2025-10-11, 12:18
Medlem
ErlingBrautHaalands avatar
Ja verkar som att Toyotas elbilar inte är en försäljningshit i hemlandet Japan

Endast 18 sålda bilar på en månad

Källa
https://electrek.co/2025/09/30/toyota-sold-18-evs-in-home-market-last-month/
Citera
2025-10-11, 13:05
Medlem
Riksreptilens avatar
Byter japaner bil rätt ofta för att inte förlora i "status"?

Toyota Norge verkar ha kommit på att rätt många i Norden väljer en bil för att sedan köra den i riktigt många år (gäller när det var ICE som var enda att välja på).

https://carup.se/gick-om-tesla-i-norge-nu-vassar-toyota-elbilen/

Toyota gick om Tesla I Norge med sin elbil bZ4X. Nu vässar dem den ytterligare med nya batterier och bättre motorer. De ger 100 000 mils garanti på batteriet.

Toyotas elbil bZ4X har inte blivit den succé märket hoppades. Först försenades den länge efter problem med lösa hjulbultar. Den har haft ofta kommit långt ner i räckviddstester, och den stora försäljningen har uteblivit. Men i Norge och Danmark har den tagit sig till toppen på slutet när Tesla har fallit.
Senast redigerad av Riksreptilen 2025-10-11 kl. 13:07.
Citera
2025-10-11, 14:02
Medlem
Giant Squids avatar
Hur många elbilar såldes i övrigt samma månad?

Toyota är inte speciellt heta på elbils marknaden.
Citera
2025-10-11, 17:33
Medlem
BAB7s avatar
Elbilsandeln av nybilsförsäljningen i Japan första halvåret 2025 låg på 1,3%

Mer än så behöver man nog inte säga...
Citera
2025-10-11, 17:46
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Elbilsandeln av nybilsförsäljningen i Japan första halvåret 2025 låg på 1,3%

Mer än så behöver man nog inte säga...
Nej.
Det visar ganska väl hur bra elbilarna klarar sig på en fri marknad utan feta subventioner och straffskatter på alternativen .
Citera
2025-10-11, 18:19
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErlingBrautHaaland
Ja verkar som att Toyotas elbilar inte är en försäljningshit i hemlandet Japan

Endast 18 sålda bilar på en månad

Källa
https://electrek.co/2025/09/30/toyota-sold-18-evs-in-home-market-last-month/
Det levereras inga elbilar för tillfället. Det handlar om att dom håller på och ställer om produktionslinjerna till dom nya elbilsmodellerna. Den nya BZ4x (som inte är samma alls som den gamla), Urban Cruiser och CH-R+. Det har inte gått att beställa den gamla Bz4x på ett tag och det som levereras är endast gamla beställningar som lämnat på halvt.

Hade electrec inte lidit av Toyota Derangement Syndrome så hade dom vetat det. Hälften av deras artiklar brukade gå ut på att skriva skit om Toyota. Nu verkar Tesla vara deras nya spottkopp dock.
Citera
2025-10-11, 22:58
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Nej.
Det visar ganska väl hur bra elbilarna klarar sig på en fri marknad utan feta subventioner och straffskatter på alternativen .

Japan 1% elbilar av nybilsförsäljningen.
Danmark 73% , och 91% av privatköparna!

Finn ett fel..
Citera
2025-10-12, 02:21
Medlem
Minns du Fukushima?
Japan stängde ner en stor del av sin kärnkraft, vilket leder till dyr el.
Lösningen för elbilar i japan skulle bli vätgas.
Denna skulle utvinnas billigt ur kol i australie än och skeppas på gasbåtar till japan (riktigt skitigt).
Australiensarna skrotade dock projektet på grund av de enorma föroreningarna det hade inneburit => Ingen kostandseffektiv vätgas => Inga vätgasbilar.
Japan befinner sig nu i en slags limbo där det inte finns några enkla vägar framåt.

Poängen är att det är en ganska speciell situation som inte kan appliceras i övriga världen. Se tex på Vietnam, Thailand, Korea, Kina; samtliga har kommit mycket längre än japan, trotts att de (ännu) har sämre ekonomi.
Citera
2025-10-12, 02:35
Medlem
Tavastehuss avatar
1 liter bensin kostar motsvarande 11 kr i Japan. Där har vi en förklaring.

Det som slår mot bilägares plånböcker förutom bilskatten är främst motorvägsavgifter. Det finns rabatter om man t ex har ett handikapp, men handikappet det innebär att köra elbil ger inga ekonomiska fördelar vad jag kan se.

Hybrid är mera vanligt och det pushas i reklamfilmer. Mitsubishi tillverkar de läckraste i den klassen. Japaner kör oftast fula och aptrista bilar annars.
Citera
2025-10-12, 05:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
1 liter bensin kostar motsvarande 11 kr i Japan. Där har vi en förklaring.

Det som slår mot bilägares plånböcker förutom bilskatten är främst motorvägsavgifter. Det finns rabatter om man t ex har ett handikapp, men handikappet det innebär att köra elbil ger inga ekonomiska fördelar vad jag kan se.

Hybrid är mera vanligt och det pushas i reklamfilmer. Mitsubishi tillverkar de läckraste i den klassen. Japaner kör oftast fula och aptrista bilar annars.

Mitsubishi? Är det Mitsubishi Colt då? Jag vet en kille på Österlen som susar runt i en sån. Toyota är väl de som är kända för sina hybrider?

Jag önskar de tog hit familjebussarna som Alphard till Sverige, hade det funnits familjebussar på europamarknaden hade jag skippat SUV nu när jag är i Stockholm. Det är för övrigt bättre med vänstertrafik har jag kommit på. Någonting med att vara högerhänt. Anyways rätt mycket japanska bilar når inte utanför Japan, jag funderar på att köpa en gammal Infiniti därborta, Nissans premiummärke kämpar på, det finns inte ens kvar på EUmarknaden.

Japans största marknader är Japan, USA, Asien. EU kommer sist, det är en liten marknad som är tungt reglerad.

Sverige/EU är mer av en testmarknad. Jag tror att de kommer fortsätta med explosionsmotorer.

Tbh så var det väl Lexus som stoppade in en växelspak i en av sina elbilar som simulerade explosionsmotor?

Vätgas är troligare i asien, de kommer inte gå över till eldrift någongång snart i Sydasien, de saknar den infrastrukturen. Och det är en större marknad än EU.

Så by sheer numbers, eldrift är inte en vinnare om man talar antal sålda bilar på utvecklingsmarknaderna i utvecklingsländerna. De har inte kapacitet för elbilar.

redigering: slutsats, alla är upptagna med att skjuta på varandra när pengarna borde gå till att bygga ut det globala elnätet. Japan försöker demokratisera världen genom bilar och handel. Det har att göra med att japaner är ett civiliserat folkslag.

redigering: där det finns bilar måste man bygga vägar som förbinder människor. Precis som Rom. Det är så man bygger en civilisation. Inte genom feministisk sandning. Åsnor. ÅSNOR! Sverige är f-n ett straff. Jag är i exil vad har jag gjort. Förlåt mor. Förlåt far.

Ett folk som uppfunnit 2+1 ska bara hålla käften i alla frågor som berör bilar. Förlåt min åsikt, men det där får ni tamejf-n fixa.
Senast redigerad av SmarterThanYou 2025-10-12 kl. 06:45.
Citera
2025-10-12, 07:43
Avslutad
... när jag funderar på det, varför inte börja importera Kei bilar istället för j-vla a-traktorer.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_Town_Box apropå skitfula mitsubishi men att det är också en grej apropå miljö, man behöver inte en stor bil som går snabbt alltid. Men man behöver kunna flytta på grejer.
Senast redigerad av SmarterThanYou 2025-10-12 kl. 07:46.
Citera
2025-10-12, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmarterThanYou
Mitsubishi? Är det Mitsubishi Colt då? Jag vet en kille på Österlen som susar runt i en sån. Toyota är väl de som är kända för sina hybrider?

Jag önskar de tog hit familjebussarna som Alphard till Sverige, hade det funnits familjebussar på europamarknaden hade jag skippat SUV nu när jag är i Stockholm. Det är för övrigt bättre med vänstertrafik har jag kommit på. Någonting med att vara högerhänt. Anyways rätt mycket japanska bilar når inte utanför Japan, jag funderar på att köpa en gammal Infiniti därborta, Nissans premiummärke kämpar på, det finns inte ens kvar på EUmarknaden.

Japans största marknader är Japan, USA, Asien. EU kommer sist, det är en liten marknad som är tungt reglerad.

Sverige/EU är mer av en testmarknad. Jag tror att de kommer fortsätta med explosionsmotorer.

Tbh så var det väl Lexus som stoppade in en växelspak i en av sina elbilar som simulerade explosionsmotor?

Vätgas är troligare i asien, de kommer inte gå över till eldrift någongång snart i Sydasien, de saknar den infrastrukturen. Och det är en större marknad än EU.

Så by sheer numbers, eldrift är inte en vinnare om man talar antal sålda bilar på utvecklingsmarknaderna i utvecklingsländerna. De har inte kapacitet för elbilar.

redigering: slutsats, alla är upptagna med att skjuta på varandra när pengarna borde gå till att bygga ut det globala elnätet. Japan försöker demokratisera världen genom bilar och handel. Det har att göra med att japaner är ett civiliserat folkslag.

redigering: där det finns bilar måste man bygga vägar som förbinder människor. Precis som Rom. Det är så man bygger en civilisation. Inte genom feministisk sandning. Åsnor. ÅSNOR! Sverige är f-n ett straff. Jag är i exil vad har jag gjort. Förlåt mor. Förlåt far.

Ett folk som uppfunnit 2+1 ska bara hålla käften i alla frågor som berör bilar. Förlåt min åsikt, men det där får ni tamejf-n fixa.

Du är dåligt påläst. 2024 uppnådde kina över 50% elbilandel i nybilsförsäljningen.
Ser man sydöstasien och indien som helhet är siffran för 2024 9%.
Indien drar ned den siffran med stor befolkning och låga 2%.
Om du har varit i sydostasien, tex nyligen, kommer du se att i princip alla nyare mopeder och scooters är elektriska.
Så nej, vätgas är inte "troligare i asien", det är precis lika dött där som här inom personbil, och många av de stora länderna har högre elbilsandel än sverige (kina, vietnam) och mer framgångsrika inhemska renodlade elbilmärken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in