Citat:
Ursprungligen postat av
Pripps0.0
Jag tycker att Ts och du med flera uttrycker er både nyanserat och intelligent, önskar att jag kunde sätta ord på mina tankar lika bra.
Tyvärr reagerar en del instinktivt avogt på ord i Ts såsom vaken, zombies och NPCs. Han/hon har gett en bra förklaring till varför, men många fortsätter att förknippa t ex. vaken med en politisk konspirationsteoretiker, och då blir såklart svaren därefter.
Du talar om ett upplevt utanförskap hos den "vakne" som jag inte känner igen mig i. Vet inte hur jag ska uttrycka det, men jag känner mig snarare mer delaktig nu än vad jag gjorde när jag var en "zombie". Även om jag inte "får vara med" i gruppen och ses på med misstänksamma ögon, så att säga. Jag kan se att gruppens gemenskap inte alltid bygger på något genuint, de har ingen personlig integritet och sätter gruppen före sig själva och/eller gruppens bästa. Det handlar mer om bekräftelse än gemenskap, enligt mitt sätt att se det. Det är ofta tydligt att "zombies" inte mår så bra, trots gemenskapen med likasinnade.
Det fetade ser jag som "meningen med livet" och en ständigt pågående process. Och det gäller även min syn på andra och mitt interagerande med dom. Självinsikt är det brist på hos människan, och det är sorgligt när människor inte ser sin fulla potential. Det handlar inte om att vilja förändra andra, eller göra dom till sin avbild. Det är snarare en önskan om att vi ser varandra och oss själva såsom vi är bakom maskerna.
Och som Ts skriver handlar det inte bara om gruppnivå, utan om att vi ser varandra i vardagen. Ett enkelt hej till en gammal dam kan göra hennes dag, hon är inte osynligt.
Om man ska förenkla det hela och skapa lite klarhet i ämnet, så handlar det som TS egentligen berör om något som inom ett västerländskt perspektiv faller under det som kallas esoterism (från grekiskans eso, ”inre”, ”inåt”). Det kan beskrivas som den västerländska motsvarigheten till österländska filosofier och andliga traditioner såsom buddhism, taoism och hinduism.
Dessa läror kretsar i grunden kring den övergripande principen att söka, utforska och erhålla insikt, i synnerhet självinsikt, om den egna naturen i dess mest fundamentala aspekter, med hjälp av olika läror och metoder, och därigenom utveckla sin självmedvetenhet.
I väst är däremot esoterismen inte bara ett fördunklat och ofta missförstått ämne, både i nutid och historiskt, utan också i stor utsträckning underutvecklad i jämförelse med sina österländska motsvarigheter. Detta beror till stor del på att den västerländska traditionen historiskt har riktat sin uppmärksamhet utåt snarare än inåt i sin strävan efter insikt om den absoluta, fundamentala naturen som utgör människan. Den österländska traditionen har däremot gjort motsatsen, vilket har resulterat i avsevärt mer utvecklade läror och metoder än de som finns inom den västerländska esoterismen.
Även inom västerländsk teoretisk psykologi har liknande idéer berörts, där exempelvis Carl Gustav Jung med rätta kan beskrivas som den mest moderna representanten för detta tankegods. Hans perspektiv kan förstås som en process där individen gradvis utforskar och kartlägger vidden av sitt psyke, det medvetna, det undermedvetna (eller förmedvetna) och det omedvetna, och genom denna process successivt erhåller insikter om sig själv bortom vad som kan benämnas som det traditionella och konventionella, eller som du valde att uttrycka det: "se varandra och oss själva såsom vi är bakom maskerna".
Vi har dock fått en modern kulturell tvist i detta fall i tråden, med begrepp som ”NPC” och ”zombie”. Dessa kan visserligen uppfattas som något missvisande, men är samtidigt inte helt oanvändbara som metaforer i denna kontext.