Arbetslöshet är en av de eländen som alarmisterna menar att AI kommer leverera.
En av ekonomipristagarna till minne av Alfred Nobel som utsetts i dagarna Philippe Aghion har kommenterat just AIs påverkan på arbetslöshet.
Så här är det sammanfattat på ekonomistas:
Endast några få områden alltså. För egen del köper jag det.
Översättare t ex är ett område där jag kan se att LLM'er kan ta över. Folk som är översättare får hitta andra sysslor.
En förklaring till att företag som automatiserar också nyanställer kan vara att man får ökad efterfrågan. Automatiseringen kan göra att man kan sänka pris och därmed ta större marknadasnde och då ökar behovet av arbetskraft som är kopplat till rörliga kostnader.
Ja, de som tänkt sig att bli uppsagda och kunna med bidrag ligga hemma och parasitera på någon annan får nog inrikta sig på att fortsätta arbeta och vara just denne någon annan för de som redan nu är bidragstagare.
En av ekonomipristagarna till minne av Alfred Nobel som utsetts i dagarna Philippe Aghion har kommenterat just AIs påverkan på arbetslöshet.
Så här är det sammanfattat på ekonomistas:
Han har också studerat effekterna av AI på arbetslöshet och kommer fram till mer optimistiska resultat än många andra. Han finner inte något stöd för att AI ersätter arbetskraft totalt sett annat än på ett litet fåtal områden. Han menar att den positiva produktivitetseffekten överväger så att företag som implementerar AI-lösningar (eller på andra sätt automatiserar) i snitt nyanställer jämfört med företag som inte gör det. Många av dessa resultat diskuteras till exempel i denna föreläsning som han höll så sent som i september i år på SciencesPo i Paris.Mannen är professor i ekonomi och har ägnat just tillväxtforskning mycket uppmärksamhet. Så det fungerar inte att vifta bort hans bedömningar med några gutturala läten.
Endast några få områden alltså. För egen del köper jag det.
Översättare t ex är ett område där jag kan se att LLM'er kan ta över. Folk som är översättare får hitta andra sysslor.
En förklaring till att företag som automatiserar också nyanställer kan vara att man får ökad efterfrågan. Automatiseringen kan göra att man kan sänka pris och därmed ta större marknadasnde och då ökar behovet av arbetskraft som är kopplat till rörliga kostnader.
Ja, de som tänkt sig att bli uppsagda och kunna med bidrag ligga hemma och parasitera på någon annan får nog inrikta sig på att fortsätta arbeta och vara just denne någon annan för de som redan nu är bidragstagare.