Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-10-09, 09:35
Medlem
Paris24s avatar
Jag hade bråttom och köpte någon liten snitsig utländsk korv på coop en dag. När jag lagade till den så såg jag att det med minitext stod VEGANSK på paketet. Jag tror det blev den äckligaste pyttipannan någonsin. jag tror varan försvann ganska snabbt från marknaden för att alla tyckte som jag.

Så visst, denna lagregel hade förbättrat en pytt i mitt liv. Eller så ska vi inte detaljreglera allt från EU, det kan räcka med att man inte får dölja ordet VEGANSK.

Däremot kan man ju diskutera varför vegetarianerna måste överta gamla begrepp som burgare. Är det för att burgare smakar gott som man stjäl namnet? Troligen. Det är en ledtråd. Till vegetarianen. If It Ain't Broke, Don't Fix It.
Citera
2025-10-09, 09:37
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Vegobulle, ja.
Vegoköttbulle, nej.
Men fruktkött heter ju kött?
Hur fan tänker du när ordet kött ska va exklusivt för döda djur?
Citera
2025-10-09, 09:39
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
Tror du man säljer bajskorvar? kag förstår att du tror det eftersom sojakorv kan liknas vid bajskorv.
Nu vill ju tom EU länderna undvika era bajskorvar. Mycket bra!

Ni spinkiga veganer med låg IQ upphör aldrig att förvåna, tur att veganer inte lever länge.
IQ Vegan, märks att ni har näringsbrist då era hjärnor inte verkar fullt utvecklade.
Hur fan tänker du att ordet korv innebär en korv fylld med kött samtidigt som du pratar om bajskorvar?!
Citera
2025-10-09, 09:40
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Det är du som blandar ihop verb och substantiv när du googlar fram engelspråkiga bloggar.
Bara för att du "filéar" nånting blir det inte en Filé.

En filé är en styckningsddetalj som fiskar och fåglar inte har.

EU måste uppenbarligen gå in och förbjuda här, du har ju blivit så bortkollrad av terminologin att du varken vet vad som är upp eller ner.

Kila iväg till plugget nu.
Kom ihåg att äta dina grönsaker på lunchen.
Ta med anteckningsblocket till hemkunskapen.

En korv är en form.
benfritt köttstycke eller fisk

Vad betyder filé?
utskuret benfritt stycke kött (av möraste delen) eller fisk

Du vet för lite för att vara så här arrogant.
Citera
2025-10-09, 09:40
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Jag syftade mer på ordet grillkorv (med liten text under: vegansk eller vegetarisk).
Det tycker jag är missvisande. Medans vegokorv är helt ok. Det är tydligt.
Du vill inte att det ska var tydligt vad du köper?
Isåfall tycker jag det är värre att man får skriva oliver med stor text och i det finstilta ser man att de stoppat in döda fiskar i oliverna.

Då står det dessutom bara ansjovis i finstilt och det är ingen fiskart samt att äkta ansjovis är gjord på sardell inte sill.
Här har du falsk marknadsföring på riktigt!

Grillkorv är ju bra konsumentinformation så man vet man kan grilla den.
En del vegokorvar passar inte till det.
Senast redigerad av Kungenshora 2025-10-09 kl. 09:51.
Citera
2025-10-09, 11:06
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Vegokorv och Vegofärs är tydligt nog.
Det kan förekomma otydligheter t.ex CHORIZO GRILLKORV och under i liten text: vegansk. Men det är redan förbjudet med missvisande information och reklam, speciellt för livsmedel. Vi behöver inte nya lagar om det.

Lite min tanke också att det i Sverige är neutralare med ordet korv än vad det är med tex Wurst i Tyskland.
Citera
2025-10-09, 11:12
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Lite min tanke också att det i Sverige är neutralare med ordet korv än vad det är med tex Wurst i Tyskland.
Det stämmer då vi gav upp för länge sedan och kollar bara mängden "kött" i procent på korvpåsen tyvärr.

Denna fråga engagerade även Ring P1 idag och en klurig tant ville ha tydligare korvnamn så att om det fanns nötter i så kunde den varianten kallas Nötkorv. 🐮.
Citera
2025-10-09, 12:01
Medlem
OriginalSwedess avatar
Sverige ut ur EU, utvisa alla européer och bryt all handel och samarbeten med de efterblivna översittarna.
Citera
2025-10-09, 12:04
Medlem
RetroLovers avatar
Många som blir kränkta när de ser något växtbaserat med ordet "korv" på förpackningen? Gud vad fjantiga folk är. Kan ju tycka det fiinns viktigare saker att fokusera på.
Citera
2025-10-09, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Hur fan tänker du att ordet korv innebär en korv fylld med kött samtidigt som du pratar om bajskorvar?!
ett ord kan betyda flera saker! men sojakorv och bajskorv är samma sak.
Citera
2025-10-09, 13:22
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
ett ord kan betyda flera saker! men sojakorv och bajskorv är samma sak.
Ett ord?
Det är 24 språk inom EU.

Du vidhåller alltså att en korv inte behöver innehålla kött eftersom du själv använder ordet bajskorv men ändå tycker du att man inte får använda ordet vegokorv på en vegetarisk korv, snacka om kognitiv dissonans!

Varför i hela helvetet ska övriga 23 EU-länder ha ett smack med och göra vad ordet korv betyder?
Tycker du att en svensk politiker ska bestämma vad alla dessa 24 ord betyder?

Bulgariska наденица (nadenitsa)
Kroatiska kobasica
Tjeckiska klobása
Danska pølse
Nederländska worst
Engelska sausage
Estniska vorst
Finska makkara
Franska saucisse
Tyska Wurst
Grekiska λουκάνικο (loukaniko)
Ungerska kolbász
Irländska ispíní
Italienska salsiccia
Lettiska desa
Litauiska dešra
Maltesiska zalzett
Polska kiełbasa
Portugisiska salsicha
Rumänska cârnat
Slovakiska klobása
Slovenska klobasa
Spanska salchicha
Svenska korv
Detta är typexempel på en fråga där varje nation borde bestämma självt vilka regler de vill ha.

Att Sverigedemokraterna som säger sig värna om svensk kultur inte säger ifrån på skarpen när italien och portugal ska bestämma vad svenska ord betyder visar att de skiter fullständigt i svensk kultur egentligen.
Här använder vi ordet bajskorv, alltså är det formen och inte innehållet som avgör om det är en korv eller inte.
Senast redigerad av Kungenshora 2025-10-09 kl. 13:30.
Citera
2025-10-09, 13:33
Medlem
Dumheter. Det är sånt här som gör att man ogillar EU. Vedertagna namn som alla använt i många år.
Vegoburgare !!!!!!!!!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in