Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-10-09, 14:21
Medlem
StorFetAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Bryr mig inte så hårt, men köttfria köttbullar kunde ju ha ett annat namn kan jag tycka.
https://foodservice.dafgards.se/Alla-Produkter/Vegetariskt-och-veganskt/Bullar-och-bollar/Leifs-K%C3%B6ttfria-K%C3%B6ttbullar-500-g/p/3989
Det är precis det frågan handlar om, om produkten inte innehåller kött så ska det inte få heta nåt med "kött" i namnet. Det är falk marknadsföring och kan på sikt leda till att vilken skit som helst sälj som kött. En dag så köper du korv och så visar det sig vara en bajskorv, inte så kul.
Citera
2025-10-09, 14:24
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Korv ska vara korv och inget vego-skit.

Problemet är att ni modernister inte klarar av att göra korven själva utan måste gå i butik och köpa den på grund av era skamliga handikapp.

Vi måste sluta anpassa lagstiftningen utifrån de allra mest lifsodugliga modernisterna.
Citera
2025-10-09, 14:27
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Problemet är att ni modernister inte klarar av att göra korven själva utan måste gå i butik och köpa den på grund av era skamliga handikapp.

Vi måste sluta anpassa lagstiftningen utifrån de allra mest lifsodugliga modernisterna.
Menar du mig som var med min far och gjorde korv på början av 60-talet.
Var du ens född då?

Var dock grynkorv men principen är densamma.
Citera
2025-10-09, 14:46
Medlem
I svenskan är korv ett ord för en viss form. Tänk bajskorv
Citera
2025-10-09, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruter
I svenskan är korv ett ord för en viss form. Tänk bajskorv
Bajskorvar innehåller inget kött så ska EU förbjuda "vegokorvar" så ska EU vara konsekventa och förbjuda "bajskorvar".

Men frågan är egentligen inte hur man ska benämna vegetariska produkter eller avföring.

Saken är att alla länder (som har sina egna traditioner, matkultur och praxis) själva borde få bestämma hur man vill kalla/benämna sin mat utan EUs överförmynderi.

Det är sådana här onödiga tvångströjor som gör att EU blir impopulärt. Ursula von der Leyen utövar ett svagt ledarskap som inte sätter stopp för såna här dumheter! Avgå!
Senast redigerad av lont 2025-10-09 kl. 15:01.
Citera
2025-10-09, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Ett ord?
Det är 24 språk inom EU.

Du vidhåller alltså att en korv inte behöver innehålla kött eftersom du själv använder ordet bajskorv men ändå tycker du att man inte får använda ordet vegokorv på en vegetarisk korv, snacka om kognitiv dissonans!

Varför i hela helvetet ska övriga 23 EU-länder ha ett smack med och göra vad ordet korv betyder?
Tycker du att en svensk politiker ska bestämma vad alla dessa 24 ord betyder?

Bulgariska наденица (nadenitsa)
Kroatiska kobasica
Tjeckiska klobása
Danska pølse
Nederländska worst
Engelska sausage
Estniska vorst
Finska makkara
Franska saucisse
Tyska Wurst
Grekiska λουκάνικο (loukaniko)
Ungerska kolbász
Irländska ispíní
Italienska salsiccia
Lettiska desa
Litauiska dešra
Maltesiska zalzett
Polska kiełbasa
Portugisiska salsicha
Rumänska cârnat
Slovakiska klobása
Slovenska klobasa
Spanska salchicha
Svenska korv
Detta är typexempel på en fråga där varje nation borde bestämma självt vilka regler de vill ha.

Att Sverigedemokraterna som säger sig värna om svensk kultur inte säger ifrån på skarpen när italien och portugal ska bestämma vad svenska ord betyder visar att de skiter fullständigt i svensk kultur egentligen.
Här använder vi ordet bajskorv, alltså är det formen och inte innehållet som avgör om det är en korv eller inte.
Just för att medlemmarna i dessa länder liksom jag, inte vill köpa näringsfattig bajskorv istället för kött av misstag. eftersom förpackningen är snarlik kan människor med dålig syn, dyslexi etc välja bort bajskorven enklare.

Men jag tror säkert veganer skulle ändra sin inställning snabbt om det tillsattes lite soja i vanlig korv och den betecknas som sojakorv, men deras låga IQ pga näringsbrist tänker inte så långt.
Citera
2025-10-09, 15:44
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
Just för att medlemmarna i dessa länder liksom jag, inte vill köpa näringsfattig bajskorv istället för kött av misstag. eftersom förpackningen är snarlik kan människor med dålig syn, dyslexi etc välja bort bajskorven enklare.

Men jag tror säkert veganer skulle ändra sin inställning snabbt om det tillsattes lite soja i vanlig korv och den betecknas som sojakorv, men deras låga IQ pga näringsbrist tänker inte så långt.
Bajskorv är korv men vegokorv är inte korv?!
Citera
2025-10-09, 15:53
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Bajskorvar innehåller inget kött så ska EU förbjuda "vegokorvar" så ska EU vara konsekventa och förbjuda "bajskorvar".

Men frågan är egentligen inte hur man ska benämna vegetariska produkter eller avföring.

Saken är att alla länder (som har sina egna traditioner, matkultur och praxis) själva borde få bestämma hur man vill kalla/benämna sin mat utan EUs överförmynderi.

Det är sådana här onödiga tvångströjor som gör att EU blir impopulärt. Ursula von der Leyen utövar ett svagt ledarskap som inte sätter stopp för såna här dumheter! Avgå!

Fast, bajskorvar brukar ju inte finnas till försäljning i butikerna så risken för förväxling / falsk marknadsföring lär vara minimal.
Citera
2025-10-09, 15:59
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Fast, bajskorvar brukar ju inte finnas till försäljning i butikerna så risken för förväxling / falsk marknadsföring lär vara minimal.
Det spelar ingen som helst roll.
Frågan är om en bajskorv är en korv eller något annat, om det är något annat än en korv, vad är det då?
Citera
2025-10-09, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Jo, bajskorvar finns att köpa. Älgbajskorvar på burk är en svensk souvenirprodukt och present som säljs i turistområden.

Det är en burk med torkade älgbajskorvar som har behandlats för att vara en hygienisk souvenir. Produkten är en humoristisk och kontroversiell presentartikel som uppskattas av vissa för sin unika karaktär, särskilt av utländska turister.
Citera
2025-10-09, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Jo, bajskorvar finns att köpa. Älgbajskorvar på burk är en svensk souvenirprodukt och present som säljs i turistområden.

Det är en burk med torkade älgbajskorvar som har behandlats för att vara en hygienisk souvenir. Produkten är en humoristisk och kontroversiell presentartikel som uppskattas av vissa för sin unika karaktär, särskilt av utländska turister.

Jag vet inte om jag vill kalla älgspillning för bajskorvar. Det är inte direkt korvform på dem. Alternativt så är det väldigt konstig form på dina korvar. De ser mer ut som ganska stora bönor till formen. Inte korvar.
Citera
2025-10-09, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Bajskorv är korv men vegokorv är inte korv?!
Bajskorv och vegokorv är samma sak, både i smak och konsistens. tycker du vi kan kalla vanlig korv för soja korv om jag skvätter lite soja på den också?
Senast redigerad av Nigarn 2025-10-09 kl. 17:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in