2025-10-15, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Men gör det då. Finns många stugor med egen brunn, stor tomt där du kan odla mycket själv och ska du köpa kött kan det säkert köpas från någon lokal slaktare. Handla bara i butiker där det fortfarande går att betala kontant. Bli så självförsörjande som möjligt.

Annars får du väl bli laestadian om du även vill ha religionen

Jag tänkte också föreslå laestadianerna, som måste vara det närmaste hobby-amish vi har i Sverige. Hård social kontroll, mycket regler om vilka prylar man inte får äga/använda, klädsel och så vidare. Och samtidigt verkar de vara väldigt måna om att stödja varann inom gruppen.

Men jag har ingen aning om de försöker bo i "egna byar". Om TS finns i Lappland eller runt Knivsta (Uppland) så skulle det kunna vara värt att snoka lite.
Citera
2025-10-15, 16:17
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gnurgberg
Jag tänkte också föreslå laestadianerna, som måste vara det närmaste hobby-amish vi har i Sverige. Hård social kontroll, mycket regler om vilka prylar man inte får äga/använda, klädsel och så vidare. Och samtidigt verkar de vara väldigt måna om att stödja varann inom gruppen.

Men jag har ingen aning om de försöker bo i "egna byar". Om TS finns i Lappland eller runt Knivsta (Uppland) så skulle det kunna vara värt att snoka lite.

Helt egna byar vet inte jag heller, bra tanke. Jag kan tänka mig att långt upp i norr och norra Finland där det finns en "hel del" laestadianer kan det säkert vara vissa små byar där majoriteten är just laestadianer. Lite som Knutby
Citera
2025-11-11, 08:50
Medlem
Amors avatar
Amish är ättlingar till anabaptister som lämnade Europa pga extrem religiös förföljelse i Europa. Finns många såna grupper i USA. Den första svenska utvandrarvågen var också den typen av grupper.

Behovet att bygga en sådan utanförskapskultur i Sverige tror jag minskade sedan vi fick religionsfrihet andra halva av 1800-talet.

Om man ska prata om vilken kristen grupp som mest odlar sin utanförsskapskultur i dag skulle jag nog säga att det är Plymouthbröderna, som inte ens tillåter sina medlemmar äta med ickemedlemmar. Jehovas vittnen har vissa såna drag också, dock ser inte jag dem som kristna.
Citera
2025-12-18, 02:55
Medlem
I personally know an Amish family that used to live in Sweden. They moved to Norway for more freedom. Homeschooling is legal there.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in