner igen mig i. Vet inte hur jag ska uttrycka det, men jag känner mig snarare mer delaktig nu än vad jag gjorde när jag var en "zombie". Även om jag inte "får vara med" i gruppen och ses på med misstänksamma ögon, så att säga. Jag kan se att gruppens gemenskap inte alltid bygger på något genuint, de har ingen personlig integritet och sätter gruppen före sig själva och/eller gruppens bästa. Det handlar mer om bekräftelse än gemenskap, enligt mitt sätt att se det. Det är ofta tydligt att "zombies" inte mår så bra, trots gemenskapen med likasinnade.

Det fetade ser jag som "meningen med livet" och en ständigt pågående process. Och det gäller även min syn på andra och mitt interagerande med dom. Självinsikt är det brist på hos människan, och det är sorgligt när människor inte ser sin fulla potential. Det handlar inte om att vilja förändra andra, eller göra dom till sin avbild. Det är snarare en önskan om att vi ser varandra och oss själva såsom vi är bakom maskerna.

Och som Ts skriver handlar det inte bara om gruppnivå, utan om att vi ser varandra i vardagen. Ett enkelt hej till en gammal dam kan göra hennes dag, hon är inte osynligt.
Om man ska förenkla det hela och skapa lite klarhet i ämnet, så handlar det som TS egentligen berör om något som inom ett västerländskt perspektiv faller under det som kallas esoterism (från grekiskans eso, ”inre”, ”inåt”). Det kan beskrivas som den västerländska motsvarigheten till österländska filosofier och andliga traditioner såsom buddhism, taoism och hinduism.

Dessa läror kretsar i grunden kring den övergripande principen att söka, utforska och erhålla insikt, i synnerhet självinsikt, om den egna naturen i dess mest fundamentala aspekter, med hjälp av olika läror och metoder, och därigenom utveckla sin självmedvetenhet.

I väst är däremot esoterismen inte bara ett fördunklat och ofta missförstått ämne, både i nutid och historiskt, utan också i stor utsträckning underutvecklad i jämförelse med sina österländska motsvarigheter. Detta beror till stor del på att den västerländska traditionen historiskt har riktat sin uppmärksamhet utåt snarare än inåt i sin strävan efter insikt om den absoluta, fundamentala naturen som utgör människan. Den österländska traditionen har däremot gjort motsatsen, vilket har resulterat i avsevärt mer utvecklade läror och metoder än de som finns inom den västerländska esoterismen.

Även inom västerländsk teoretisk psykologi har liknande idéer berörts, där exempelvis Carl Gustav Jung med rätta kan beskrivas som den mest moderna representanten för detta tankegods. Hans perspektiv kan förstås som en process där individen gradvis utforskar och kartlägger vidden av sitt psyke, det medvetna, det undermedvetna (eller förmedvetna) och det omedvetna, och genom denna process successivt erhåller insikter om sig själv bortom vad som kan benämnas som det traditionella och konventionella, eller som du valde att uttrycka det: "se varandra och oss själva såsom vi är bakom maskerna".

Vi har dock fått en modern kulturell tvist i detta fall i tråden, med begrepp som ”NPC” och ”zombie”. Dessa kan visserligen uppfattas som något missvisande, men är samtidigt inte helt oanvändbara som metaforer i denna kontext.
Citera
2025-10-14, 11:34
Medlem
Ts tycker alltså alla andra är zombies, men orkar inte ens vara trevlig mot postpersonalen utan håller bara fram sin telefon som ett fån utan ens säga hej...

Citera
2025-10-14, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertEriksson99
Neurovetenskapen har kommit fram till det många filosofer och religioner försökt belysa, att majoriteten av befolkningen, i alla samhällen och i alla tider, inte styrs av medvetna tankar utan av automatiska reaktioner. Deras hjärnor följer limbiska mönster. Stimulus in, respons ut. Ingen reflektion. Ingen själ. De styrs inte av samvete eller inre övertygelse utan av vad de tror förväntas av dem.

Det är dessa människor man på Twitter (X) kallar NPC:er. De ser ut som människor men är bara ekon av algoritmen. Det är denna massiva, okritiska zombiemassa som talar i klyschor, följer trender, tror att konsumtion, yta och gruppgodkännande är livets mening, och som föraktar eftertanke och förlöjligar allt som stör deras bekvämlighet. Den är den liberala massmänniskan, den som Nietzsche kallade den sista människan som är NPC.

Det är den där hjärndöda personen som alltid kommenterar under varje äldre låt på youtube "Who is listening at (den månaden och år vi befinner oss i)?" Det är NPC-personen som när denne ska hämta ut paket ifrån posten uppträder med låg närvaro., telefon i handen, mikrohövlighet utan kontakt. Ingen genuin hälsning utan bara säger med monoton fras "Jag har ett paket att hämta ut." till skillnad ifrån den vakna människan som känner situationen. Hon hälsar kort men ärligt. Hon ser personalen. Hon visar streckkoden direkt utan att monotomt och dött säga "Jag har ett paket att hämta ut.". Hon behöver inte förklara det uppenbara.

För den levande människan, den rättfärdiga, kommer denna insikt först som en obehaglig chock. Att du är en levande människa som lever i ett samhälle fyllt med zombies. Mobilscrollande zombies som försöker dämpa samvetets röst med brusets spektakel som de får av sina stora hörlurar på huvudet.

Vi som ser, kan känna ensamhet eftersom vi upplever djupet och ser tomheten i andra. Men den verkliga ensamheten tillhör inte den vakna människan. Den tillhör NPC-människan.

Varför?

För att verklig gemenskap kräver själ.
Det kräver närvaro, inre liv, samvete, vilja, och ansvar.

NPC‑människan saknar detta. Den speglar, följer, maskerar, men kan inte förnimma andra själar, eftersom den inte förnimmer sin egen.

Den vakna människan lider av medvetenhet.
NPC-människan lider av tomhet.

Känner ni som ser, ni rättfärdiga och vakna människor, igen er i min beskrivning?
Vad är era perspektiv på detta existentiella problem hos människan, och hur känns det för er att bära insikten att ni lever i en värld fylld av zombies? Och vad gör ni med den vetskapen?

Jag känner igen din beskrivning väl. Det skulle behöva forskas på det här fenomenet. Jag upplever att det inte är ett binärt tillstånd utan det finns ett sorts NPC-spektrum med allt från de som föds in i själslig tomhet till människor som vants att vara reaktiva och innehållslösa. Det finns också en tydlig korrelation mellan ett samhälles majoritetsåsikter och graden av zombifiering. De som är mest konforma är oftast de längst ut på spektrat. Vilket inte är så konstigt egentligen.

Samtidigt kan man konstatera att den ”vakna” delen av befolkningen till en betydande del består av riktiga dårar. Kanske ger andra psykiska problem viss skydd mot att bli en NPC. Eller så gör kampen mot att dras med och zombifieras att folk tar psykisk skada tillslut.
Citera
2025-10-14, 12:26
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Finns något exempel alls genom hela historien där man kan tala om ett kollektivt uppvaknande, oavsett hastighet på detta uppvaknande?

Axialåldern.
Den första kyrkans århundraden.
Motkulturen under sextio och sjuttiotalet är några exempel.
Citera
2025-10-14, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Om man ska förenkla det hela och skapa lite klarhet i ämnet, så handlar det som TS egentligen berör om något som inom ett västerländskt perspektiv faller under det som kallas esoterism (från grekiskans eso, ”inre”, ”inåt”). Det kan beskrivas som den västerländska motsvarigheten till österländska filosofier och andliga traditioner såsom buddhism, taoism och hinduism.
De flesta religiösa fanatiker kollar ju INTE inåt, de är FÅRskallar som följer ofta djävliga ledare även kristna sådana.

Kolla inåt behöver INTE ha ett dugg med religion att göra,
det finns ju icke religiös meditation/mental träning.

Dessutom finns ett mellanläge som även det är en slags lite kolla inåt, som inte är lika djupt som meditation/mental träning, vilket är vanligt bland vi med högre intelligens och det är att VILJA vara för sig själv för att inte bli störd då man tänker...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in