2025-10-12, 13:47
Medlem
Daskapitals avatar
För att göra frågan kort. När jag var i 22-25 åldern hade jag en period med svår depression som var utlöst av hälsoproblem(sömnapne, ångest, hypokondri) dåliga hemförhållanden( misshandlade farsa med skadligt beteende) och långvarig stress. Det var en svår tid, hade även en obehandlad ADHD. Hade självmordstankar. Blev eventuellt intagen på LPT.

Jobbade mycket med att förbättra den mentala hälsan och tillfrisknande. Har sedan dess varit stabil i måendet i nästan 10 år utan läkemedel och kommer i princip aldrig hamna i samma situation. Har helt andra livsförhållanden. Är nu i den tidiga 30 årsåldern. Funderar på att utbilda mig till väktare, jobba ett tag och sedan söka till polishögskolan i framtiden.

Har jag sumpat chanserna med att bli godkänd som väktare eller andra yrken som kräver godkännande av länsstyrelsen?
Senast redigerad av Daskapital 2025-10-12 kl. 13:52.
Citera
2025-10-12, 13:49
Medlem
ADHD kan vara ett problem för att bli väktare!
Citera
2025-10-12, 13:57
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daskapital
För att göra frågan kort. När jag var i 22-25 åldern hade jag en period med svår depression som var utlöst av hälsoproblem(sömnapne, ångest, hypokondri) dåliga hemförhållanden( misshandlade farsa med skadligt beteende) och långvarig stress. Det var en svår tid, hade även en obehandlad ADHD. Hade självmordstankar. Blev eventuellt intagen på LPT.

Jobbade mycket med att förbättra den mentala hälsan och tillfrisknande. Har sedan dess varit stabil i måendet nästan 10 år utan läkemedel och kommer i princip aldrig hamna i samma situation. Har andra livsförhållanden. Är nu i den tidiga 30 årsåldern nu. Funderar på att utbilda mig som väktare, jobba ett tag och sedan söka till polishögskolan i framtiden.

Har jag sumpat chanserna med att bli godkänd som väktare eller andra yrken som kräver godkännande av länsstyrelsen?

Det finns inga dokument som länsstyrelsen som kan se något av detta vid kontroll av en ev. anställning.

Och till Polisen antas ju folk med alla möjliga diagnoser, så helt omöjligt är det ju inte heller nu längre.

Frågan är ju bara hur du själv tycker om detta, kanske ska du fråga folk i din omgivning om vad de anser kring dina tankar, uppriktigt.

Man jobbar med folk och hamnar ibland (som polis ofta) i knepiga situationer som påverkar psyket, kanske kan något trigga nåt hos dig, det kan bli problematiskt för dig och de i din närhet om du agerar fel.

Bli väktare är enkelt, jag har en hel drös med kollegor som är och varit "olämpliga", med viss problematik, och de har ändå varit kvar. Ett tag.

Det är ju bra att du åtminstone reflekterar över saken och undrar såhär, än att du bara kastar dig in i det hela.
Citera
2025-10-12, 14:14
Medlem
Daskapitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsallalie
Det finns inga dokument som länsstyrelsen som kan se något av detta vid kontroll av en ev. anställning.

Och till Polisen antas ju folk med alla möjliga diagnoser, så helt omöjligt är det ju inte heller nu längre.

Frågan är ju bara hur du själv tycker om detta, kanske ska du fråga folk i din omgivning om vad de anser kring dina tankar, uppriktigt.

Man jobbar med folk och hamnar ibland (som polis ofta) i knepiga situationer som påverkar psyket, kanske kan något trigga nåt hos dig, det kan bli problematiskt för dig och de i din närhet om du agerar fel.

Bli väktare är enkelt, jag har en hel drös med kollegor som är och varit "olämpliga", med viss problematik, och de har ändå varit kvar. Ett tag.

Det är ju bra att du åtminstone reflekterar över saken och undrar såhär, än att du bara kastar dig in i det hela.

Jag kan säga så här. Jag är ganska stabil i måendet. Mina erfarenheter gör att tröskeln för jag ska bli påverkad på samma sätt av kriser eller svåra situationer(Våld, Hemska saker) är hög. Jag håller huvudet kallt, är analytisk och driven av rättvisa. Har jobbat i situationer där jag har hanterat konflikter och stökiga individer. Och har då en viss erfarenhet av konflikthantering. Jag har då ingen konflikträdsla på samma sätt som genomsnittspersonen. Men söker inte konflikt och försöker alltid lösa problem på ett sakligt och diplomatiskt sätt i första hand.

Jag undrar bara om min historia kommer sätta spärrar för mig om jag skulle vilja arbeta som väktare eller polis. Känns bara som att en LPT är typ en karriärdödande barriär om man vill jobba inom säkerhet. Oberoende av ens egenskaper i nuläget.
Senast redigerad av Daskapital 2025-10-12 kl. 14:16.
Citera
2025-10-12, 14:17
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Citat:

Jobbade mycket med att förbättra den mentala hälsan och tillfrisknande. Har sedan dess varit stabil i måendet i nästan 10 år utan läkemedel och kommer i princip aldrig hamna i samma situation. Har helt andra livsförhållanden. Är nu i den tidiga 30 årsåldern. Funderar på att utbilda mig till väktare, jobba ett tag och sedan söka till polishögskolan i framtiden.

Väktare kan du säkert bli, de har ju inga svåra arbetsuppgifter - låsa upp lås och återställa larm, hålla reda på nyckelknippa osv. idiotsysslor. Polis kan du glömma guschelov att vi inte vill ha såna som du med vapen
Citera
2025-10-12, 14:22
Medlem
Daskapitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Väktare kan du säkert bli, de har ju inga svåra arbetsuppgifter - låsa upp lås och återställa larm, hålla reda på nyckelknippa osv. idiotsysslor. Polis kan du glömma guschelov att vi inte vill ha såna som du med vapen

Du får gärna motivera till varför en sådan person som jag inte ska "ha vapen". När jag har hanterat vapen i skytteklubb I flera år. Anser du att man ska stigmatiseras för att man mådde väldigt dåligt ett decennium sedan? Pågrund av livsförhållanden som man inte hade full kontroll över. Jag hoppas verkligen att myndigheterna inte är lika enkelspåriga som du.
Citera
2025-10-12, 14:34
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Jag kan säga så här. Jag är ganska stabil i måendet. Mina erfarenheter gör att tröskeln för jag ska bli påverkad på samma sätt av kriser eller svåra situationer(Våld, Hemska saker) är hög. Jag håller huvudet kallt, är analytisk och driven av rättvisa. Har jobbat i situationer där jag har hanterat konflikter och stökiga individer. Och har då en viss erfarenhet av konflikthantering. Jag har då ingen konflikträdsla på samma sätt som genomsnittspersonen. Men söker inte konflikt och försöker alltid lösa problem på ett sakligt och diplomatiskt sätt i första hand.

Jag undrar bara om min historia kommer sätta spärrar för mig om jag skulle vilja arbeta som väktare eller polis. Känns bara som att en LPT är typ en karriärdödande barriär om man vill jobba inom säkerhet. Oberoende av ens egenskaper i nuläget.

Sök någon tjänst hos någon av de två stora bolagen och se om du kommer in och hur det fungerar innan du tar nästa steg till polisen isåfall.

Skulle nog inte berätta om din historik vid frågor, även om man ska vara uppriktig och allt det där, misstänker jag att du nog kan sollas bort om fler kandidater finns - såvida du uppträder normalt så som du påstår - så skulle jag undvika det för att kunna "ge mig själv en chans".

Ha inte för höga förväntningar, saker är inte som de var förr i jobbet, så bara för att "stå ut" kan bli ett test nog bara det...tänker om det ändå skulle finnas något som kan trigga igång något hos dig.
Citera
2025-10-12, 14:43
Medlem
Citat:

Beror på du haft problem med rättsväsendet och blivit dömd för något.

Tror inte det är några problem med att bli väktare om det är lång tid sedan och hur du presterar vid tester.
Skyddsvakt kan dock bli svårare men går igenom om du sköter dig i jobbet som väktare och privat.
Citera
2025-10-12, 15:30
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Beror på du haft problem med rättsväsendet och blivit dömd för något.

Tror inte det är några problem med att bli väktare om det är lång tid sedan och hur du presterar vid tester.
Skyddsvakt kan dock bli svårare men går igenom om du sköter dig i jobbet som väktare och privat.
Blir ju en säkerhetsprövning utav Säpo har jag för mig.
Vet inte hur långt tillbaka Säpo kan se brott, kanske att de kan se även om det är gallrat i polisens register.

Dokumenterad psykisk ohälsa från sjukvården eller soc tror jag knappast att dom kollar, däremot ställs det frågor som kommer visa om personen är inom risk för psykisk ohälsa och då klarar personen inte säkerhetsprövningen.
Senast redigerad av tram123 2025-10-12 kl. 15:46.
Citera
2025-10-12, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Blir ju en säkerhetsprövning utav Säpo har jag för mig.
Vet inte hur långt tillbaka Säpo kan se brott, kanske att de kan se även om det är gallrat i polisens register.

Dokumenterad psykisk ohälsa från sjukvården tror jag knappast att dom kollar, däremot ställs det frågor som kommer visa om personen är inom risk för psykisk ohälsa och då klarar personen inte säkerhetsprövningen.
Nä av länsstyrelsen och i vis mån av polisen.
Möjligen Säpo om du jobbar på ett skyddsområde som skyddsvakt som kärnkraftverk, riksdagen osv, tror dock att polisen bara göra en utvidgad analys och inte själva Säpo.

En generell säkerhetsprövning görs dock, det beror ju på vad man ska syssla med. Bara ta ordningsvakt där är det ju uppenbart att en del har haft problem psykiskt ohälsa.

Generellt så sitter dock inte en väktare på någon direkt information som kan vara av intresse för utländska intressen utan det är ju tjänstemän på området som sitter på detta och inte väktarna som vaktar området. Detta är förstås annorlunda om det rör sig om skyddsobjekt mm.
Citera
2025-10-12, 16:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM

Vad betyder guschelov?
Citera
2025-10-12, 17:34
Medlem
grungewhores avatar
Det är antagligen en merit. Är du våldsam så är det nog ännu mer merit. Högskolepoäng däremot ligger dig nog i fatet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in