2025-10-09, 16:50
Medlem
bonobonos avatar
Jag är lite sugen på att köpa båt. Nån mindre plastbåt med minimalt underhåll som man kan ha på 30/80-släp.
Det ska passa för enklare fiske, dagsutflykter osv.
Men, jag kan noll och ingenting om båtar.
Vill ha en som man kan köra med ratt och som är praktiskt planerad så man enkelt kan ta sig i båten och sitter bra.
Jag önskar även att det ska fungera för min kompis som sitter i rullstol. Han kan förflytta sig och sitta i båten utan rullstolen men någon av platserna bör ha lite stöd för balansen (kanske plats i fören är lämplig?), han bör alltså inte sitta mitt på en bänk.
Begagnat går bra så länge det inte är nåt sunkigt skräp.
Vad ska jag titta efter?
Citera
2025-10-09, 16:57
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Ja då är det ingen roddbåt du är ute efter, hur mycket kan du lägga på den?
Citera
2025-10-09, 17:00
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Ja då är det ingen roddbåt du är ute efter, hur mycket kan du lägga på den?
Så lite som möjligt
Jag vet inte. Just nu tittar jag bara.
Vet ju inte om det rör sig om 20.000 eller 100.000.
Eftersom jag inte haft båt förr vet ja heller inte hur mycket den kommer att användas så vill hålla ner kostnaden. Vill kunna casha den.
Citera
2025-10-09, 17:38
Medlem
Zaedrewss avatar
Finns en hel del.

Du har ju Flipper 570 tex. Lite mer DC Day Cruiser alltså att det inte bara är att åka ut och fiska.
https://www.blocket.se/annons/stockholm/flipper_570/1402317911

Lite bilder där hur det ser ut i en. Problemet är kanske blir svårt för en rullstolsbunden att ta sig in och ur en sådan båt (eller båt överhuvudtaget).
Citera
2025-10-09, 18:06
Medlem
East.Clintfoods avatar
En sån här kanske? Han kunde förflytta sig med hjälp av handtag/räcken på båten.

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/ny_terhi_400_2026_29_900_med_tohatsu_9_8_hk_54_800 _/1000827322
Citera
2025-10-09, 18:09
Medlem
buhbyes avatar
Vart ska du lägga båten?
Citera
2025-10-09, 18:21
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Jag är lite sugen på att köpa båt. Nån mindre plastbåt med minimalt underhåll som man kan ha på 30/80-släp.
Vill ha en som man kan köra med ratt och som är praktiskt planerad så man enkelt kan ta sig i båten och sitter bra.
Jag önskar även att det ska fungera för min kompis som sitter i rullstol. Han kan förflytta sig och sitta i båten utan rullstolen men någon av platserna bör ha lite stöd för balansen (kanske plats i fören är lämplig?), han bör alltså inte sitta mitt på en bänk.
Vad ska jag titta efter?

Vad du vill ha kan bara du svara på, och bara efter att du har fått lite egen erfarenhet. Så köp något billigt som är lite lagom, åk ut och se vad du vill ha annorlunda på nästa båt.
Citera
2025-10-09, 18:28
Medlem
Citat:
Vad ska jag titta efter?

BUSTER.
Citera
2025-10-09, 18:33
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Finns en hel del.

Du har ju Flipper 570 tex. Lite mer DC Day Cruiser alltså att det inte bara är att åka ut och fiska.
https://www.blocket.se/annons/stockholm/flipper_570/1402317911

Lite bilder där hur det ser ut i en. Problemet är kanske blir svårt för en rullstolsbunden att ta sig in och ur en sådan båt (eller båt överhuvudtaget).
Känns lite onödigt med utrymmet. En öppen båt räcker. Ska inte övernatta.
Citat:
Ursprungligen postat av East.Clintfood
En sån här kanske? Han kunde förflytta sig med hjälp av handtag/räcken på båten.

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/ny_terhi_400_2026_29_900_med_tohatsu_9_8_hk_54_800 _/1000827322
Han behöver egentligen inget för att kunna förflytta sig. Han är smidig. Men gärna nåt som kan ge lite stöd så det inte blir så vingligt att sitta. Är ju skönt om man kan sitta utan att hålla i sig hela tiden, tex när man står still och fiskar.
Såg någon båt (som jag inte hittar igen) med en liten kant på insidan längs med båten. Det känns praktiskt så kan han "glida" med röven mellan platserna osv. Alltså inget att sitta på men som "glidkant".

Edit. Här är en liknande "kant", fast en annan båt än vad jag såg.
https://www.blocket.se/annons/gavleborg/sarki_425_r_med_mercury_15_hk_4_takt_2000/1003027629
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Vart ska du lägga båten?
Har en sjö nära där jag bor med båtplats för 500kr/år. Sen med trailer kan man ju ta den lite var som helst runt i kommunen om man vill.
Men det blir sjöar och inte ut på Mälaren eller hav.

Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Vad du vill ha kan bara du svara på, och bara efter att du har fått lite egen erfarenhet. Så köp något billigt som är lite lagom, åk ut och se vad du vill ha annorlunda på nästa båt.
Jo det är lite så jag tänker. Känns onödigt att slå på för stort.
Senast redigerad av bonobono 2025-10-09 kl. 18:39.
Citera
2025-10-09, 18:35
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkestpassenger
BUSTER.
Såg dyrt ut.
Citera
2025-10-09, 18:35
Medlem
Citat:
Såg dyrt ut.

Behåller värdet, underhållsfri.
Citera
2025-10-09, 18:37
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkestpassenger
Behåller värdet, underhållsfri.
Så är det säkert. Såg fin ut, men tror det är lite överkurs. Ska inte ut på stora vatten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in