• 1
  • 2
2025-06-22, 01:58
Man tänker ju på Amish rörelsen på olika vis, men tror ni inte de har bättre psykisk hälsa än vad vi har?

Visst det förekommer säkerligen en hel del suspekta saker i deras samhällen, säkerligen.

Men kan inte ett sådant samhälle fungera utan månggifte, och säkert pedofili?

Detta är ju en utopi för säkerligen många inklusive mig, men det blir ju vanligtvis till ett sekt baserat samhälle i samhället... Och en sekt för mig är inte intressant.

Men jag tror att det finns många mer än mig som skulle vilja leva i ett mindre samhälle utom statens kontroll där man lever och odlar som på säg 1800 talet, slippa allt jävla skit för att säga det rakt ut.

"Vem är de? Amish är en kristen grupp som härstammar från anabaptiströrelsen i 1600-talet. De lever huvudsakligen i USA (särskilt i Pennsylvania, Ohio och Indiana) och Kanada. Deras livsstil betonar enkelhet, gemenskap och avstånd från modern teknologi.
Livsstil: De odlar ofta sin egen mat, bygger sina hem och undviker elektricitet, bilar och många moderna bekvämligheter. De arbetar för att försörja sig själva och sina familjer."
Citera
2025-06-22, 06:46
Medlem
kraftfoders avatar
Amish "kräver" minst en bondgård, kanske fler, om man kan tro på det jag "kan" om deras kultur. Jag tror inte att allt detta funkar i Sverige, kostar multum att "sätta upp" en Amish-samhälle här. Logistiken etc. Att man får olika tillstånd för uråldrig jordbruksproduktion med mera kanske kan "göra sönder" Jordbruksverket, Länsstyrelsen etc..

https://www.youtube.com/watch?v=lOfZ...&start_radio=1
Senast redigerad av kraftfoder 2025-06-22 kl. 06:51.
Citera
2025-06-22, 08:41
Medlem
Vad jag förstår vill ts mest bara bo i en stuga i skogen och odla egen mat. Det är fullt genomförbart och ingen religion krävs.
Citera
2025-06-22, 08:54
Medlem
Amish krävs ha 40 familjer i byn för att jobba tillsammans.
Det räcker inte bara 2 familjer eller 5 familjer..

Bygga hus, odla grönsaker och lada allt som dela med 40 st familjer..

Bygglov kräver...
Staten kräver på avgift och skatt...
Kommun kräver på avlopp och vatten..

Pengar... kontanter??? Bankid och swisch..
Svårare för Amish i Sverige..

Pensionär är bevisad att kämpa hårt och överleva på alla avgifter hela tiden till slutet i livskede.. Omöjligt för Sverige...
Citera
2025-06-22, 12:21
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofstom

Bygglov kräver...
Vad skulle vara jobbigt med att söka bygglov?
Citat:

Vilka avgifter och skatter är det staten tar tänker? Moms känner jag till, skatt på inkomst kräver minst 52 000 i månden eller så i inkomst och skatt på kapital kräver en vinst.
Citat:
Finns många som har eget vatten och avlopp och oavsett så är detta en ringa utgift så länge du inte ska nyanslutna och där är det bara att välja ett område som inte är aktuellt för kommunalt vatten och avlopp.
Citat:
Kontanter är fortfarnde gångbart i Sverige .

Citat:

Möjligen lite svårare men inte ogenomförbart, det finns även olika nivåer. Alla avstår inte exempelvis bil eller el.
Citat:
Pensionär är bevisad att kämpa hårt och överleva på alla avgifter hela tiden till slutet i livskede.. Omöjligt för Sverige...

Vad menar du med "överleva på alla avgifter!? Sedan känner jag inte en enda pensionär som måste "kämpa hårt" så vad som är "bevisad" undrar jag?
Citera
2025-06-22, 12:54
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Detta är ju en utopi för säkerligen många inklusive mig, men det blir ju vanligtvis till ett sekt baserat samhälle i samhället... Och en sekt för mig är inte intressant.
Att amish är sekteristisk och inte utopisk, framgår med all tydlighet eftersom det finns mer än 40 olika sorters amish, pga inbördes religiösa konflikter.

Det finns new order amish och new order electric amish. Finns ett flertal new order affiliations.

TS tänker antagligen på swartzentruber amish, den konservativaste gruppen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Subgroups_of_Amish

Jag säger som andra redan har gjort: Det finns ingenting i Sverige som hindrar en individ eller grupp av individer att leva jordnära "som på 1800-talet", mer än deras egen lathet och bekvämlighet.

Det finns gott om frikyrkliga och baptistiska samfund, för den som vill leva efter strikta fundamentalistiska regler som amish gör.
Citera
2025-06-22, 13:00
Medlem
Huntsmans avatar
Blir fattigt med att bara äta potatis & rovor. För att mer än bara överleva så måste man ha djurhållning.
Där blir det genast hysteriskt med regler om precis allt...
Citera
2025-06-22, 13:08
Medlem
BadPostures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Att amish är sekteristisk och inte utopisk, framgår med all tydlighet eftersom det finns mer än 40 olika sorters amish, pga inbördes religiösa konflikter.

Det finns new order amish och new order electric amish. Finns ett flertal new order affiliations.

TS tänker antagligen på swartzentruber amish, den konservativaste gruppen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Subgroups_of_Amish

Jag säger som andra redan har gjort: Det finns ingenting i Sverige som hindrar en individ eller grupp av individer att leva jordnära "som på 1800-talet", mer än deras egen lathet och bekvämlighet.

Det finns gott om frikyrkliga och baptistiska samfund, för den som vill leva efter strikta fundamentalistiska regler som amish gör.

Man kan nog komma undan en del om mn bor utanför detaljplanerat område (men om 20-40 familjer bosätter sig nära varandra kan nog kommunen vilja styra upp avlopp etc..)

Stat/kommun kommer att lägga sig i om det finns barn med i bilden. Skolplikt, socialtjänstutredningar...

Ska du hålla egna djur kommer det också att krävas tillstånd.

Sverige är inte USA
Citera
2025-06-22, 13:08
Medlem
cinereos avatar
Sverige är officiellt protestantiskt kristet men vill ändå inte erkänna eller ge några undantag åt/till munkars samröre med skatteverket till exempel vilket är under all kritik. skenheliga as.
Citera
2025-06-22, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Amish "kräver" minst en bondgård, kanske fler, om man kan tro på det jag "kan" om deras kultur. Jag tror inte att allt detta funkar i Sverige, kostar multum att "sätta upp" en Amish-samhälle här. Logistiken etc. Att man får olika tillstånd för uråldrig jordbruksproduktion med mera kanske kan "göra sönder" Jordbruksverket, Länsstyrelsen etc..

Det krävs inga tillstånd för något äldre jordbruk (den är för övrigt inte uråldrig, snarare förra generationen från innan "gröna revolutionen" på 1950-talet).

Ska du inte söka EU-stöd krävs ingenting alls faktiskt annat än att du äger lite mark. Ska du söka EU-stöd krävs bara att du brukar minst 4 ha. Det finns regler kring djurhållning men det är inga problem att följa även om du lever som amish.

Sedan är det såklart inte gratis att köpa en eller flera gårdar, men det kostar inte heller mer än lägenheter i stan. Vi köpte vår gård på ca 50 ha för under 2 miljoner. Då har vi förutom marken 2 bostadshus, stort stall/ladugård och 5 uthus.

Citat:
Ursprungligen postat av Dofstom
Amish krävs ha 40 familjer i byn för att jobba tillsammans.
Det räcker inte bara 2 familjer eller 5 familjer..

Bygga hus, odla grönsaker och lada allt som dela med 40 st familjer..

Bygglov kräver...

Du behöver verkligen inte vara 40 familjer även om fler såklart blir lättare. Det finns folk i Sverige som lever bara en familj ungefär som amish - dvs självförsörjande - minus klädstilen och religionen. Det är ett hårt liv för en lägenhetssittande netflixtittande soffpotatis. Men det är också ett mer meningsfullt rikt liv på många sätt. Det ger en stor tillfredsställelse att kunna göra saker själv och åstadkomma något man aldrig trodde var möjligt med sina egna händer.

Måste man bygga alla hus från scratch förresten? Jag tror inte ens amish i USA gör detta om de etablerar sig någonstans där det redan finns hus. Finns ju ingen poäng med att riva hus som kanske tom är från 1800-talet.

Bygglov krävs förresten inte för ekonomibyggnader i ett jordbruk.

Skatt och avgifter behöver amish betala i USA också. Men det blir inte mycket skatt när du inte har någon beskattningsbar inkomst utan lever av din egen mat och värmer dig med din egen ved.

Svaret varför just amish inte finns i Sverige är för att den historiska kontexten inte finns här. Det är en specifik rörelse som grundades i Tyskland och togs till USA genom emigranter. Det är helt enkelt inga eller få amish som flyttat hit.

Däremot finns som sagt folk som lever ungefär som amish i Sverige om du tänker på "primitivt självförsörjande liv". Finns tom ett forum, tidning och förening dedikerad till det som heter Alternativ (som i alternativt leverne)
Citera
2025-06-24, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Det krävs inga tillstånd för något äldre jordbruk (den är för övrigt inte uråldrig, snarare förra generationen från innan "gröna revolutionen" på 1950-talet).

Ska du inte söka EU-stöd krävs ingenting alls faktiskt annat än att du äger lite mark. Ska du söka EU-stöd krävs bara att du brukar minst 4 ha. Det finns regler kring djurhållning men det är inga problem att följa även om du lever som amish.

Sedan är det såklart inte gratis att köpa en eller flera gårdar, men det kostar inte heller mer än lägenheter i stan. Vi köpte vår gård på ca 50 ha för under 2 miljoner. Då har vi förutom marken 2 bostadshus, stort stall/ladugård och 5 uthus.

Du behöver verkligen inte vara 40 familjer även om fler såklart blir lättare. Det finns folk i Sverige som lever bara en familj ungefär som amish - dvs självförsörjande - minus klädstilen och religionen. Det är ett hårt liv för en lägenhetssittande netflixtittande soffpotatis. Men det är också ett mer meningsfullt rikt liv på många sätt. Det ger en stor tillfredsställelse att kunna göra saker själv och åstadkomma något man aldrig trodde var möjligt med sina egna händer.

Måste man bygga alla hus från scratch förresten? Jag tror inte ens amish i USA gör detta om de etablerar sig någonstans där det redan finns hus. Finns ju ingen poäng med att riva hus som kanske tom är från 1800-talet.

Bygglov krävs förresten inte för ekonomibyggnader i ett jordbruk.

Skatt och avgifter behöver amish betala i USA också. Men det blir inte mycket skatt när du inte har någon beskattningsbar inkomst utan lever av din egen mat och värmer dig med din egen ved.

Svaret varför just amish inte finns i Sverige är för att den historiska kontexten inte finns här. Det är en specifik rörelse som grundades i Tyskland och togs till USA genom emigranter. Det är helt enkelt inga eller få amish som flyttat hit.

Däremot finns som sagt folk som lever ungefär som amish i Sverige om du tänker på "primitivt självförsörjande liv". Finns tom ett forum, tidning och förening dedikerad till det som heter Alternativ (som i alternativt leverne)
Detta svar har ju precis allt man behöver! Det går att starta en självförsörjande by i 1800 tals anda om man vill, men traditionen finns inte här.
Citera
2025-06-24, 12:02
Medlem
Jag skulle nog påstå att amish är något som uppstod vid ett speciellt tillfälle, någonstans där man var emot samhällets tekniska utveckling och lyckades att etablera ett tillräckligt stort samhälle för att även genomföra den tanken.

Säkert funnits många "amish" här och var, men eftersom det i längden är extremt svårt att leva i ett samhälle och säga nej till allting när man är för få så försvinner de.

Om man bortser från religionen och vissa levnadssätt ska vara lika, så finns det fler grupperingar i samhället som lever i en "annan tid".

Till för inte så längesedan gällde det stora delar av Afrika där man levde såsom man gjort i tiotusentals år, det fanns inga telefoner, toaletter, el och annat. Man bodde många ggr i samma bajshyddor som man gjort i tiotusentals år. Finns troligen fortfarande många som gör det.

Så samma med grupper i Sydamerika, där det finns goda möjligheter att leva ungefär som man alltid gjort och inte påverkas alltför mycket av utvecklingen som skett senaste 50-100 åren.

Vi kan även gå till ett land som Ryssland, många där lever fortfarande med en standard man närmast förknippar med 1800-talet, dvs det saknas toaletter och infrastruktur som förknippas med samhällen efter 1900. Man kanske ser en väg och lite bilar, traktorer men sedan ser man även många saker som i våra modernare samhällen knappt existerar längre.

Men går vi till Sverige. Det finns områden på landet som ser nästan exakt ut som för 50 år sedan. Tiden och alla förändringar slår inte igenom överallt helt enkelt.

Kommer Amish att överleva och förbli ett 1700- eller 1800-tals samhälle? Det beror mycket på hur välvillig det övriga landet är. Man inför ju mycket regler och teknikberoenden som det då ska göras undantag för.

T.ex i Sverige hade jag nog sett det vara svårt för Amish-folket att leva såsom de gjort under flera hundra år, vi har alla regelverk kring matproduktion, husbyggande och så vidare. Inte ens samerna klarade av att leva som de alltid gjort fast de har tillgång till nästintill oändligt stora områden av vildmark.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in