Citat:
Ursprungligen postat av
Tavastehus
1 liter bensin kostar motsvarande 11 kr i Japan. Där har vi en förklaring.
Det som slår mot bilägares plånböcker förutom bilskatten är främst motorvägsavgifter. Det finns rabatter om man t ex har ett handikapp, men handikappet det innebär att köra elbil ger inga ekonomiska fördelar vad jag kan se.
Hybrid är mera vanligt och det pushas i reklamfilmer. Mitsubishi tillverkar de läckraste i den klassen. Japaner kör oftast fula och aptrista bilar annars.
Mitsubishi? Är det Mitsubishi Colt då? Jag vet en kille på Österlen som susar runt i en sån. Toyota är väl de som är kända för sina hybrider?
Jag önskar de tog hit familjebussarna som Alphard till Sverige, hade det funnits familjebussar på europamarknaden hade jag skippat SUV nu när jag är i Stockholm. Det är för övrigt bättre med vänstertrafik har jag kommit på. Någonting med att vara högerhänt. Anyways rätt mycket japanska bilar når inte utanför Japan, jag funderar på att köpa en gammal Infiniti därborta, Nissans premiummärke kämpar på, det finns inte ens kvar på EUmarknaden.
Japans största marknader är Japan, USA, Asien. EU kommer sist, det är en liten marknad som är tungt reglerad.
Sverige/EU är mer av en testmarknad. Jag tror att de kommer fortsätta med explosionsmotorer.
Tbh så var det väl Lexus som stoppade in en växelspak i en av sina elbilar som simulerade explosionsmotor?
Vätgas är troligare i asien, de kommer inte gå över till eldrift någongång snart i Sydasien, de saknar den infrastrukturen. Och det är en större marknad än EU.
Så by sheer numbers, eldrift är inte en vinnare om man talar antal sålda bilar på utvecklingsmarknaderna i utvecklingsländerna. De har inte kapacitet för elbilar.
redigering: slutsats, alla är upptagna med att skjuta på varandra när pengarna borde gå till att bygga ut det globala elnätet. Japan försöker demokratisera världen genom bilar och handel. Det har att göra med att japaner är ett civiliserat folkslag.
redigering: där det finns bilar måste man bygga vägar som förbinder människor. Precis som Rom. Det är så man bygger en civilisation. Inte genom feministisk sandning. Åsnor. ÅSNOR! Sverige är f-n ett straff. Jag är i exil vad har jag gjort. Förlåt mor. Förlåt far.
Ett folk som uppfunnit 2+1 ska bara hålla käften i alla frågor som berör bilar. Förlåt min åsikt, men det där får ni tamejf-n fixa.