2025-10-11, 21:39
Medlem
otellos avatar
Jag blev påbackad av en 80-åring och hans kärring. Det hela inträffade på en parkering. Jag hade backat ut ett par meter och väntade på att folk/bilar skulle flytta på sig, ett par parkeringsrutor till höger om mig backade 80-åringen ut, han slutade inte backa utan fortsatte rakt in i min bakskärm. 80-åringen och hans kärring påstod att jag hade blockerat deras väg, typ kört ut framför dom. 80-åringen och hans kärring sprang omkring och försökte avkräva falska vittnesmål från andra, varvid en kvinna bröt in och sade att det visst var 80-åringen som orsakat olyckan.

Plötsligt förstår jag varför folk hatar boomers.

Hur brukar dessa typer av försäkringsärenden sluta?
Citera
2025-10-11, 21:46
Medlem
Efterssom du uppenbarligen hade vittnen som kunde vittna till din fördel så lär gubben åka på det. Hoppas du tog vittnenas uppgifter.
Citera
2025-10-11, 21:48
Medlem
Zaedrewss avatar
Lotteri. Det är det absolut värsta som finns. Som man drömmer mardrömmar om. Bli påbackad av en gammal gubbe. Ja för det är mest män. Kring 80 de fan ser inget alls, bara kör eller backar. Vet inte hur många gånger man tvingats avbryta en backning för där är en gubbe som tror han har företräde. Händer hela tiden.

Men lotteri sett till vem som har rätt. Avbryter alltid så inte hänt mig. Men om. Blir det ju ner till vem som startade först? Enligt min lärobok. Den som startade en backning först har företräde. Jag tror bestämt jag alltid gjorde det. Det var jag som räddade dagen att det inte blev en incident. Kanske även FK har detta i mind.
Citera
2025-10-11, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Lotteri. Det är det absolut värsta som finns. Som man drömmer mardrömmar om. Bli påbackad av en gammal gubbe. Ja för det är mest män. Kring 80 de fan ser inget alls, bara kör eller backar. Vet inte hur många gånger man tvingats avbryta en backning för där är en gubbe som tror han har företräde. Händer hela tiden.

Men lotteri sett till vem som har rätt. Avbryter alltid så inte hänt mig. Men om. Blir det ju ner till vem som startade först? Enligt min lärobok. Den som startade en backning först har företräde. Jag tror bestämt jag alltid gjorde det. Det var jag som räddade dagen att det inte blev en incident. Kanske även FK har detta i mind.
Som ts beskriver händelsen så stod ts still i avvaktan på fri väg, blev då påbackad. Går det att säkerställa händelsegången till detta så är det endast en part som backat sitt fordon.
Citera
2025-10-11, 22:09
Moderator
Lobengulas avatar
Nu har jag inte alla detaljer men om jag har uppfattat det rätt så backade gubben in i din bil? Skadorna bör ju rimligen visa det? Hur som, ingen skadad och en mindre materialskada. Bara att skicka in pappren till försäkringsbolaget och gå vidare.
Citera
2025-10-11, 22:14
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Som ts beskriver händelsen så stod ts still i avvaktan på fri väg, blev då påbackad. Går det att säkerställa händelsegången till detta så är det endast en part som backat sitt fordon.

Ok men påbörjat backning. Jag menar i huvud inte 80 är det ju korvspad. Den som startade först har företräde. Sedan om påbackad ja det är ju extra. Många gånger man tvingats köra in igen för att just slippa bli påbackad. Det är en sak att ha rätt, men man vill ju inte ha plåtskador för att sedan kunna visa det. Japp jag hade rätt! Man gör allt för att undvika det. Man gör vad som krävs för att undvika skit. Det i mind dessa gubbar de bara kör/backar utan att tänka.

En sak kanske. Om jag varit rik och inte brytt mig. Hade jag kanske också kört/backat så där. Kanske om man lever till 80 och är rik som ett troll.
Senast redigerad av Zaedrews 2025-10-11 kl. 22:18.
Citera
2025-10-11, 22:20
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Jag blev påbackad av en 80-åring och hans kärring. Det hela inträffade på en parkering. Jag hade backat ut ett par meter och väntade på att folk/bilar skulle flytta på sig, ett par parkeringsrutor till höger om mig backade 80-åringen ut, han slutade inte backa utan fortsatte rakt in i min bakskärm. 80-åringen och hans kärring påstod att jag hade blockerat deras väg, typ kört ut framför dom. 80-åringen och hans kärring sprang omkring och försökte avkräva falska vittnesmål från andra, varvid en kvinna bröt in och sade att det visst var 80-åringen som orsakat olyckan.

Plötsligt förstår jag varför folk hatar boomers.

Hur brukar dessa typer av försäkringsärenden sluta?
Det går inte att säga hur försäkringsärendet kommer falla ut, men har du vittnen och plockat upp vittnesuppgifter, så är det bra för ärendet. Saknas vittnen så kan det blir hur som helst, i och med att ni båda backade kan det bli att ni får bära era egna kostnader om inga vittnen finns.

Lite lustigt, för jag såg en liknande sak idag i Sisjön utanför Rusta och några butiker i samma länga. Då var det en gammal gubbe 80+ och kärring som nästan backade in i en annan bil som som stod still i en kö ut från parkeringen. Den som var nära att bli påbackad tutade myyyyycket men det var först när någon klappade till gubbens bil han avbröt backningen. Här blev det dock ingen skada, men de där gamla gubbarna och tanterna ska fan inte köra bil. Nog för att det finns unga och medelålders som kör ovarsamt, men det är rätt ofta jag ser gamlingar köra utan någon som helst koll.
Citera
2025-10-11, 22:41
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det går inte att säga hur försäkringsärendet kommer falla ut, men har du vittnen och plockat upp vittnesuppgifter, så är det bra för ärendet. Saknas vittnen så kan det blir hur som helst, i och med att ni båda backade kan det bli att ni får bära era egna kostnader om inga vittnen finns.

Lite lustigt, för jag såg en liknande sak idag i Sisjön utanför Rusta och några butiker i samma länga. Då var det en gammal gubbe 80+ och kärring som nästan backade in i en annan bil som som stod still i en kö ut från parkeringen. Den som var nära att bli påbackad tutade myyyyycket men det var först när någon klappade till gubbens bil han avbröt backningen. Här blev det dock ingen skada, men de där gamla gubbarna och tanterna ska fan inte köra bil. Nog för att det finns unga och medelålders som kör ovarsamt, men det är rätt ofta jag ser gamlingar köra utan någon som helst koll.
Ja så är det ju. Men det faktum att min bil är skadad i sidan och gubbens bil är skadad baktill borde ju vara tillräckligt.
Citera
2025-10-11, 22:49
Medlem
Citat:
Ja så är det ju. Men det faktum att min bil är skadad i sidan och gubbens bil är skadad baktill borde ju vara tillräckligt.

Det borde det definitivt vara.

Själv så har jag klarat mig från sånt, tack vare backkamera och att det tjuter så fort jag kommer nära något.
Citera
2025-10-11, 22:53
Medlem
tram123s avatar
Hoppas du tog vittnets kontaktuppgifter annars blir det ord mot ord och ni får stå för er egna självrisk.
Citera
2025-10-11, 22:56
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Nej det är inte tillräckligt, du kan ju bara backat in bakom honom snabbt så att han inte hann bromsa.
Som sagt så behöver du ett vittne annars blir det ord mot ord.
Citera
2025-10-11, 23:03
Medlem
godboys avatar
Citat:
Troligen kommer det falla ut så, men det är bra om du har något vittne. Men som sagt så låter det som att du kommer gå som "vinnare" ur detta. Även om det är segt att behöva lämna in bilen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in