Citat:
Ursprungligen postat av
Daskapital
För att göra frågan kort. När jag var i 22-25 åldern hade jag en period med svår depression som var utlöst av hälsoproblem(sömnapne, ångest, hypokondri) dåliga hemförhållanden( misshandlade farsa med skadligt beteende) och långvarig stress. Det var en svår tid, hade även en obehandlad ADHD. Hade självmordstankar. Blev eventuellt intagen på LPT.
Jobbade mycket med att förbättra den mentala hälsan och tillfrisknande. Har sedan dess varit stabil i måendet nästan 10 år utan läkemedel och kommer i princip aldrig hamna i samma situation. Har andra livsförhållanden. Är nu i den tidiga 30 årsåldern nu. Funderar på att utbilda mig som väktare, jobba ett tag och sedan söka till polishögskolan i framtiden.
Har jag sumpat chanserna med att bli godkänd som väktare eller andra yrken som kräver godkännande av länsstyrelsen?
Det finns inga dokument som länsstyrelsen som kan se något av detta vid kontroll av en ev. anställning.
Och till Polisen antas ju folk med alla möjliga diagnoser, så helt omöjligt är det ju inte heller nu längre.
Frågan är ju bara hur du själv tycker om detta, kanske ska du fråga folk i din omgivning om vad de anser kring dina tankar, uppriktigt.
Man jobbar med folk och hamnar ibland (som polis ofta) i knepiga situationer som påverkar psyket, kanske kan något trigga nåt hos dig, det kan bli problematiskt för dig och de i din närhet om du agerar fel.
Bli väktare är enkelt, jag har en hel drös med kollegor som är och varit "olämpliga", med viss problematik, och de har ändå varit kvar. Ett tag.
Det är ju bra att du åtminstone reflekterar över saken och undrar såhär, än att du bara kastar dig in i det hela.