• 1
  • 2
2025-10-13, 13:46
Medlem
Jag började träna magmusklerna hemma genom, och körde på ett tag och började göra lite småont i ländryggen men tänkte "no pain no gain" och fortsatte. Efter ett tag märkte jag att jag mer eller mindre alltid har ont i ländryggen, olika mycket. Misstänker att det kan ha varit någon muskel som överkompenserade för svaga magmuskler. Någon som vet vad det kan röra sig om eller borde jag uppsöka en sjukgymnast?
Citera
2025-10-13, 13:56
Medlem
Noetlovskijs avatar
Tränar du bara magmusklerna?

Börja träna hela kroppen inkl. rygg och ländrygg så klart.
Citera
2025-10-13, 14:46
Medlem
Mittokrats avatar
Låter som diskbråck.
Citera
2025-10-13, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnimeFan9999
Jag började träna magmusklerna hemma genom, och körde på ett tag och började göra lite småont i ländryggen men tänkte "no pain no gain" och fortsatte. Efter ett tag märkte jag att jag mer eller mindre alltid har ont i ländryggen, olika mycket. Misstänker att det kan ha varit någon muskel som överkompenserade för svaga magmuskler. Någon som vet vad det kan röra sig om eller borde jag uppsöka en sjukgymnast?

Det är förmodligen höftböjarna, är vanligt när magmusklerna är svaga att man kompenserar med dessa. Downward och upward dog stretch sträcker främst de musklerna. Finns andra stretcher också men tänker att det är dom som du kan börja med.
Citera
2025-10-13, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sklee
Det är förmodligen höftböjarna, är vanligt när magmusklerna är svaga att man kompenserar med dessa. Downward och upward dog stretch sträcker främst de musklerna. Finns andra stretcher också men tänker att det är dom som du kan börja med.

Låter sannolikt, men försök stretcha dessa flera gånger utan att det gör saken bättre.
Citera
2025-10-13, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sklee

Kan det inte vara så att ländryggen kompenserar för höftböjarna och att jag behöver stärka höftböjarna?
Citera
2025-10-13, 16:46
Medlem
OlitBrands avatar
Citat:

Låter mer som att du kanske har början till ryggskott eller ett diskbråck. Börjar du få knas i ett ben så sök upp sjukvård direkt.
Citera
2025-10-13, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittokrat
Låter som diskbråck.
Diskbråck av att göra situps?
TS måste varit rejält svag innan han började med sin hemmaträning. Barn gör väl situps på idrottslektionerna utan att skada sig. Jag tror mer på obalanserade muskler. Träna din rygg och rumpa TS!
Citera
2025-10-13, 19:57
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Diskbråck. Börja varje morgon med att hänga i en stång så länge du kan, det finns handlovar med gripklor som kan slås runt en pullup bar om du inte kan hålla. Om du har en ab-roller så snälla släng den, diskbråck och ljumsk/pungbråck kommer som ett brev på posten om du inte redan är super-fit när du börjar köra med den. Köp en burk med kollagen-pulver och BPC-157 om du har råd, det gör att senor och mjukvävnad läker bättre. Om du har kraftiga smärtor från ländryggen kan det vara bra att se om du kan magnetröntga den till slut.
Citera
2025-10-13, 20:36
Medlem
Mittokrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manneniburen
Diskbråck av att göra situps?
Nej, men de hör av sig vid sned belastning, vilket verkar vara fallet här. De flesta diskbråcken finns i ländryggen och hör gärna av sig hos dem som redan är känsliga.
Citera
2025-10-13, 20:57
Medlem
Citat:
Låter sannolikt, men försök stretcha dessa flera gånger utan att det gör saken bättre.

Citat:
Kan det inte vara så att ländryggen kompenserar för höftböjarna och att jag behöver stärka höftböjarna?

Ofta är det höftböjarna då dem sitter vid framsidan av låret och till början av ländryggen, så därför känns det oftast vid ländrygg. Visst kan smärtan spridda sig vidare runt om ju mer man har ignorerat smärtan och kört på.

Skulle ändå våga påstå att Downward dog träffar den delen bäst och brukar kännas mer längst ner vid rumpan, längs bakre sidan av låret och vid vaden.
Du behöver trycka ifrån ordentligt ifrån händerna och att skulderbladen kommer ner, samt rumpan upp. Du behöver inte forcera stretchen men så att det känns så tills det slappnar av lite och pressa på lite till, tills du känner att det slappnar av och håll det en liten stund efter.

Det är förmodligen inte höftböjarna som är svaga egentligen, eventuellt att de har blivit lite tighta. Men det har förmodligen uppstått pga att du tar egentligen inte i med magen utan drar dig upp och ner med höftböjarna.
Citera
2025-10-17, 11:03
Medlem
OndskanIOssAllas avatar
Du kanske har ändrat din hållning lite iom magträningen som kanske rätar ut ryggen och drar bäckenet framåt. Du har lämnat ett status quo där musklerna fungerade tillsammans i en viss hållning men att eventuell stelhet gör sig påmind i den nya formateringen med ökad belastning på vissa muskler och leder.

Det är vad jag hade tänkt för egen del i alla fall. Vad jag hade gjort är att börja träna ländryggen framförallt via marklyft. Det stärker både ländryggen förmåga att hålla kroppen upprätt till vardags men den träning du får av röven och lårens baksida gör att höftböjarna normalt slappnar av lite mer i takt med att deras antagonister (röven ffa) blir starkare. Finns en muskelreflex som är olika betonad men som innebär att när vi spänner t.ex höftböjarna så ska röven slappna av och tvärtom. Samma med biceps och triceps osvosv

Tl;dr: Börja träna marklyft, och då på ganska lätt vikt för att utesluta någon faktiskt skada så som diskbråck. Känn efter ordentligt och se till att ha god teknik innan du höjer vikterna. Tror inte du har någon skada baserat på det du beskriver men det är lika bra att börja försiktigt med marklyft tills tekniken sitter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in