2025-10-11, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillalilith
Vem är det som påstår att klubben hade 300 medlemmar? Robban själv?

Är egentligen ingen förvånande siffra då man var tvungen att lösa ett medlemskap för att få gå in. Nu vet jag inget om det hela, men när medlemskap säkert gick på en hundring så är det inte värre än när man går på hotellet och de har inträde te.x.
Citera
2025-10-11, 12:18
Medlem
Citat:
Vem är det som påstår att klubben hade 300 medlemmar? Robban själv?

M.P påstår i dokumentären att han sett en lista med vad han tror är 300 pers.
M.P är inte en pålitlig person, så jag tror inte ett dugg på det där.
Citera
2025-10-11, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matochpotatis

M.P är det han som körde omkring med Porsche 911 i ungdomen, eller var det hans bror? Det måste ha blivit systemfel för honom tidigt, hur kan det sig att han blev R.Bs största supporter i den här dokumentären eller vad vi ska kalla det? Och Douglas, är han född i Malå eller i närheten, han pratar ju väldigt mycket malåmål, då borde ju B.R bott där många år. Nästan så många som det är sedan jag flyttade därifrån.
Citera
2025-10-11, 13:50
Medlem
Ambulanspersonalen som satt kvar i ambulansen i en timme. Vilka jävla ynkryggar. Hade man inte ens kunnat försöka öppna dörren i alla fall och snabbt slänga honom på en bår eller dylikt? Operatören som talade med den döende killen var också jävligt kall.

Åtala dem för medhjälp till mord!
Citera
2025-10-11, 14:11
Medlem
lillaliliths avatar
Citat:
Om det var gratis medlemskap, vilket jag uppfattar det som, kanske Robban fick folk att skriva på eller själv skrev namn på en lista för att få tillstånd från nån myndighet (vilket han säger att han hade). Eller så pratar Mangnus skit bara. Vilken relation hade Magnus till Robban? Var de kompisar? För Magnus var ju med på klubben på lördagskvällen innan söndagen då Emanuel mördades. Har Magnus också jobbat på Galejan? Har han barn?

Som vanligt i SVT är "dokumentären" väldigt vinklad. Man skyller allt på Robban angående ryktesspridningen om Emanuel. Det var ju liksom inte Robban själv som hittade på dessa rykten. De glömmer att nämna den lilla detaljen att det var Emanuels egen pappa som drog igång ryktet. Inte för att försvara Robban på nåt sätt men ändå. Det känns som att han passar in i mallen som syndabock.

En annan fundering. Marlene påstår att hennes ex-man Jhonny våldtog och misshandlade henne och "förgrep sig på" deras barn. Hur kunde då Robban och Harri vara kompisar med Jhonny, när de hatade pedofiler och våldtäktsmän så mycket? Och hur kunde Marlene acceptera att hennes nya pojkvän (Robban) och hennes systers man (Harri) var kompisar med hennes (och barnens) förövare och umgicks regelbundet med honom?
Citera
2025-10-11, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceispeace
M.P är det han som körde omkring med Porsche 911 i ungdomen, eller var det hans bror? Det måste ha blivit systemfel för honom tidigt, hur kan det sig att han blev R.Bs största supporter i den här dokumentären eller vad vi ska kalla det? Och Douglas, är han född i Malå eller i närheten, han pratar ju väldigt mycket malåmål, då borde ju B.R bott där många år. Nästan så många som det är sedan jag flyttade därifrån.

Du det vet jag inte. Han har väl inte så många kompisar M.P, så då sökte han sig till Bengtsson. Dom gillar ju båda två att hitta på saker om andra människor.

Jag tror Douglas bara försöker härma sina "kompisar" i Malå. Hans fars dialekt slinker igenom ibland när han pratar. Sa inte Robban i dokumentären att dom bott här uppe i 5-6 år? Jag kan minnas jättefel.
Citera
2025-10-11, 14:16
Medlem
lillaliliths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rogerkanin
Är egentligen ingen förvånande siffra då man var tvungen att lösa ett medlemskap för att få gå in. Nu vet jag inget om det hela, men när medlemskap säkert gick på en hundring så är det inte värre än när man går på hotellet och de har inträde te.x.
Som jag uppfattar det var medlemskap gratis och folk släpptes in oavsett om de var medlemmar eller inte. Hur det presenterades för myndigheterna stämde kanske inte helt överens med verkligheten.
Citera
2025-10-11, 14:18
Medlem
lillaliliths avatar
Citat:
Du det vet jag inte. Han har väl inte så många kompisar M.P, så då sökte han sig till Bengtsson. Dom gillar ju båda två att hitta på saker om andra människor.

Jag tror Douglas bara försöker härma sina "kompisar" i Malå. Hans fars dialekt slinker igenom ibland när han pratar. Sa inte Robban i dokumentären att dom bott här uppe i 5-6 år? Jag kan minnas jättefel.
Precis, familjen var ju nyinflyttad. Inget konstigt med att man börjar prata som kompisarna i den åldern.
Citera
2025-10-11, 14:38
Medlem
Citat:
Om det var gratis medlemskap, vilket jag uppfattar det som, kanske Robban fick folk att skriva på eller själv skrev namn på en lista för att få tillstånd från nån myndighet (vilket han säger att han hade). Eller så pratar Mangnus skit bara. Vilken relation hade Magnus till Robban? Var de kompisar? För Magnus var ju med på klubben på lördagskvällen innan söndagen då Emanuel mördades. Har Magnus också jobbat på Galejan? Har han barn?

Som vanligt i SVT är "dokumentären" väldigt vinklad. Man skyller allt på Robban angående ryktesspridningen om Emanuel. Det var ju liksom inte Robban själv som hittade på dessa rykten. De glömmer att nämna den lilla detaljen att det var Emanuels egen pappa som drog igång ryktet. Inte för att försvara Robban på nåt sätt men ändå. Det känns som att han passar in i mallen som syndabock.

En annan fundering. Marlene påstår att hennes ex-man Jhonny våldtog och misshandlade henne och "förgrep sig på" deras barn. Hur kunde då Robban och Harri vara kompisar med Jhonny, när de hatade pedofiler och våldtäktsmän så mycket? Och hur kunde Marlene acceptera att hennes nya pojkvän (Robban) och hennes systers man (Harri) var kompisar med hennes (och barnens) förövare och umgicks regelbundet med honom?

Kanske skrev varenda tonåring som var där på listan. Har svårt att tro att 300 vuxna personer har varit där. Inte Malåbor iaf. Men det lär vi aldrig få veta. Jag har då inte träffat någon som själv varit där eller som har kompisar som varit där. Dom som nämns i fupen är helgalkisar/periodare eller vad man ska kalla det. Och det är nog den typen som varit där.

Magnus jobbar åt sin far och bror. Kör lastmaskin, skottar snö i samhället m.m. Bra på sitt jobb men kass med människor. Antagligen narcissist.
Finns en tråd om honom här på fb. Hans sambo lämnade honom ca 6 månader före mordet (kan minnas fel) och hans värld rämnade. Efter det ballade han ur fullständigt och började festa, slåss och terrorisera exet och andra på samhället. Han är idag dömd två gånger för stalking av ex-sambon och en annan tjej som han hade efter uppbrottet med sambon. Han är även dömd för att ha hotat en kvinna på soc i Malå. Han blev nämligen av med vårdnaden av sina två yngsta barn. Det har hänt massor runt den mannen på väldigt kort tid.

Vet inte om han och Robban är kompisar. Jag tror inte en som Magnus kan ha riktiga kompisar. Han har personer som han försöker få fördelar av.

Har Marlene verkligen påstått att Jhonny förgripit sig på deras barn? Jag uppfattade det som att han "bara" förgrep sig på henne.
Det var inte Emanuels pappa som startade ryktet även om han gjort en anmälan.
Det var Marlene, Jhonny och Harri. Jessica som också är med i dokumentären är kompis med Marlene. Hon har också spridit ryktet att Emanuel var pedofil. Hon skrev i den här tråden när den var ny, blev snabbt outad. Väldigt konstigt att hon sitter i en dokumentär om hur rykten hade ihjäl en ung man, när hon är en av dom som låg bakom ryktesspridningen.
Citera
2025-10-11, 14:44
Medlem
Finns det någon mer bild på Marlene Ahlqvist än den som cirkulerat i media där hon ser ut som blandning av en häxa och goth rockare?

Nån som har någon annan bild?
Citera
2025-10-11, 14:45
Medlem
Citat:
Precis, familjen var ju nyinflyttad. Inget konstigt med att man börjar prata som kompisarna i den åldern.
Barnen har gått på skolan i Malå före dom flyttade in i samhället. Dom bodde i ett hus ett antal mil från Malå ett tag innan.

Dokumentären får det att låta som att Malåborna inte visste om den här familjen före dom flyttade in till Malå. Det är inte sant.
Citera
2025-10-11, 15:05
Medlem
.-.-.s avatar
Måste kännas härligt för Långträsk borna när dom får se sin nya granne på tv.
Dom hade säkert varit glada innan och tänkt va trevligt att det flyttar hit en familj med en massa barn.
Nån som sett huset sheriffen bor i nu? Verkar va mitt i ett bostadsområde. Vet inte hur dom lyckas hitta nya hus på löpande band att flytta till, undrar om det är nån ovetande stackare som hyrt ut det denna gång också. Ser ut att va en herre i södra Sverige som äger huset i alla fall. Han kan nog räkna med att det kommer förvandlas till en svinstia på nolltid. Flertalet hus dom hyrt tidigare har varit halvt förfallna när dom flyttat ut.
Senast redigerad av .-.-. 2025-10-11 kl. 15:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in