2025-10-11, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Hoppas du tog vittnets kontaktuppgifter annars blir det ord mot ord och ni får stå för er egna självrisk.

Försäkringsbolagen gör ju en egen bedömning, bla baserat på hur skadorna ser ut. I det här fallet som ta beskriver verkar det rätt uppenbart vem som backat in i vem.

Skulle ts bil ha varit i rörelse så kommer skadan att skilja sig mot om han stått still, så det reder de ut ganska enkelt.

99% på att ts går vinnande ur det här.
Citera
2025-10-11, 23:29
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Försäkringsbolagen gör ju en egen bedömning, bla baserat på hur skadorna ser ut. I det här fallet som ta beskriver verkar det rätt uppenbart vem som backat in i vem.

Skulle ts bil ha varit i rörelse så kommer skadan att skilja sig mot om han stått still, så det reder de ut ganska enkelt.

99% på att ts går vinnande ur det här.
Knappast, försäkringsbolag orkar inte lägga tid och pengar på att utreda en massa för en sån liten skada.

Har själv varit i en liknande situation där det var helt uppenbart vem som orsakat olyckan men personen drog en rövarhistoria och det slutade med att var och en fick stå för sin egna skada då försäkringsbolaget endast gick på utlåtanden som personerna i olyckan gjort.

TS kan ju återkomma med svar om hur det gick om några veckor när ärendet är klart så får vi se vem som har rätt.
Senast redigerad av tram123 2025-10-11 kl. 23:35.
Citera
2025-10-11, 23:30
Medlem
otellos avatar
Citat:
Hoppas du tog vittnets kontaktuppgifter annars blir det ord mot ord och ni får stå för er egna självrisk.
Jag tog vittnesuppgifter. Gubbens och hans kärring sprang omkring och försökte ställa ledande frågor till folk, typ "visst såg ni när han körde fram från ingenstans???", men en kvinna bröt in och förklarade för gubbens att det var han som gjort fel. Gubbens och hans kärring var inte glada.

Jag fattar inte hur man kan skylla ifrån sig på det sättet, hade det varit mitt fel så hade jag bett om ursäkt och slantat upp.
Citera
2025-10-11, 23:32
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Jag tog vittnesuppgifter. Gubbens och hans kärring sprang omkring och försökte ställa ledande frågor till folk, typ "visst såg ni när han körde fram från ingenstans???", men en kvinna bröt in och förklarade för gubbens att det var han som gjort fel. Gubbens och hans kärring var inte glada.

Jag fattar inte hur man kan skylla ifrån sig på det sättet, hade det varit mitt fel så hade jag bett om ursäkt och slantat upp.
Jag har råkat ut för samma sak, dom tusenlapparna i självrisk och sämre föräkringspremie gör så att fattiga luffare ljuger skjortan av sig.
Citera
2025-10-12, 01:12
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Jag har råkat ut för samma sak, dom tusenlapparna i självrisk och sämre föräkringspremie gör så att fattiga luffare ljuger skjortan av sig.

Det är liksom bäst att undvika.Så de gör sitt leverne tror jag. Folk vill inte ta detta till rätten. Inte mig dock. Fan ta det dit då! Har fan inte gjort något fel, och har så många skulder redan så en till kvittar. Men inte fan en skuld att jag kört dåligt!.
Citera
2025-10-12, 07:28
Medlem
PeterNosters avatar
liknande situation:
Min bil var enda bilen på ena sidan parkeringen. På motsatt sidan fanns flera.
En bil med "gubbe" hade backat utan att skrapa bort snön från bakrutan Han gav sig inte förrän han kört in i den enda bilen på motsatt sida. Han hade dock lämnat en lapp på vindrutan och fanns där när jag kom ut.

Vid första anblicken såg jag bara en repa i lacken så gjorde ingen stor sak av det. När jag kollade noggrannare var det en stor mjuk intryckning i skärmen. Kontaktade personen och vi skrev en skadeanmälan.

Åkte till skadereglerare och och fick skadan besiktad.
Försäkringsbolaget ansåg att skadan skulle kosta mer att laga än vad bilen var värd och ville lösa in den.
Jag lyckades få dem att ge mig pengar istället och jag fick behålla bilen.

Bucklan på skärmen tryckte jag ut med händerna. Lite repor i lacken kvarstår. Man skulle kanske måla på lite färg.
Citera
2025-10-12, 08:06
Medlem
Citat:
Knappast, försäkringsbolag orkar inte lägga tid och pengar på att utreda en massa för en sån liten skada.

Har själv varit i en liknande situation där det var helt uppenbart vem som orsakat olyckan men personen drog en rövarhistoria och det slutade med att var och en fick stå för sin egna skada då försäkringsbolaget endast gick på utlåtanden som personerna i olyckan gjort.

TS kan ju återkomma med svar om hur det gick om några veckor när ärendet är klart så får vi se vem som har rätt.

Varje fall är givetvis unikt, ditt fall är inget facit.

I det här fallet är det väldigt uppenbart vem som backat på vem, så svårt att tro att en rövarhistoria skulle rädda motparten. Skulle ts tex ha sladdat in med sidan i den andres bil?

Men vi får se.
Citera
2025-10-12, 08:21
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Den generationen har en självklar självrättfärdighet som senare generationer saknar. De har levt ett helt liv av fri lejd, räkmacka och gräddfil. Allt har serverats på silverfat och man har varit vana att kunna få sin vilja fram genom att skrika och lipa högljutt. ”Att skriva till tidningen” var ett vanligt sätt för den här generationen att försöka sätta press. Okynnesanmälningar till polisen likaså.

Det är inte konstigt att boomers är hatade överallt där de drar fram. Lyckligtvis börjar leden tunnas ut. Snart är vi av med den här skitgenerationen.

Ditt ärende bör inte vara svårlöst. Han backade in i dig och du har vittnesuppgifter. Det är dessutom betydligt vanligare att äldre förare brister i uppmärksamhet än att du skulle ha ”farit ut framför honom från ingenstans”. Försäkringsbolaget gör en egen utredning och dina vittnen blir stöd för denna. Gubben kommer att få betala detta.
Citera
2025-10-12, 10:51
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Den generationen har en självklar självrättfärdighet som senare generationer saknar. De har levt ett helt liv av fri lejd, räkmacka och gräddfil. Allt har serverats på silverfat och man har varit vana att kunna få sin vilja fram genom att skrika och lipa högljutt. ”Att skriva till tidningen” var ett vanligt sätt för den här generationen att försöka sätta press. Okynnesanmälningar till polisen likaså.

Det är inte konstigt att boomers är hatade överallt där de drar fram. Lyckligtvis börjar leden tunnas ut. Snart är vi av med den här skitgenerationen.

Ditt ärende bör inte vara svårlöst. Han backade in i dig och du har vittnesuppgifter. Det är dessutom betydligt vanligare att äldre förare brister i uppmärksamhet än att du skulle ha ”farit ut framför honom från ingenstans”. Försäkringsbolaget gör en egen utredning och dina vittnen blir stöd för denna. Gubben kommer att få betala detta.

Sant. Jo man själv lever ju i detta att har man gjort fel så får man leva med det. Be om ursäkt helt enkelt. stå för straffet.

Sedan kan det såklart finnas ytterligare en parameter just i att omkring 80 sådana ska bråka. Om det blir fel kan de ju förlora sitt kort. Att de inte ska köra mera. Det är ju en stor sak.
Citera
2025-10-12, 11:08
Medlem
Citat:
Ja så är det ju. Men det faktum att min bil är skadad i sidan och gubbens bil är skadad baktill borde ju vara tillräckligt.
Jag vill säga, tvärtom. Din motpart var ute i det jag vill kalla väg då jag inte kommer på ett bättre ord. Jag vill tro att du blir vållande eller delat ansvar.
Eftersom detta är en försäkringsfråga och något som antagligen händer ofta så hoppas jag du återkommer med resultatet av FBs bedömning.
Citera
2025-10-12, 11:13
Medlem
Wyrdkins avatar
Själv är jag 69 årig gubbe som stod still bakom en bil på en parkering när en självupptagen brat på typ 40 och hans dotter backade in i mig. Tutade i typ 5 sekunder men fan skulle absolut backa in.

Sen var det stressigt av skitungen, menade att jag kört samtidigt som han backat, men försäkringsbolagen stod helt på min sida. Så nej inte bara boomers som inte kan bete sig.

Just det, hann även polisanmäla honom för smitning då vi kom överens om att ses 10 minuter senare för skadeskrivning men snubben hade åkt till jobbet.

Typisk 40års krisande skild snubbe, ni vet. Svensk, längre bakåtkammat blött hår som krullar sig lite. Skulle gärna nitat honom när han inte dök upp, tur jag hade hans reg och telefon nr.
Citera
2025-10-12, 11:30
Medlem
Citat:
Självrisk dras ju, men fick du verkligen högre premie efter bara en enda skada? Det kanske varierar mellan olika bolag, men hos mitt så påverkas inte premien av enstaka händelser.

Det hade ju varit ganska oskäligt om det gjorde det. Meningen med en försäkring är ju att hela kollektivet betalar en flat rate, och så träder skyddet in när någon enskild behöver det. Dessa utbetalningspengar är ju en del av konstruktionen och kalkylen.

Så man borde inte betala mer för att man behövt använda tjänsten som man själv och resten av kollektivet betalat in i förväg. Några skador är förväntat och det är ju hela grejen med en försäkring, för om det inte förväntas skador så behövs ju inget skydd och hela grejen med försäkringar vore meningslös.

Kort sagt, skadehändelser är förväntat och normalt och ska ingå och täckas av de vanliga premierna.

(Förstår att premien är individuell utifrån kalkylerad risk för skada. Typ hur gammal man är och var man bor, kör och parkerar. Vilken typ av bil etc. Däremot inte att man straffas för att man använt försäkringen.)
Senast redigerad av SirDuke 2025-10-12 kl. 11:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in