Resultat: Kan du tänka dig att rösta på ett parti som går till val på att avkriminalisera?
Ja
85,71%
24 röster
Nej
14,29%
4 röster
2025-10-12, 15:47
Medlem
Vilka av er är beredda att rösta på ett annat parti om de skulle driva frågan om att avkriminalisera? Eller kanske gå ännu längre och legalisera lättare droger eller åtminstone utreda effekterna av att göra det?

Jag är förvånad att inget av våra partier i riksdagen har tagit sig an frågan att driva en evidensbaserad narkotikapolitik eller att driva frågan att avkriminalisera droger för eget bruk (och även innehav av en mindre mängd för eget bruk).

Det hade ju inte behövt innebära att trycka på invånarna i vårt land narkotika eller ens uppmuntra till bruk men att inte straffa dem som redan gör det.

Så jag är lite nyfiken på vilka Flashbackare som är beredda att välja vilken röst ni lägger nästa år baserat på denna frågan.

Själv är jag otroligt öppen för det om ett parti verkar seriösa med att ta sig an denna fråga och den är nog absolut en av de viktigaste frågorna för mig.
Gärna att alla som fått en dom pga narkotikabrott som uppenbarligen varit för eget bruk även får ett rent register eget lagen drivits igenom.
Legalisering av lätta droger tycker jag ska utredas vidare och att man tar reda på bästa sättet att genomföra det på, samt vilka droger det ska gälla och att man är tydliga med att det är ett test som kommer utvärderas och kanske justeras kommande år.

Vad tycker ni? Har ni några fler villkor?
Senast redigerad av stadatskrivbord 2025-10-12 kl. 16:15.
Citera
2025-10-12, 15:50
Medlem
Jag vet inte hur man lägger till en poll i ett inlägg men om en snäll moderator kan rönns sig göra det med alternativen: ”Ja”, ”Nej” och ”Kanske” vore jag väldigt tacksam!

Så kan vi använda inlägg främst till att motivera och även för att diskutera saken.
Citera
2025-10-12, 15:56
Medlem
Varför ska samhället acceptera, tolerera och därigenom indirekt uppmuntra människor att använda droger som en frihet bland alla andra?

Vad menar du är fördelarna, vinsterna för samhället?
Citera
2025-10-12, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stadatskrivbord
Vilka av er är beredda att rösta på ett annat parti om de skulle driva frågan om att avkriminalisera? Eller kanske gå ännu längre och legalisera lättare droger eller åtminstone utreda effekterna av att göra det?

Jag är förvånad att inget av våra partier i riksdagen har tagit sig an frågan att driva en evidensbaserad narkotikapolitik eller att driva frågan att avkriminalisera droger för eget bruk (och även innehav av en mindre mängd för eget bruk).

Det hade ju inte behövt innebära att trycka på invånarna i vårt land narkotika eller ens uppmuntra till bruk men att inte straffa dem som redan gör det.

Så jag är lite nyfiken på vilka Flashbackare som är beredda att välja vilken röst ni lägger nästa år baserat på denna frågan.

Själv är jag otroligt öppen för det om ett parti verkar seriösa med att ta sig an denna fråga och den är nog absolut en av de viktigaste frågorna för mig.
Gärna att alla som fått en dom pga narkotikabrott som uppenbarligen varit för eget bruk även får ett rent register eget lagen drivits igenom.
Legalisering av lätta droger tycker jag ska utredas vidare och att man tar reda på bästa sättet att genomföra det på, samt vilka droger det ska gälla och att man är tydliga med att det är ett test som kommer utvärderas och kanske justeras kommande år.

Vad tycker ni? Har ni några fler villkor?

Även om jag är för en liberalare drogpolitik av många anledningar så skulle jag inte vara villig att gå över till den sidan som vill ösa in invandrare, blanda befolkningen och förstöra landet ännu mer för det. Uppsidan är minimal kontra nedsidan.

Sedan så tar jag ju inga droger idag så personligen finns det ingen vinning för mig där.
Citera
2025-10-12, 15:58
Medlem
Det finns både partier jag aldrig skulle rösta på även om de ville avkriminalisera och det finns partiet jag skulle överväga att rösta på om de ville avkriminalisera.
Citera
2025-10-12, 15:59
Avslutad
Jag skulle kunna rösta ett parti som legaliserar narkotika under förutsättning att partiet samtidigt gav alla arbetsgivare rätt att kräva avhållsamhet och oinskränkt rätt att ta prover.
Citera
2025-10-12, 16:10
Medlem
spyder123s avatar
I princip skulle jag se det som extremt uppfriskande i det inskränkta landet Sverige. Sen beror det på andra saker också. Men det är ett stort plus i kanten skulle man kunna säga.
Citera
2025-10-12, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Varför ska samhället acceptera, tolerera och därigenom indirekt uppmuntra människor att använda droger som en frihet bland alla andra?

Vad menar du är fördelarna, vinsterna för samhället?

Det finns massiva fördelar med att låta polisen fokusera på gruppen som smugglar och tillhandahåller tunga droger till invånarna enbart för att tjäna pengar för det första. Men framförallt frigörs enorma resurser för hela rättsväsendet som kan användas mycket bättre.

Dessutom så skulle brukare och fd missbrukade ha mycket lättare att skaffa jobb och antingen förbli eller återigen bli en del av samhället!

Nu har jag själv alltid haft jobb både under mitt bruk och missbruk, och senaste åren har jag varken brukat eller missbrukat droger men jag brinner ändå för frågan för alla som fått sätta livet till pga vår restriktiva narkotikapolitik.
Även i de fallen där jag varit ansvarig för rekrytering men behövt meddela den arbetssökande att den inte längre är aktuell (i många fall för ett ringa narkotikabrott som skett omkring personens 18 årsålder, trots personen i övrigt verkat helt reko, men jag varit lite för feg för att ta diskussionen med min chef, eftersom registerutdrag har krävts, men oklart vad som är acceptabelt och inte).

Men det finns verkligen få nackdelar jämfört med fördelar så länge vi som samhälle är tydliga med drogers risker och nackdelar.
Jag är nämligen ganska övertygad om att användningen bara skulle öka marginellt om man är tydlig med anledningen för avkriminaliseringen, att den görs för att vi vill skada människor mindre än kriminaliseringen gör, inte för att droger är något som våra invånare uppmuntras till att inta (utan bara inte ska bestraffas för, då det så uppenbart är en fråga för individen och sjukvården i de fall det blir ett missbruk eller problembruk).
Senast redigerad av stadatskrivbord 2025-10-12 kl. 16:26.
Citera
2025-10-12, 16:30
Moderator
Nospheratus avatar
Det skulle ju vara politiskt självmord att börja prata om avkriminalisering av narkotika. Evidens kommer ingen bry sig om. Den absolut stora massan av väljare avskyr allt som har med droger att göra. Det parti som tar upp avkriminalisering på partiprogrammet kommer fullständigt rasa i väljare. Men ja, möjligtvis få en handfull väljare som inte hade röstat annars.

Det är ju lite som med AfS som vill införa dödsstraff. Det är väl klart som bara fan att ingen vettig människa röstar på dem i någon väsentlig utsträckning. Ja förutom knäppgökar då. Inte för att SD mig veterligen varit för varken dödsstraff eller avkriminalisering av narkotika så har ju de fått närma sig mittenpolitiken i sitt program för att faktiskt få väljare. De var också helt oväljbara i sitt ursprungliga partiprogram.

Enda anledningen till att exempelvis USA lyckats avkriminalisera cannabis är för att det redan varit folkligt utbrett och socialt accepterat att röka. Lite som att legalisera alkohol i Sverige, hyfsat okontroversiellt.
Citera
2025-10-12, 16:50
Medlem
Onanikrems avatar
Skulle aldrig anställa någon som visade spår av droger vid test. Det finns 1000 andra som är rena att anställa. Samma med kriminella, skulle aldrig anställa någon som inte kunde visa blankt papper, det finns 10 000 andra som kan visa dito.

Anställa någon är en investering och det är jävligt svårt att bli av med värdelösa människor i efterhand, därför går man på förhandsinformationen i regel.

Så nej, jag skulle inte rösta på ett parti som förespråkande av legalisering.
Citera
2025-10-12, 17:01
Medlem
Diamondgrits avatar
Skulle inte bry mig alls då det finns större frågor att välja parti efter.

Med det sagt så är jag öppen för en helt annan drogpolitik än den vi har idag. Jag tror att vi har mycket att tjäna på att få bort en av blattegängens största inkomstkällor.
Citera
2025-10-12, 17:01
Medlem
Smekarn87s avatar
Avkriminalisera att äga ett etablissemang och driva det på ett sätt att spontandans riskerar att utbryta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in