Citat:

Ursprungligen postat av 
Jahbrah

Jag har fortfarande Netflix för det finns guldkorn, blir en hel del 90/00-talsfilmer då de fortfarande har bra moral, musik, handling utan att vara politiska. 

Du är bara barnet, kom igen när du insett att film som konstform var ljusår bättre före 1980-talet. Netflix har runt 700 filmer från före 1990-talet, ända bak till 1926, bland dom filmerna hittar du 19 bra för varje dålig. Efter sekelskiftet är förhållandet det helt omvända, en bra per 19 dåliga.
Det äldsta Netflix har är ett antal stumfilmer:
Jean Renoir's 
Nana (1926)
www.netflix.com/title/81409542
Även Renoir's hjärtskärande version av 
La petite marchande d'allumettes/Flickan med svavelstickorna (1928)
www.netflix.com/title/81409609
Alfred Hitchcock's 
Champagne (1928) 63%.
www.netflix.com/title/81409195
Hitchcock's 
The farmers wife (1928) 91%.
www.netflix.com/title/493605
Brittiska 
The Flying Scotsman (1929) som har dialog i vissa scener mot slutet eftersom man ändrade sig under produktionens gång om huruvida det skulle vara en stumfilm eller talkie. Innehåller 
extremt imponerande stuntscener. Rekommenderas för fans av Steven Seagal's 
Under Siege 2 (1995) eller tågfilms-aficionados överlag.
www.netflix.com/title/81409398
Hitchcock's 
The Manxman (1929) 92%. Hans sista stumfilm.
www.netflix.com/title/739826
	Citat:

Ursprungligen postat av 
podofil1981

Netflix har en hel del intressant film, bland annat många Franska filmer från 60-talet. Det finns/har även funnits en hel del av Ingmar Bergman.

Dom franska klassikerna på Netflix sträcker sig om synes ovan ända bak till slutes av 1920-talet, och mästerverk har dom i klassikerutbudet från varenda årtionde. Gällande franska klassikerna tror jag dom har mer från 1970-talet än just 60-talet sist jag räknade, men båda årtiondena är fulla med högkvalitativa obskyra franka, italienska och brittiska filmer.
Jag passade på att se om alla Bergman-filmerna och Troell's Utvandrarna/Emigranterna innan dom utgick, Sjunde Inseglet och Troell's två epos är det solklart bästa någonsin från det här landet. Får dagens moderna filmer att framstå som regisserade av hjärntvättade inkompetenta imbeciller.
	Citat:

Ursprungligen postat av 
Proumbra

Jag hänger kvar på netflix, finns mycket där som inte är Woke.

I synnerhet bland klassikerna. Dock gör alla orimliga konsumentfientliga tekniska begränsningar att man lessnar, vårat abonnemang ryker inom kort. Vi har gått ner från 4 streams till 2 och nu 1.
	Citat:

Ursprungligen postat av 
slagskott

Vi har Netflix men jag tycker inte att vare sig film eller dolumentär där håller klass, alltför mainstream

Börja botanisera bland det äldre utbudet. Finns även en del dokumentärer från 1950-talet och framåt.
The conquest of Everest (1953)
Fabulous India (1954)
Blitz on Britain (1960)
Hitler, connais pas (1963) Filmen som fick dom som styr att inse att dom måste börja hjärntvätta människor till att tro att det hände något utstuderat 
hemskt mot dom judiska krigsfienderna under WWII som inte omnämndes i Churchill's memoarer(han som hade koll på allt som verkligen hände).
All my loving (1968) om 60-talets popmusik(innehåller en våldsam scen med en avrättning av en kommunist).
Stamping ground (1971) musik med bl.a 
Santana, 
Jefferson Airplane, 
Pink Floyd och 
The Birds.
The world of Liberace (1972)
I am a dancer (1972) om balettdansören 
Rudolf Nureyev
Hitler, a career (1977)
Mighty good The Beatles (1977)
The lost capital of Atlantis (1979)
Whispers (1980) En libanesisk poet ger sig ut på vägarna.
Telephonepublic (1980) om franska musikgruppen 
Téléphone 
Stravinsky: Once at a border (1982)
In from the cold? A portrait of Richard Burton (1988)
Inte en renodlad dokumentär utan mer en hybrid men värd att nämna för dokumentärintresserade är även fransk/italiensk/spanska samproduktion 
La passe du diable/Djävulspasset/The Devil's Pass/Savage Orient (1958) som utspelar sig och är filmad i Afghanistan i mycket färgglatt CinemaScope-foto.
Dem ska ha visats på svensk bio 1960, för den finns med i SFDb som granskad och godkänd 1958, men det finns märkligt nog inga visningsdatum där, dock ett premiärdatum på IMDb från 1960.
Grus i maskineriet verkar bestått av att dom fått sandkorn i kullagren då kamerans panoreringar emellanåt är ryckiga, och dom verkar även stött på stor patrull med att hitta lokala läskunniga skådespelare som klarade av att lära sig repliker ur manus eller att uttala dom trovärdigt, för filmens handing förs fram av en fransk berättarröst, som trots att filmen är ett äventyrsdrama huvudsakligen ger intrycket av just en dokumentär. Funkar dock bra ändå, ger en emellanåt oavsiktligt komisk bild av ett land som utvecklingsmässigt verkar stannat upp för långt mer än 500år sedan.
www.netflix.com/title/81409593
www.imdb.com/title/tt0051615
En stor del av handlingen berör spelet 
Buzkashi som dom flesta nog är mest bekanta med från 
Rambo 3 (1988) där John J. briljerar i det på hästryggen, så utöver att filmen rekommenderas för dom som uppskattar att se filmer från tidsperioden och mellanöstern, eller gamla CinemaScope-filmer i färg, så kan den även vara intressant för just Rambo 3-fans, eller dom som uppskattar ökenfotot i sagda film och exempelvis 
Lawrence of Arabia (1962), 
The Horsemen (1971), 
The spy who loved me (1977), 
Encounters of the third kind (1977), 
Raiders of the lost ark (1981), 
The Living Daylights (1987) och 
Star Wars-filmerna.
Även dom som uppskattar när folk blir ihjältrampade av hästar i 
Ben-Hur (1959) kommer få sitt. 

Blir man sugen på mer filmer utav dess dubbla regissörer 
Jacques Dupont och ganska kända 
Pierre Schoendoerffer så finns det mer hos Netflix.
Dupont's 
Les distractions (1960) med 
Jean-Paul Belmondo..
www.netflix.com/title/81409400
..och följande fem utav Schoendoerffer, vilket utgör mer än halva hans katalog:
Pêcheur d'Islande (1959)
La 317ème section (1965)
Objectif 500 Million (1966)
Le Crabe-Tambour (1977)
Diên Biên Phu (1992) med 
Donald Pleasence
	Citat:

Ursprungligen postat av 
FBerntsson

Problemet med Netflix är väl att det inte finns så mycket bra att titta på där? Tycker mig åtminstone själv ha märkt att mer och mer är totalt ointressant. Senast alla deras spel som ingår i abonemanget.

Dom europeiska Klassikerna är nästan det enda sevärda på Netflix ihop med gamla Star Trek TOS/TAS och Dundermusen från 80-talet, men man kan hitta mycket sevärt bland filmerna från Asien och Östeuropa.
Gällande spelen tror jag man slipper dom om man byter till billigaste abonnemanget med en stream och 720p-begränsning? Men jag kan ha fel.