Citat:
Ursprungligen postat av
Cabel
Så vad tror ni? Oddsen på att lexbase stängs ner år 2026?
Citat:
Ursprungligen postat av
Snoskoter2025
Om Gdprwarrior fick till det med Eu rättens direkta effekt kommer det gå riktigt fort. Spelar inte så stor roll vad Attunda tingsrätt säger då. Nationell lagstiftning överkörd deluxe. Ja då stänger de innan nyår.

Nu är väl yttrandet från EU-domstolen bara ett förhandsavgörande? Dvs ej särskilt uppsatt beslut.
För såvitt jag vet så dömer inte EU-domstolen i ärendet. Därmed får beslutet inte rättskraft i egentlig mening, även om det i praktiken får en avgörande roll för hur domstolen bör resonera eller vägledas vid tillämpningen av GDPR.
Men jag tänker mig att domstolens besked kan ha en annan verkan: Det kan skynda på lagstiftning som förbjuder sådan verksamhet. Nu lär vi nog inte se det innan valet. Men kanske man hinner lägga ett lagförslag på bordet. Kanske blir det en valfråga, vem vet.
Jag tippar runtikring 2027 kommer vi se en lag som även tar höjd för bulvanverksamheter som låtsas utgöra nyhetsförmedling när det i egentlig mening rör sig om systematisk hantering av personuppgifter (lär framgå i förarbetet).
Även dumpens verksamhet skulle kunna påverkas av en sådan lag jag tänker mig skulle vara möjlig.