2025-10-09, 18:38
Medlem
Finns väl inga motorbåtar som är stabila? Ja om man inte går upp i prisklassen över miljonen.

Köp en gammal segelbåt med rejäl köl. Då kan din handikappade polare rulla runt bäst han vill utan att båten gungar i sidled.

När jag tänker efter så finns det en pryl man kan köpa för att slippa gunget på motorbåtar.
Det är ett gyro som snurrar svinsnabbt. Den lär dock kosta många tusenlappar.
Kommer inte ihåg företaget som tillverkar denna maskin.
Citera
2025-10-09, 18:40
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Finns väl inga motorbåtar som är stabila? Ja om man inte går upp i prisklassen över miljonen.

Köp en gammal segelbåt med rejäl köl. Då kan din handikappade polare rulla runt bäst han vill utan att båten gungar i sidled.

När jag tänker efter så finns det en pryl man kan köpa för att slippa gunget på motorbåtar.
Det är ett gyro som snurrar svinsnabbt. Den lär dock kosta många tusenlappar.
Kommer inte ihåg företaget som tillverkar denna maskin.
Så illa är det inte. Han har en hand som stöd allt som oftast av ren reflex så om det rör sig lite gör inget.
Tänker att om man sitter i fören kanske man kan ha lite mer stöd på båda sidorna.
Hittar ja inget så skruvar ja fast en stol någonstans
Och jag är inte ute efter en "motorbåt", utan bara nåt med motor och ratt
Citera
2025-10-09, 18:42
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Så är det säkert. Såg fin ut, men tror det är lite överkurs. Ska inte ut på stora vatten.

Hittade:

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/faster_545_sca_2025_mercury_f100_efi_2025/1002153259

En aning för dyr kan jag tänka mig
Citera
2025-10-09, 18:44
Avstängd
buhbyes avatar
Citat:

Har en sjö nära där jag bor med båtplats för 500kr/år. Sen med trailer kan man ju ta den lite var som helst runt i kommunen om man vill.
Men det blir sjöar och inte ut på Mälaren eller hav.

Okej, ja då blir det ju annat och är lite mitt tips här inne också. Ratt på båten är lite overkill och bara ivägen om man vill ha den typ i båven. Ska jag ha en ratt så vill jag gärna hitta mig en lite större båt och ut på något öppnare med en rejäl motor.

Småsjöar är det normal roddbåt som gäller imo, och så kan man lägga pengar på en bastant o sölig motor.

Problemet så som jag ser det, är att småbåtar med ratt är ofta alldeles för lätta för att klara av en så stark motor som behövs, och rejäla motorer går dessutom sen för fort för att ens kunna njuta i en insjö.
Senast redigerad av buhbye 2025-10-09 kl. 18:48.
Citera
2025-10-09, 18:45
Medlem
Graavargs avatar
Litet vanskligt om man inte vet nåt om båtar, men enligt din beskrivning kunde det här vara nåt : https://pionerboat.se/batmodeller/pioner-multi/

Bogporten gör det enkelt för din rullstolskompis och du kan beställa den utan sidosäten och/eller sidopulpet mm. (kolla "bygg din egen"-funktionen).

Den är i princip osänkbar, självlänsande och gjord av oöm plast (polyeten), som tål skrap, smällar, you name it. Så länge du inte tuttar eld på den. Kan också lätt kan repareras (av nån som kan hantera polyeten).

Det är i princip en katamaran, så den är väldigt stabil. Det gör den också annorlunda att köra, och litet "hackig" att plana i lagom motvind.

Det är etablerat "bränd" (från Norge), med bra stöd och support i Sverige.

Nackdelen är att den är rätt tung. Du behöver också välja rätt sorts kärra (om du vill ha den stående på kärran).

Och med motor och kärra kan den ligga utanför din budget...
Citera
2025-10-09, 18:46
Medlem
Citat:
Så illa är det inte. Han har en hand som stöd allt som oftast av ren reflex så om det rör sig lite gör inget.
Tänker att om man sitter i fören kanske man kan ha lite mer stöd på båda sidorna.
Hittar ja inget så skruvar ja fast en stol någonstans
Och jag är inte ute efter en "motorbåt", utan bara nåt med motor och ratt

Köp två ekor o bind ihop dem till en katamaran.
Eller bygga om den till en trimaran. Det borde vara tämligen enkelt o du får bort gunget.
Citera
2025-10-09, 20:33
Medlem
bo-jerrys avatar
Önskar du öppen båt, hard top eller kapell?
Inombordare eller utombordare?
Citera
2025-10-09, 21:50
Medlem
Ryds Tumlare, Crescent 525 eller något liknande. Kanske en norsk Steadyboat: rotationsgjuten i PVC och en stadig plattform av räddningsbåtstyp. Öppen och avsedd för snurra.
Senast redigerad av brakfesten009 2025-10-09 kl. 21:52.
Citera
2025-10-10, 12:37
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av East.Clintfood
Hittade:

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/faster_545_sca_2025_mercury_f100_efi_2025/1002153259

En aning för dyr kan jag tänka mig
Dom är fina. Har sett killen som säljer dom båtarna. Han har arrangemang med fiske för funktionshindrade.
Men båten är för dyr för mig
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Okej, ja då blir det ju annat och är lite mitt tips här inne också. Ratt på båten är lite overkill och bara ivägen om man vill ha den typ i båven. Ska jag ha en ratt så vill jag gärna hitta mig en lite större båt och ut på något öppnare med en rejäl motor.

Småsjöar är det normal roddbåt som gäller imo, och så kan man lägga pengar på en bastant o sölig motor.

Problemet så som jag ser det, är att småbåtar med ratt är ofta alldeles för lätta för att klara av en så stark motor som behövs, och rejäla motorer går dessutom sen för fort för att ens kunna njuta i en insjö.
Tanken med ratt är att kompisen också ska kunna köra. Det blir ostadigt att hantera motorn baktill.

Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Litet vanskligt om man inte vet nåt om båtar, men enligt din beskrivning kunde det här vara nåt : https://pionerboat.se/batmodeller/pioner-multi/

Bogporten gör det enkelt för din rullstolskompis och du kan beställa den utan sidosäten och/eller sidopulpet mm. (kolla "bygg din egen"-funktionen).

Den är i princip osänkbar, självlänsande och gjord av oöm plast (polyeten), som tål skrap, smällar, you name it. Så länge du inte tuttar eld på den. Kan också lätt kan repareras (av nån som kan hantera polyeten).

Det är i princip en katamaran, så den är väldigt stabil. Det gör den också annorlunda att köra, och litet "hackig" att plana i lagom motvind.

Det är etablerat "bränd" (från Norge), med bra stöd och support i Sverige.

Nackdelen är att den är rätt tung. Du behöver också välja rätt sorts kärra (om du vill ha den stående på kärran).

Och med motor och kärra kan den ligga utanför din budget...
Väldigt fina men över min budget.
Och båten behöver inte vara öppningsbar för min kompis. Han tar sig ner på bryggan och sen i båten utan rullstol. Han själv skulle nog ge sig ut i lite vad som helst men jag försöker hitta nåt med lite bättre förutsättningar.
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Köp två ekor o bind ihop dem till en katamaran.
Eller bygga om den till en trimaran. Det borde vara tämligen enkelt o du får bort gunget.
Överkurs. Det ska va enkelt att även ta upp och ta med båten om man skulle vilja det.
Men tanken är god.
Vi ska va i mindre sjöar och inte i allt för risigt väder så det bör fungera ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av bo-jerry
Önskar du öppen båt, hard top eller kapell?
Inombordare eller utombordare?
Öppen och mindre. Inget med kapell osv.

Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Ryds Tumlare, Crescent 525 eller något liknande. Kanske en norsk Steadyboat: rotationsgjuten i PVC och en stadig plattform av räddningsbåtstyp. Öppen och avsedd för snurra.
Avstår kapell osv.
Ska mest användas i mindre sjöar och inte övernattning i båten osv.
Citera
2025-10-10, 12:46
Medlem
bonobonos avatar
Förtydligande.

Tack för alla era svar så här långt!

Att ha en ryggmärgsskada som min kompis betyder inte att han är orörlig eller måste sitta i sin rullstol. Han har en stark överkropp men har dålig balans.
Han tar sig i och ur en båt från brygga utan större problem och lämnar rullstolen i land.
Om båten gungar eller inte är heller inte avgörande då han i princip alltid har en hand/armbåge osv som stöd. Även om det inte gungar så behöver han lite stöd. Till och med när han sitter på plan mark i rullstolen har han lite stöd av någon hand antingen i knät eller på ett hjul osv. Att bara sträcka ut en arm är tillräckligt för att ramla framåt, om han inte har något stöd. Det är ofta så för högre ryggmärgsskadade.
Kan man få till ett litet stöd tex en kant att luta sig emot så funkar det bra. Gungar det är det så klart svårare men är det väldigt vågigt fungerar det inte oavsett utan då håller han i sig och inte i fiskespöt.

Tanken med ratt är att han även ska kunna köra båten.
Att sitta längst bak och köra kan blir lite svårt. Han grejar det men jag önskar få det så praktiskt som möjligt. Men det behöver inte vara en båt med stor motor för att den har ratt.

Båten ska vara öppen, och mindre.
Ett plus men inget krav är en kant på insidan som han kan hasa röven på vid förflyttningar mellan platser, utan att behöva sätta sig på botten som ofta kan vara blöt.
Plus också om det går att sitta i fören då det ofta är bra stöd där.
Han är en envis jäkel och grejar det mesta själv, bla jagar och fiskar från fyrhjuling mm.
Tanken är att vi ska kunna åka ut tillsammans och jag önskar att det ska funka så bra som möjligt.
Jag kommer även att använda båten själv men då spelar det mindre roll vad det är för båt.
Senast redigerad av bonobono 2025-10-10 kl. 12:56.
Citera
2025-10-10, 13:51
Medlem
bo-jerrys avatar
Citat:
Dom är fina. Har sett killen som säljer dom båtarna. Han har arrangemang med fiske för funktionshindrade.
Men båten är för dyr för mig

Tanken med ratt är att kompisen också ska kunna köra. Det blir ostadigt att hantera motorn baktill.

Väldigt fina men över min budget.
Och båten behöver inte vara öppningsbar för min kompis. Han tar sig ner på bryggan och sen i båten utan rullstol. Han själv skulle nog ge sig ut i lite vad som helst men jag försöker hitta nåt med lite bättre förutsättningar.

Överkurs. Det ska va enkelt att även ta upp och ta med båten om man skulle vilja det.
Men tanken är god.
Vi ska va i mindre sjöar och inte i allt för risigt väder så det bör fungera ändå.

Öppen och mindre. Inget med kapell osv.

Avstår kapell osv.
Ska mest användas i mindre sjöar och inte övernattning i båten osv.
Rekommenderar då aluminium istället för plast. Gamla Buster är riktigt bra båtar
Citera
2025-10-10, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Finns en hel del.

Du har ju Flipper 570 tex. Lite mer DC Day Cruiser alltså att det inte bara är att åka ut och fiska.
https://www.blocket.se/annons/stockholm/flipper_570/1402317911

Lite bilder där hur det ser ut i en. Problemet är kanske blir svårt för en rullstolsbunden att ta sig in och ur en sådan båt (eller båt överhuvudtaget).
Att ha en båt med ruff där man klättrar runt på relingen är väl ändå det minst praktiska för rörelsehindrade?

En helt vanlig eka är ju oerhört mycket lättare att kliva i och sätta sig I.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in