Citat:
Ursprungligen postat av
-Gummi-Tarzan-
Varför ska samhället acceptera, tolerera och därigenom indirekt uppmuntra människor att använda droger som en frihet bland alla andra?
Vad menar du är fördelarna, vinsterna för samhället?
Det finns massiva fördelar med att låta polisen fokusera på gruppen som smugglar och tillhandahåller tunga droger till invånarna enbart för att tjäna pengar för det första. Men framförallt frigörs enorma resurser för hela rättsväsendet som kan användas mycket bättre.
Dessutom så skulle brukare och fd missbrukade ha mycket lättare att skaffa jobb och antingen förbli eller återigen bli en del av samhället!
Nu har jag själv alltid haft jobb både under mitt bruk och missbruk, och senaste åren har jag varken brukat eller missbrukat droger men jag brinner ändå för frågan för alla som fått sätta livet till pga vår restriktiva narkotikapolitik.
Även i de fallen där jag varit ansvarig för rekrytering men behövt meddela den arbetssökande att den inte längre är aktuell (i många fall för ett ringa narkotikabrott som skett omkring personens 18 årsålder, trots personen i övrigt verkat helt reko, men jag varit lite för feg för att ta diskussionen med min chef, eftersom registerutdrag har krävts, men oklart vad som är acceptabelt och inte).
Men det finns verkligen få nackdelar jämfört med fördelar så länge vi som samhälle är tydliga med drogers risker och nackdelar.
Jag är nämligen ganska övertygad om att användningen bara skulle öka marginellt om man är tydlig med anledningen för avkriminaliseringen, att den görs för att vi vill skada människor mindre än kriminaliseringen gör, inte för att droger är något som våra invånare uppmuntras till att inta (utan bara inte ska bestraffas för, då det så uppenbart är en fråga för individen och sjukvården i de fall det blir ett missbruk eller problembruk).