2025-10-12, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Det finns alltid undantag.

Undantag som kan prata engelska menar du? Långt ifrån säkert att ens de på receptionen i hotel kan prata engelska.
Citera
2025-10-13, 04:56
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagjag2
Undantag som kan prata engelska menar du? Långt ifrån säkert att ens de på receptionen i hotel kan prata engelska.

Nej, min erfarenhet i turistområden är att nästan alla kan engelska. Utanför turistområdena är det annorlunda.
Citera
2025-10-13, 05:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Nej, min erfarenhet i turistområden är att nästan alla kan engelska. Utanför turistområdena är det annorlunda.

Har bara varit i osaka. Kanske annorlunda i tokyo?

Du blandar inte ihop förstå några enstaka ord och kunna säga några enkla fraser med att faktiskt kunna föra en dialog på engelska?
Citera
2025-10-13, 05:12
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Har bara varit i osaka. Kanske annorlunda i tokyo?

Du blandar inte ihop förstå några enstaka ord och kunna säga några enkla fraser med att faktiskt kunna föra en dialog på engelska?

Det behövs inte mycket engelska att beställa något överhuvudtaget. Och ja, Tokyo är troligen där det talas mest engelska i hela Japan. Jag bodde i Fukuoka, och där var det ytterst lite engelska. Jag har bara varit på flygplatsen i Osaka, så det går inte att generalisera där för min del.
Citera
2025-10-13, 10:27
Medlem
SmarterThanYous avatar
De kör de flesta resturangmenyer i köpcentren på padda med engelska portugisisk kinesisk koreansk översättning numera.

Man behöver inte längre kunna ett ord japanska för att vara i Japan. Shibuya har i stort sett all samhällsinformation på medborgarkontoret översatt till de största invandrarspråken.

Jag håller på att återvandra till Japan från Sverige efter 50 år det är faktiskt inte så svårt som jag trodde det skulle vara.

Ganska mycket blanketter men inte något kulturellt motstånd alls.
Citera
2025-10-14, 13:58
Medlem
AGHORIBABA1008s avatar
Citat:
Det är inte min erfarenhet. Men det finns google translate.

Google Lens rekommenderas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in