2025-10-13, 11:24
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Det där har inte gått igenom än, eu domstolen behöver ta ett beslut sen skall det en vända i Sverige, antagligen behöver det upp till HD.
Tar nog minst ett år innan det går igenom.
Solklart det är ett brott emot GDPR, annars har jag missförstått hela GDPR.

De flesta företag förstår ju det och följer artikel 17 i dataskyddsförordningen, men inte lexbase och krimfup tex.

Förhandsavgörandet är tydligt men lexbase skiter i det.
Citera
2025-10-13, 11:48
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Solklart det är ett brott emot GDPR, annars har jag missförstått hela GDPR.

De flesta företag förstår ju det och följer artikel 17 i dataskyddsförordningen, men inte lexbase och krimfup tex.

Förhandsavgörandet är tydligt men lexbase skiter i det.
Att de bryter mot GDPR är solklart.

Lexbase och liknande sidor kommer skita i det tills böterna börjar ramla in, vi får vackert vänta ett tag till då sådant här går extremt långsamt i Sverige.

Sjuka är att det fått hålla på så länge som det gjort, endast Sverige som något sådant här bara kan fortsätta.
Senast redigerad av tram123 2025-10-13 kl. 11:51.
Citera
2025-10-13, 11:52
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Att de bryter mot GDPR är solklart.

Lexbase och liknande sidor kommer skita i det tills böterna börjar ramla in, vi får vackert vänta ett tag till då sådant här går extremt långsamt i Sverige.

Sjuka är att det fått hålla på så länge som det gjort, endast Sverige som något sådant här bara kan fortsätta.
Ja men om alla gick samman och stämde dem så hade de nog fått stänga ner fortare än så, det är ganska solklart det de håller på med är olagligt.
Citera
2025-10-13, 13:36
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
jag tolkar det som Lexbase är olagligt.
https://www.svt.se/kultur/eu-domstol...orbjud-lexbase

När tingsrätten fått sitt förhandsavgörande som dom bett om antar jag att dom kommer följa avgörandet.
Annars vore det ändå väldigt konstigt av tingsrätten att be om förtydligande. Och när dom fått ett väljer att gå raka motsatsen emot det.

Känns osannolikt faktiskt.
Citera
2025-10-13, 13:39
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scratty
När tingsrätten fått sitt förhandsavgörande som dom bett om antar jag att dom kommer följa avgörandet.
Annars vore det ändå väldigt konstigt av tingsrätten att be om förtydligande. Och när dom fått ett väljer att gå raka motsatsen emot det.

De kan ju gå emot det, men som du säger vore det helt ologiskt eftersom de bad om det som vägledning ifrån första början.

Nu gäller det bara de får tummen ur röven och dömer i målet, jag förstår inte problemet här riktigt faktiskt.
Citera
2025-10-13, 14:21
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scratty

Tingsrätten inväntar väl domen från EU domstol?
När domen kommer så har tingsrätten inget val utan måste döma att dessa sidor är olagliga annars blir det jävligt höga böter från EU.
Senast redigerad av tram123 2025-10-13 kl. 14:30.
Citera
2025-10-13, 14:30
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Tingsrätten inväntar väl domen från eu domstol?
När domen kommer så har tingsrätten inget val utan måste döma att dessa sidor är olagliga annars blir det jävligt höga böter från EU.
Du har en poäng, men det de begärde var faktiskt ett förhandsavgörande och de har det fått så vad hindrar dem ifrån att döma redan nu? Jag menar utgången är väldigt tydlig.
Citera
2025-10-13, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
Jag har läst hela direktivet, och det är bra eftersom man för första gången tydligt beaktar att människor behöver få en andra chans. Det innebär att arbetsgivare inte längre kommer ha obegränsad och permanent tillgång till information, så som det fungerar idag

Har inte Lexbase, Krimfup och Verifiera stängt ner? Jag hittar inga domar på lexbase över mitt område som förut och kan inte söka efter personer, inte heller på krimfup längre. Hur ser det ut på Mrkoll?

Kan någon bekräfta om folk kan med ett knappttryck få fram andra personers domar fortfarande eller inte? Om så är fallet, när kommer det försvinna?

Kommer man fortfarande kunna begära ut domar med folks personnr på samma sätt via tingsrätternas e-tjänst i framtiden? Läste något om sekretessmarkering.

Om jag hypotetiskt begår ett brott nu i höst och blir dömd nästa år, kommer arbetsgivarna inte kunna se det när jag söker jobb i framtiden som de kunde via verifiera (och andra databaser), lexbase för 1 år sen?
Senast redigerad av kroksnoken 2025-10-13 kl. 16:41.
Citera
2025-10-13, 16:42
Medlem
Citat:
Du har en poäng, men det de begärde var faktiskt ett förhandsavgörande och de har det fått så vad hindrar dem ifrån att döma redan nu? Jag menar utgången är väldigt tydlig.

Det som har kommit är ett yttrande från generaladvokaten. Sen skall eudomstolen döma i målet och de följer till 80% av fallen vad generaladvokaten yttrar. Tror alla bara skall ha lite is i magen nu.
Citera
2025-10-13, 16:54
Medlem
Så vad tror ni? Oddsen på att lexbase stängs ner år 2026?
Senast redigerad av Cabel 2025-10-13 kl. 17:00.
Citera
2025-10-13, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cabel

Om Gdprwarrior fick till det med Eu rättens direkta effekt kommer det gå riktigt fort. Spelar inte så stor roll vad Attunda tingsrätt säger då. Nationell lagstiftning överkörd deluxe. Ja då stänger de innan nyår.
Citera
2025-10-13, 17:45
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cabel

Citat:
Ursprungligen postat av Snoskoter2025
Om Gdprwarrior fick till det med Eu rättens direkta effekt kommer det gå riktigt fort. Spelar inte så stor roll vad Attunda tingsrätt säger då. Nationell lagstiftning överkörd deluxe. Ja då stänger de innan nyår.
Nu är väl yttrandet från EU-domstolen bara ett förhandsavgörande? Dvs ej särskilt uppsatt beslut.
För såvitt jag vet så dömer inte EU-domstolen i ärendet. Därmed får beslutet inte rättskraft i egentlig mening, även om det i praktiken får en avgörande roll för hur domstolen bör resonera eller vägledas vid tillämpningen av GDPR.

Men jag tänker mig att domstolens besked kan ha en annan verkan: Det kan skynda på lagstiftning som förbjuder sådan verksamhet. Nu lär vi nog inte se det innan valet. Men kanske man hinner lägga ett lagförslag på bordet. Kanske blir det en valfråga, vem vet.

Jag tippar runtikring 2027 kommer vi se en lag som även tar höjd för bulvanverksamheter som låtsas utgöra nyhetsförmedling när det i egentlig mening rör sig om systematisk hantering av personuppgifter (lär framgå i förarbetet).
Även dumpens verksamhet skulle kunna påverkas av en sådan lag jag tänker mig skulle vara möjlig.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-10-13 kl. 17:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in