2025-10-05, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Det hade varit en härlig konsert i så fall, Men man undrar ibland hur det skulle vara ifall Kebnekajse
skulle spela ett ett helt Studioalbum Live på en konsert,
Eller tycker de att det är bäst att bara plocka låtar från skivorna & spela för publiken det de vill ha.
Hade dock varit riktigt roligt ifall de hade spelat hela Resa Mot Okänt Mål eller Ljus Från Afrika.
Men utan Pelle & Hassan blir det nog svårt.......

Du har en mycket intressant tanke där...vet ej om Kebne skulle kunna riva av en hel skiva i ett streck?
De är ju framförallt ett liveband och inte direkt ett studioband...men ska för skojs skull fråga Kenny om det.

Dag Vag och Nationalteatern är ju lite mera uppstyrda band...medans Kebne alltid kan jamma olika långt med samma låtar beroende vilket humör de är på. Leksands Skänklåt har ju de senaste gångerna närmat sig 10 minuters strecket.

Hade gärna sett Kebne framföra II eller III i sin helhet. Kanske att de behövt nån som skulle kunna sjunga lite som Turid?
Citera
2025-10-05, 20:51
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekytt
Du har en mycket intressant tanke där...vet ej om Kebne skulle kunna riva av en hel skiva i ett streck?
De är ju framförallt ett liveband och inte direkt ett studioband...men ska för skojs skull fråga Kenny om det.

Dag Vag och Nationalteatern är ju lite mera uppstyrda band...medans Kebne alltid kan jamma olika långt med samma låtar beroende vilket humör de är på. Leksands Skänklåt har ju de senaste gångerna närmat sig 10 minuters strecket.

Hade gärna sett Kebne framföra II eller III i sin helhet. Kanske att de behövt nån som skulle kunna sjunga lite som Turid?

Men Kebnekajse kanske inte direkt ser det så att det borde kunna gå att riva av en skiva på en gång.
Men jag hade också gärna velat se att spelade Kebnekajse II & III live plus även Gånglåt Från DalaJärna då.

För övrigt så tror jag nog att Amanda Werne " Slowgold" hade passat perfekt att sjunga som Turid,
Hon har gästat Baby Grandmothers under låten Being is more then life
https://www.youtube.com/watch?v=ZsvEERFbuLM
Citera
2025-10-05, 21:23
Medlem
Citat:
Men Kebnekajse kanske inte direkt ser det så att det borde kunna gå att riva av en skiva på en gång.
Men jag hade också gärna velat se att spelade Kebnekajse II & III live plus även Gånglåt Från DalaJärna då.

För övrigt så tror jag nog att Amanda Werne " Slowgold" hade passat perfekt att sjunga som Turid,
Hon har gästat Baby Grandmothers under låten Being is more then life
https://www.youtube.com/watch?v=ZsvEERFbuLM

Amanda Werne alias Slowgold har jag spelat in 2 gånger...mycket bra musiker i hennes band. Har biljett till henne den 7 november. Hoppas kunna spela in då också.

Om vi ska få Kebne att spela en hel platta live så kanske man kan hoppas på att Silence eller Subliminal släpper något som återutgivning? Men det blir kanske tårta på tårta?

Ser framför mig att något yngre band nån gång i framtiden gör en tribut till Kebne och spelar II typ i sin helhet...men kommer någon annan musiker axla Kenny´s gitarrspelande? Inte troligt...
Citera
2025-10-06, 20:37
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Amanda Werne alias Slowgold har jag spelat in 2 gånger...mycket bra musiker i hennes band. Har biljett till henne den 7 november. Hoppas kunna spela in då också.
Om vi ska få Kebne att spela en hel platta live så kanske man kan hoppas på att Silence eller Subliminal släpper något som återutgivning? Men det blir kanske tårta på tårta?

Ser framför mig att något yngre band nån gång i framtiden gör en tribut till Kebne och spelar II typ i sin helhet...men kommer någon annan musiker axla Kenny´s gitarrspelande? Inte troligt...

Slowgold kan nog göra Turids nynnande Rättvisa ifall hon skulle gästa eller sätta en
egen prägel på bandet, Men du har nog rätt att det ligger nog på Silence eller Subliminal Sounds.
För tillfället så ligger Kebnekajse på Subliminal Sounds.

Det hade varit intressant ifall det skulle komma en ren Tribute skiva till Kebnekajse.
Där flera olika artister tolkar Kebnekajse musik
Citera
2025-10-07, 09:05
Medlem
Citat:
Slowgold kan nog göra Turids nynnande Rättvisa ifall hon skulle gästa eller sätta en
egen prägel på bandet, Men du har nog rätt att det ligger nog på Silence eller Subliminal Sounds.

Det hade varit intressant ifall det skulle komma en ren Tribute skiva till Kebnekajse.

En tributskiva vore mycket intressant...vägar man hoppas på tolkningar av t.ex Agusa, Änglagård eller Kungens Män t.ex?
Citera
2025-10-07, 19:11
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
En tributskiva vore mycket intressant...vägar man hoppas på tolkningar av t.ex Agusa, Änglagård eller Kungens Män t.ex?

Undrar vilka artister hade velat vara med tro?
Även om jag tror att både Agusa, Merit Hemmingson, Anekdoten Änglagård eller Kungens Män
hade nog kunnat göra en del version rätt så bra. Men det är nog lite svårt att få igenom.
Eftersom det är Folkmusik kan det bli väldigt splittrat Eller magiskt?

Men ingen kan nog ersätta Kennys gitarrspel varesig på Skiva eller Live!
Citera
2025-10-07, 20:47
Medlem
Citat:
Undrar vilka artister hade velat vara med tro?
Även om jag tror att både Agusa, Merit Hemmingson, Anekdoten Änglagård eller Kungens Män
hade nog kunnat göra en del version rätt så bra. Men det är nog lite svårt att få igenom.
Eftersom det är Folkmusik kan det bli väldigt splittrat Eller magiskt?

Men ingen kan nog ersätta Kennys gitarrspel varesig på Skiva eller Live!

Precis. Man får nog räkna med att de kommer göra radikalt annorlunda versioner. Inte många förutom kanske Micke från Agusa som kan spela gitarr som Kenny...det blir nog lite avskalade kraut/space-versioner mest tror jag.

Måste fundera vidare vilka andra band som vore intressanta att ha med på en tributskiva :-)
Citera
2025-10-09, 18:04
Medlem
Svenska nättidningen Artrock har fina artiklar om Kebne:

https://artrock.se/tag/kebnekajse/
Citera
2025-10-09, 21:21
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Precis. Man får nog räkna med att de kommer göra radikalt annorlunda versioner. Inte många förutom kanske Micke från Agusa som kan spela gitarr som Kenny...det blir nog lite avskalade kraut/space-versioner mest tror jag.
Måste fundera vidare vilka andra band som vore intressanta att ha med på en tributskiva :-)

Tror nog att Merit Hemingonsonn , Hils , Agusa , Träden & Gösta Berglings Saga skulle nog kunna
ge oss en del material.

Även om Träd Gräs & Stenar har spelat in Svärmors Brudpolska på Hemlösa Katter skivan
Citera
2025-10-10, 06:58
Medlem
Rebali179s avatar
Får inte glömma att Dia Psalma har spelat in Skänklåt TIll Speleman (Gammal & Ung)
https://www.youtube.com/watch?v=kkJFaRcDE7Y

Abramis Brama på Folk å Rock - Barkbrödslåten / Men Mitt Hjärta Skall Vara Gjort Av Sten
https://www.youtube.com/watch?v=EX-Ic08nvJ0
Citera
2025-10-10, 09:00
Medlem
Citat:
Tror nog att Merit Hemingonsonn , Hils , Agusa , Träden & Gösta Berglings Saga skulle nog kunna
ge oss en del material.

Även om Träd Gräs & Stenar har spelat in Svärmors Brudpolska på Hemlösa Katter skivan

Absolut. De skulle nog kunna göra bra versioner av Kebne. TGS är ju Kebne´s motsatser där det spelas så minimalt som möjligt, men kanske "Barfota" skulle passa dom? Lite enklare arrangemang på den låten och upprepningar i 5-6 minuter...GBS skulle nog kunna göra en mörkare progg-version av nån av Kebne´s låtar...sen skulle det vara intressant om något helt otippat band skulle vara med på tributen. Typ Atomic Swing etc
Citera
2025-10-10, 13:02
Medlem
Citat:

Slowgold från Stockholm 2023:
https://www.youtube.com/watch?v=TAqHcZE2bvI

Hon har en mycket bra röst...hon kan sjunga på olika sätt...vore nåt för Kebne-tributen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in