Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-10-11, 15:02
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Eller så varade inte samtalet i två minuter utan bara ca 45sek till 1min..

Man kan ofta säga två minuter som en förenkling

Det är ju inte så att någon klockade samtalet

Men det motsäger materielet.

Följer man materialet jag ovan nämnde får man ju det konstiga sammanträffande att det passar ihop med hur SE beskriver mordplatsen när han kommer fram. Några hade redan anlänt och var framme vid Palme, matchar att han är framme minst 20 sekunder efter mordet.

En hand i en handske. Bitarna faller på plats
Citera
2025-10-11, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough

Följer man materialet jag ovan nämnde får man ju det konstiga sammanträffande att det passar ihop med hur SE beskriver mordplatsen när han kommer fram. Några hade redan anlänt och var framme vid Palme, matchar att han är framme minst 20 sekunder efter mordet.

Jag tycker iofs inte att han beskriver brottsplatsen bra mellan 0-20 sek efter skotten !

Vet att du har skrivit att han inte märker något förren han snubblar in i Olof pga det är fredagskväll...

Själv hävdar jag att han borde sett och hört mkt mellan 0-20 sek
Citera
2025-10-11, 15:08
Medlem
Citat:

Jag minns inte om du har förklarat detta med samtalet med väktarna eller inte !

Men låt säg att allt du säger stämmer så undrar jag varför Engström själv utesluter samtal med väktarna !?
Citera
2025-10-11, 15:12
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Även om man skulle ta ditt exempel med att Engström kommer ut från Skandia 23:21:00 så passar det med tiden YN ser mannen på DBG

Vad menar jag med det ?

Jo om Engström går i rask takt mot brottsplatsen och sen springer som han påstår sig göra i Rapportinslaget så tror jag att han på sekunden blir mannen på DBG...

1. Han kommer då ut på Sveavägen en bra bit bakom ryggarna på Palme. Hur vet SE att Palme är ryggtavlan längre bort?

2. Går SE ut 23:21:10 som jag sa behöver han springa för att hinna fram och skjuta Palme. Att gå i rask takt funkar inte
Och nu ska vi då påpeka att du fått de snällaste tiderna. Dels utstämpling 23:19:00 och dels mordtiden 23:21:40 (osannolikt sen mordtid)
Citera
2025-10-11, 15:21
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag minns inte om du har förklarat detta med samtalet med väktarna eller inte !

Men låt säg att allt du säger stämmer så undrar jag varför Engström själv utesluter samtal med väktarna !?

För att det inte ska vara uppenbart att han inte var i närheten av mordet. Han vet att hans utstämplingstid och samtalet med väktarna omöjliggör att han var ett nära vittne.

Som vittne har han anledning ta bort samtalet med väktarna, som GM har han anledningen att överdriva längden på ett samtal med väktarna.
Citera
2025-10-11, 15:27
Medlem
Citat:
1. Han kommer då ut på Sveavägen en bra bit bakom ryggarna på Palme. Hur vet SE att Palme är ryggtavlan längre bort?

2. Går SE ut 23:21:10 som jag sa behöver han springa för att hinna fram och skjuta Palme. Att gå i rask takt funkar inte
Och nu ska vi då påpeka att du fått de snällaste tiderna. Dels utstämpling 23:19:00 och dels mordtiden 23:21:40 (osannolikt sen mordtid)

Jag menade enbart med just detta att han faktiskt kan bli mannen på DBG även om han kommer ut 23:21:00

Däremot så kan jag inte förklara eller bevisa att han är GM eller detaljer hur han fått tag i vapen eller om han sett LOP tidigare

Men jag tänker om sannolikheten är för stor att han är mannen på DBG så får man acceptera det

Ponera att YN pekat ännu tydligare mot Engström ! Hur hade du då tänkt ?

Vad jag menar med tydligare är att YN sagt i stil med att hon nöstan är säker på Engström..
Citera
2025-10-11, 15:35
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag menade enbart med just detta att han faktiskt kan bli mannen på DBG även om han kommer ut 23:21:00

Däremot så kan jag inte förklara eller bevisa att han är GM eller detaljer hur han fått tag i vapen eller om han sett LOP tidigare

Men jag tänker om sannolikheten är för stor att han är mannen på DBG så får man acceptera det

Ponera att YN pekat ännu tydligare mot Engström ! Hur hade du då tänkt ?

Vad jag menar med tydligare är att YN sagt i stil med att hon nöstan är säker på Engström..

Nej det kan han inte bli. För det finns ett vittne som såg mordet. Denne såg ingen som sprang ikapp Palme innan skottet. Så någon som kliver ut 23:21:10 från Skandia kan inte vara mördaren eller en oskyldig man på DBG.

Grejen med riktig sannolikhetslära är att det är objektiv matematik, den räknas fram. Grejen med din sannolikhetslära är att den är en subjektiv känsla.
Citera
2025-10-11, 15:47
Medlem
Citat:
För att det inte ska vara uppenbart att han inte var i närheten av mordet. Han vet att hans utstämplingstid och samtalet med väktarna omöjliggör att han var ett nära vittne.

Som vittne har han anledning ta bort samtalet med väktarna, som GM har han anledningen att överdriva längden på ett samtal med väktarna.

Det är just detta som blir helt obegripligt för mig !

Har jag förstått dig rätt så vill han placera sig ca 10sek framåt i tiden ?

Varför måste han stryka samtalet för det ?

Han kan väl bara strycka 10sek av samtalet isåfall ?

Alltså det är ju ingen som klockat ett samtal så jag begriper inte varför han känner att han måste strycka ett 2min samtal för att placera sig 10sek innan..
Citera
2025-10-11, 15:50
Medlem
Citat:
Nej det kan han inte bli. För det finns ett vittne som såg mordet. Denne såg ingen som sprang ikapp Palme innan skottet. Så någon som kliver ut 23:21:10 från Skandia kan inte vara mördaren eller en oskyldig man på DBG.

Grejen med riktig sannolikhetslära är att det är objektiv matematik, den räknas fram. Grejen med din sannolikhetslära är att den är en subjektiv känsla.

23:21:10 kanske blir svårt men säg 23:20:50 då..

Eller samtalet måste varit i exakt 2min för dom sa så ?
Citera
2025-10-11, 15:54
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Jag ser det såhär :

Engström är på plats , han blir träffad av signalement på DBG + samt hittar på vart han befinner sig när skotten kommer !

CA äger samma typ av vapen som används vid mordet ! Vapnet är inte testad ...

Håller med förutom att SE inte alls behöver hittat på..
Citera
2025-10-11, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Håller med förutom att SE inte alls behöver hittat på..

Du som är logisk..

Säger man inte 2min på kortare samtal som varit i 1min till 3min typ..

Alltså helt objektivt nu

Speciellt 3mån senare
Citera
2025-10-11, 16:05
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det är just detta som blir helt obegripligt för mig !

Har jag förstått dig rätt så vill han placera sig ca 10sek framåt i tiden ?

Varför måste han stryka samtalet för det ?

Han kan väl bara strycka 10sek av samtalet isåfall ?

Alltså det är ju ingen som klockat ett samtal så jag begriper inte varför han känner att han måste strycka ett 2min samtal för att placera sig 10sek innan..

Sannolikt handlar det inte om 10 sekunder, det är snarare betydligt mer. Kanske nånstans 30-40. Men SE vet inte att det är 30-40, för han kan bara inse att han är betydligt senare än 5 sekunder ifrån, om det är 30 sekunder eller 2 minuter kan han omöjligt veta. Det enda som kan ge honom den tiden är att stryka samtalet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in