2025-10-09, 07:45
Medlem
Rastapunxs avatar
Det är Starlink.
Citera
2025-10-09, 07:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av alteredminds
Nästan helt stjärnklar himmel och när jag av en slump tittade upp såg jag ett märkligt fenomen.

Svårt att beskriva men det var som om någon hade en satellit-uppvisning.

Såg ut som en lång rad med satelliter (gissar att jag såg 15-30 stycken) med förhållandevis extremt tätt mellanrum. Från marken sett endast några millimeter mellan vara enskild ljuskropp. Från att jag såg det kunde jag se det i ca 30 sekunder sedan blev det svagare och svagare - försvann bakom moln? Ganska nära horisonten.

Vad var detta? Någon annan som såg? Försök googla på starlink, satellit m.m men hittar ingen info.

Starlink.
Citera
2025-10-09, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EncoEnlu
Starlink ?

Varför är det så få bilder på alla dessa "ufon"?
Även med min mycket dåliga telefon kan jag ta en hyffsat skarp bild på en natthimmel.

Det finns mycket bilder och filmer på dessa om man googlar på t ex "starlink train".
Citera
2025-10-09, 09:59
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Det är ett problem ja.
Men det finns lösningar.

Varav ett är förvånansvärt lätt.
En big bada boom å det är hyfsat rent... inte ens en groda skadad

Finns någon sida där man kan se skräpet.
Kotym är att skick gamla sateliter mot atmosfären - meall grill korv - vips borta

Problemet är att vid en big bada boom så sprida allt skräp ut i ännu mindre delar och för satelliter och liknande så kan även väldigt små partiklar likt ett hagel från en hagelpatron göra stor skada. Lite samma problem som vi idag har med plaster på jorden, partiklarna är så små att de tar sig förbi alla filter och silar vi har och skadar på annat sätt.
Vi har satt oss lite i skiten tyvärr och att tro att problemet löses genom att förstöra saker, mala ner saker, elda upp saker osv.
Tyvärr har jag ingen bra lösning på detta problem men någon form av enorm städmaskin behövs😂
Citera
2025-10-09, 10:43
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Problemet är att vid en big bada boom så sprida allt skräp ut i ännu mindre delar och för satelliter och liknande så kan även väldigt små partiklar likt ett hagel från en hagelpatron göra stor skada. Lite samma problem som vi idag har med plaster på jorden, partiklarna är så små att de tar sig förbi alla filter och silar vi har och skadar på annat sätt.
Vi har satt oss lite i skiten tyvärr och att tro att problemet löses genom att förstöra saker, mala ner saker, elda upp saker osv.
Tyvärr har jag ingen bra lösning på detta problem men någon form av enorm städmaskin behövs😂
Ett stort svart hål?!
Citera
2025-10-09, 11:28
Medlem
No_lifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alteredminds
Nästan helt stjärnklar himmel och när jag av en slump tittade upp såg jag ett märkligt fenomen.

Svårt att beskriva men det var som om någon hade en satellit-uppvisning.

Såg ut som en lång rad med satelliter (gissar att jag såg 15-30 stycken) med förhållandevis extremt tätt mellanrum. Från marken sett endast några millimeter mellan vara enskild ljuskropp. Från att jag såg det kunde jag se det i ca 30 sekunder sedan blev det svagare och svagare - försvann bakom moln? Ganska nära horisonten.

Vad var detta? Någon annan som såg? Försök googla på starlink, satellit m.m men hittar ingen info.

Såg exakt samma för ett tagsen. Starlink säger de. Det jag tyckte var konstigt att dom bara fadeades bort i tomma intet. För jag är helt säker på att det inte var några moln på himlen. Låter som de va samma för dig?
Citera
2025-10-09, 11:51
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Ett stort svart hål?!

Hade varit perfekt men gäller att kunna styra det också så inte jorden åker med i suget också, eller kanske hade det varit en bra lösning också😂
Citera
2025-10-09, 11:54
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Hade varit perfekt men gäller att kunna styra det också så inte jorden åker med i suget också, eller kanske hade det varit en bra lösning också😂
https://www.rymdstyrelsen.se/upptack-rymden/rymden-for-nyborjare/svarta-hal/
Citera
2025-10-09, 12:10
Medlem
Citat:

Problemet är ju att det är i omlopps bana runt jorden. Bada boom bryter den omlopps banan på en stor yta.. Så det är inte i huvudsak spränga något som är viktigt det är att bryta omlopps banan på stor yta man vill åt. Annars så har du ju också den naturliga delen som konstant städar omlopps banan också..

Men när det börjar bli aktuellt så finns säkert lite andra verktyg man kan städa med..
Som nuklära lasrar - bzz bzz osv osv.

Människan är rätt lustig på det sättet att vi hittar lösningar på problem vi står inför.
Hoppet är inte förlorat att något knepigt geni har en mumsig lösning.
Senast redigerad av Chilledippen 2025-10-09 kl. 12:28.
Citera
2025-10-09, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No_lifer
Såg exakt samma för ett tagsen. Starlink säger de. Det jag tyckte var konstigt att dom bara fadeades bort i tomma intet. För jag är helt säker på att det inte var några moln på himlen. Låter som de va samma för dig?

Ja, samma för mig. Det var stjärnklart och jag såg inga moln, men det var precis som om de fadeade bort bakom moln precis som du skriver. Känner mig ändå säker på att det var starlink, både tiden och positionen stämmer.
Citera
2025-10-09, 12:35
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Problemet är ju att det är i omlopps bana runt jorden. Bada boom bryter den omlopps banan på en stor yta.. Så det är inte i huvudsak spränga något som är viktigt det är att bryta omlopps banan på stor yta man vill åt. Annars så har du ju också den naturliga delen som konstant städar omlopps banan också..

Men även om du rensar omloppsbanan så kommer detta småskrot där bli ännu mindre skrot som lägger sug i andra omloppsbanor åt alla håll.
Vi har först ett hel drös av hela satelliter runt om vår jord, sen flyger det drösvis med trasiga satelliter och delar från misslyckade raketuppskjutningar som även det flyger runt i både små och stora delar.
Allt som kommit upp i tyngdlöshet blir tyvärr kvar där uppe någonstans uppe i rymden.

Vi håller på att skita ner rymden runt vår planet på samma sätt som vi gjort med vår jord. Att man nu vill börja befolka månen och mars är bara en lösning tills vi även förstört dessa planeter också bara för att vi ska komma åt jordartsmetaller och andra ämnen som vi inte har tillräckligt med på vår egen planet.

Nu har vi snurrat bort från grundfrågan ska tilläggas.
Citera
2025-10-09, 12:48
Medlem
Citat:

Nu har vi snurrat bort från grundfrågan ska tilläggas.

Sry, du har en poäng i det.

Ämnet var bara lite för intressant för att inte kommenteras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in