2025-06-27, 22:12
Avslutad
Amish way är enda sättet att slippa systemet framöver.

Det kommer att komma liknande amish, alla vill inte integreras i den nya utvecklingen av samhället.

Fantastiskt att odla egen mat och klara sig själv utan det här onaturliga systemet.
Citera
2025-06-27, 22:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Att amish är sekteristisk och inte utopisk, framgår med all tydlighet eftersom det finns mer än 40 olika sorters amish, pga inbördes religiösa konflikter.

Det finns new order amish och new order electric amish. Finns ett flertal new order affiliations.

TS tänker antagligen på swartzentruber amish, den konservativaste gruppen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Subgroups_of_Amish

Jag säger som andra redan har gjort: Det finns ingenting i Sverige som hindrar en individ eller grupp av individer att leva jordnära "som på 1800-talet", mer än deras egen lathet och bekvämlighet.

Det finns gott om frikyrkliga och baptistiska samfund, för den som vill leva efter strikta fundamentalistiska regler som amish gör.
Ja det jag tänker är om ett sådant samhälle skulle uppstå i Sverige så skulle det säkerligen bli sekt liknande.
Citera
2025-06-27, 22:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DevilsDen
Amish way är enda sättet att slippa systemet framöver.

Det kommer att komma liknande amish, alla vill inte integreras i den nya utvecklingen av samhället.

Fantastiskt att odla egen mat och klara sig själv utan det här onaturliga systemet.
Ja jag hoppas på det, bara det inte blir sekt liknande med en "Stor ledare", jag skulle troligen kunna avsäga mig det mesta av dagens "bekvämligheter" men vetskapen om att det finns tak över huvudet och mat/vatten. Jag är ingen miljöpartist eller flummare, bara en fattig Svensk som snart inte har det jag skrev kvar...
Citera
2025-06-27, 22:25
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Jag kan absolut tänka mig en lite modernare variant på Amish.
Ett samhälle som stannat på, låt säga, 1965.

Man körde Volvo PV, och hade bakelitelefon.
Bodde i riktiga hus utan plastlister, och andra undermåliga material.
Grannarna hade namn som gick att uttala.
Citera
2025-06-27, 22:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Vad jag förstår vill ts mest bara bo i en stuga i skogen och odla egen mat. Det är fullt genomförbart och ingen religion krävs.
Nej det är inte vad jag vill, jag skulle vilja bo i ett mindre samhälle/by utan all jävla skit som dagens samhälle medför.
Citera
2025-06-27, 22:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Jag kan absolut tänka mig en lite modernare variant på Amish.
Ett samhälle som stannat på, låt säga, 1965.

Man körde Volvo PV, och hade bakelitelefon.
Bodde i riktiga hus utan plastlister, och andra undermåliga material.
Grannarna hade namn som gick att uttala.
Exakt, en by med människor som jobbar för att hjälpa varandra, du odlar det och jag odlar det här sedan delar vi så alla får mat, typ.. Vilken utopi
Citera
2025-07-28, 16:41
Medlem
Man borde skapa en variant av Amish med en senare tidsfrys. Kanske 2003... Det fanns mycket bra gejor men allt hade inte blivit pannkaka...
Citera
2025-07-29, 18:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Det krävs inga tillstånd för något äldre jordbruk (den är för övrigt inte uråldrig, snarare förra generationen från innan "gröna revolutionen" på 1950-talet).

Ska du inte söka EU-stöd krävs ingenting alls faktiskt annat än att du äger lite mark. Ska du söka EU-stöd krävs bara att du brukar minst 4 ha. Det finns regler kring djurhållning men det är inga problem att följa även om du lever som amish.

Sedan är det såklart inte gratis att köpa en eller flera gårdar, men det kostar inte heller mer än lägenheter i stan. Vi köpte vår gård på ca 50 ha för under 2 miljoner. Då har vi förutom marken 2 bostadshus, stort stall/ladugård och 5 uthus.

Du behöver verkligen inte vara 40 familjer även om fler såklart blir lättare. Det finns folk i Sverige som lever bara en familj ungefär som amish - dvs självförsörjande - minus klädstilen och religionen. Det är ett hårt liv för en lägenhetssittande netflixtittande soffpotatis. Men det är också ett mer meningsfullt rikt liv på många sätt. Det ger en stor tillfredsställelse att kunna göra saker själv och åstadkomma något man aldrig trodde var möjligt med sina egna händer.

Måste man bygga alla hus från scratch förresten? Jag tror inte ens amish i USA gör detta om de etablerar sig någonstans där det redan finns hus. Finns ju ingen poäng med att riva hus som kanske tom är från 1800-talet.

Bygglov krävs förresten inte för ekonomibyggnader i ett jordbruk.

Skatt och avgifter behöver amish betala i USA också. Men det blir inte mycket skatt när du inte har någon beskattningsbar inkomst utan lever av din egen mat och värmer dig med din egen ved.

Svaret varför just amish inte finns i Sverige är för att den historiska kontexten inte finns här. Det är en specifik rörelse som grundades i Tyskland och togs till USA genom emigranter. Det är helt enkelt inga eller få amish som flyttat hit.

Däremot finns som sagt folk som lever ungefär som amish i Sverige om du tänker på "primitivt självförsörjande liv". Finns tom ett forum, tidning och förening dedikerad till det som heter Alternativ (som i alternativt leverne)
Tack för bra och informativt svar!
Citera
2025-09-24, 17:09
Medlem
ekerilars avatar
Sverige var et land med hårt religiöst förtryck under 1800-talet. Religiösa avvikare tvingades lämna landet.

Det närmsta vi kommer i Sverige är Plymouthbröderna.
Citera
2025-10-05, 20:41
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Skulle få problem med myndigheter direkt! Jag vet någon som hade djurhållning som på 1800-talet! Myndigheter tog av honom djuren och gav honom näringsförbud!

Barnen skulle dom ta också!
Senast redigerad av Carl-Ann von s 2025-10-05 kl. 20:43.
Citera
2025-10-14, 12:26
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Nej det är inte vad jag vill, jag skulle vilja bo i ett mindre samhälle/by utan all jävla skit som dagens samhälle medför.

Men gör det då. Finns många stugor med egen brunn, stor tomt där du kan odla mycket själv och ska du köpa kött kan det säkert köpas från någon lokal slaktare. Handla bara i butiker där det fortfarande går att betala kontant. Bli så självförsörjande som möjligt.

Annars får du väl bli laestadian om du även vill ha religionen
Senast redigerad av cosmic_dancer 2025-10-14 kl. 12:29.
Citera
2025-10-15, 12:39
Medlem
ricardo22s avatar
Måste vara betydligt svårare och tråkigare med Sveriges klimat än typ södra Penssylvania som ligger på mellersta Italiens breddgrader.

Hur kul och lätt är det utan elektricitet i Sverige under vinterhalvåret exempelvis. Borde även vara svårare att utfodra djur och att odla mat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in