• 1
  • 2
2025-10-10, 21:02
Medlem
Genelkurmays avatar
Det är inget fel på själva routern eller internet. På jobbdatorn eller telefonen har jag inga problem. Det är uteslutande min personliga PC som är problemet. Sedan ett par dagar tillbaka så blir det konstant att mitt wifi återansluter sig hela tiden. Kanske var tredje minut. Det vill säga datorn tappar WIFI-anslutning och sedan ansluter den till mitt wifi igen. Väldigt irriterande moment som gör att det blir ett "hack" om jag streamar något.

Finns det någon lösning på detta?
Citera
2025-10-10, 21:14
Medlem
kalkryggars avatar
Gör den så även när du inte streamar?
Citera
2025-10-10, 21:15
Medlem
Genelkurmays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Gör den så även när du inte streamar?
Ja. Gav bara ett exempel på när det är som mest irriterande.
Citera
2025-10-10, 21:23
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Ja. Gav bara ett exempel på när det är som mest irriterande.

Du kanske behöver uppdatera drivrutinerna för nätverkskortet?

Tills du får det att fungera så kanske du kan köra uppkopplad via tråd när du gör något kritiskt som att streama.
Citera
2025-10-10, 21:36
Medlem
Genelkurmays avatar
Citat:
Du kanske behöver uppdatera drivrutinerna för nätverkskortet?

Tills du får det att fungera så kanske du kan köra uppkopplad via tråd när du gör något kritiskt som att streama.
När jag skulle uppdatera drivrutinerna för nätverkskortet så sa den att jag redan hade de bästa uppdateringarna. Så jag gjorde istället en network reset. Datorn startades om efter fem minuter.

Fortsatt samma problem.

Ska sägas att min windows 11 laptop är bara lite drygt ett år gammal.
Citera
2025-10-10, 21:39
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
När jag skulle uppdatera drivrutinerna för nätverkskortet så sa den att jag redan hade de bästa uppdateringarna. Så jag gjorde istället en network reset. Datorn startades om efter fem minuter.

Fortsatt samma problem.

Ska sägas att min windows 11 laptop är bara lite drygt ett år gammal.

Drivisarna på MS update är sällan de senaste. Gå till DELL/HP/Lenovo etc etc och hämta drivrutinerna där.
Citera
2025-10-10, 21:39
Medlem
Genelkurmays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Drivisarna på MS update är sällan de senaste. Gå till DELL/HP/Lenovo etc etc och hämta drivrutinerna där.
Jag har en HP dator. Var hittar jag drivrutinerna därifrån?
Citera
2025-10-10, 21:41
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Jag har en HP dator. Var hittar jag drivrutinerna därifrån?

https://support.hp.com/se-sv/drivers
Citera
2025-10-10, 21:46
Medlem
Genelkurmays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
https://support.hp.com/se-sv/drivers
Finns flera drivers för Driver-Network. Ska man ladda ner alla 10?
Citera
2025-10-10, 21:52
Medlem
kalkryggars avatar
Du kan också kontakta din ISP för att få lite support. Det kan vara så att din router är gammal eller nåt. Dina andra prylar kanske också tappar kontakten men återfår den innan du ser något.

Bara en enkel grej att göra.

När det gäller drivrutinerna som du ska installera så beror det på vilket kort du har, vilken dator du har etc. Men såna saker brukar faktiskt Chat-GPT vara ganska bra på att hjälpa till med att berätta hur du ska göra. Var bara noga med att kontrollera de svar du får så att den inte går på information sen den senast var uppdaterad utan att den verkligen gör en koll när du frågar.
Citera
2025-10-10, 22:03
Medlem
Genelkurmays avatar
Citat:
Du kan också kontakta din ISP för att få lite support. Det kan vara så att din router är gammal eller nåt. Dina andra prylar kanske också tappar kontakten men återfår den innan du ser något.

Bara en enkel grej att göra.

När det gäller drivrutinerna som du ska installera så beror det på vilket kort du har, vilken dator du har etc. Men såna saker brukar faktiskt Chat-GPT vara ganska bra på att hjälpa till med att berätta hur du ska göra. Var bara noga med att kontrollera de svar du får så att den inte går på information sen den senast var uppdaterad utan att den verkligen gör en koll när du frågar.
Jobbade med min jobbdator hemma hela dagen. Var inga som helst problem.

Routern kan det knappast vara.
Citera
2025-10-10, 22:44
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Jobbade med min jobbdator hemma hela dagen. Var inga som helst problem.

Routern kan det knappast vara.

Det kan vara det. Du har förmodligen olika nätverkskort och de kan ha olika sätt att arbeta mot din router.

Men jag skulle nog börjat med Chat-GPT och bett den hjälpa dig med att gå igenom inställningar som du har gällande din dator. Sen skulle Chat-GPT kunna jämföra det med hur det är inställt på en dator som fungerar. Allt i förhålande till vilken router och vilket nätverkskort du har.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in