Grails kommer till Sverige i februari...ska försöka spela in dom då.
Finns det mera hyllningar tro till Kebnekajse
Ang hyllningar eller Tribute så har väl vad jag vet Kebnekajse har väl spelat in en låt som hyllning & det är väl Tax Free som var Bo Hanssons låt. & Dag Vag spelade in Bo Hansson s låt Solen (Även om Kenny har skrivit den också)
Dock har väl Subliminal Sounds släppt de 3 nya skivorna i bara 500 exemplar har jag för mig
när det kommer till LP- Utgåvor som sagt. Men jakten är en del av nöjet också..
Det senaste vi fick var väl Hårga EP:n som sagt men det är ju ett bra tag sedan den släpptes.
Men får väl hoppas att bandet släpper något med nya trummisen med tiden .
Kosterläge är en mycket bra skiva...hellre att de släppte den än Vi Drar Vidare under namnet Kebnekajse, men det var ju Glenngårds soloplatta.
Gillar Kenny´s 2117 m ö h-platta mycket. Som om Kebne skulle ha gjort en metalskiva :-)
Hassan är med på en låt på den skivan dessutom.
Ang hyllningar eller Tribute så har väl vad jag vet Kebnekajse har väl spelat in en låt som hyllning & det är väl Tax Free som var Bo Hanssons låt. & Dag Vag spelade in Bo Hansson s låt Solen (Även om Kenny har skrivit den också)
Runt 2018 gjorde jag en långsam version av Kebne´s "Vallåt" (2009)...ska se om jag hittar den tributen. Jag gjorde den på några timmar i studion när ett av mina band spelade in en helt annan skiva (Metal/Punk-stuk)
Kosterläge är en mycket bra skiva...hellre att de släppte den än Vi Drar Vidare under namnet Kebnekajse, men det var ju Glenngårds soloplatta.
Gillar Kenny´s 2117 m ö h-platta mycket. Som om Kebne skulle ha gjort en metalskiva :-)
Hassan är med på en låt på den skivan dessutom.
Har för mig att i Progglådan så spelar Kebnekajse Kosterläge så vem vet ifall det hade varit?
Hade gärna velat att Kebnekajse tog upp den härliga låten Haymarket.
Springlekar & Gånglåtar har jag på en fin LP-skiva (I bra skick)...en utveckling av Kebne´s sound och fina låtar.
2117 gillar jag skarpt...Kenny var influerad av Metal-scenen och det var här som kreativiteten fanns enligt honom just då. Så här sa Kenny i den intervju som jag gjorde med honom från 2018, kort citat:
"Talking a bit about the period after the first Kebnekajse era,
what happened during the 1980´s musically
speaking and also when it came to the audio equipment
being used?
Kenny:
In 1987 I got my first computer with sequencer and midi.
Together with that, and video-tape recorder, I worked up until I
recorded my album "2117 m above sea level" 1996. This music was
again rooted in Swedish folk style. The proper recording was made
in Silence studio on a 24-track tape recorder."
Kosterläge är en skiva som jag inte tröttnar på, Men hans andra skiva Violin Race är hemskt.
Undrar om inte Mats Glenngård soloskiva Kosterläge slår Kenny Håkanssons Springlekar & Gånglåtar på fingrarna rejält....
Båda två är riktigt bra. Kanske att de är lite olika i ljudlandskapet och rent musikaliskt. Gillar båda två skarpt. Farsan köpte Springlekar & Gånglåtar för längesedan när den släpptes...så fick jag upp ögonen för Kebne och Kenny många år senare :-)
Båda två är riktigt bra. Kanske att de är lite olika i ljudlandskapet och rent musikaliskt. Gillar båda två skarpt. Farsan köpte Springlekar & Gånglåtar för längesedan när den släpptes...så fick jag upp ögonen för Kebne och Kenny många år senare :-)
Det hade varit intressant ifall Kebnekajse kunde spela en del låtar från de olika Soloskivorna också
även om det ändå finns en del material från deras katalog ändå.
Men det hade varit kul ifall Kebnekajse hade spelat
"Räven Raskar Över Isen" eller Allt På Denna Runda Jord.
Det hade varit intressant ifall Kebnekajse kunde spela en del låtar från de olika Soloskivorna också
även om det ändå finns en del material från deras katalog ändå.
Men det hade varit kul ifall Kebnekajse hade spelat
"Räven Raskar Över Isen" eller Allt På Denna Runda Jord.
Håller med. Vore mycket intressant om Kebne kunde spela lite från medlemmarnas soloprojekt.
2117-skivan är riktigt bra enligt mig...ska fråga Kenny om han skulle tänka sig att slå ihop ett gäng musiker och spela den skivan live?
Håller med. Vore mycket intressant om Kebne kunde spela lite från medlemmarnas soloprojekt. 2117-skivan är riktigt bra enligt mig...ska fråga Kenny om han skulle tänka sig att slå ihop ett gäng musiker och spela den skivan live?
Det hade varit en härlig konsert i så fall, Men man undrar ibland hur det skulle vara ifall Kebnekajse
skulle spela ett ett helt Studioalbum Live på en konsert,
Eller tycker de att det är bäst att bara plocka låtar från skivorna & spela för publiken det de vill ha.
Hade dock varit riktigt roligt ifall de hade spelat hela Resa Mot Okänt Mål eller Ljus Från Afrika.
Men utan Pelle & Hassan blir det nog svårt.......
Dag Vag gjorde Scenbuddism när den fyllde 30. ,Nationalteatern har spelat både
hela Barn Av Vår Tid & Rövarkungens Ö skivan live under konserter.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!