2025-10-09, 06:15
Medlem
Nästan helt stjärnklar himmel och när jag av en slump tittade upp såg jag ett märkligt fenomen.

Svårt att beskriva men det var som om någon hade en satellit-uppvisning.

Såg ut som en lång rad med satelliter (gissar att jag såg 15-30 stycken) med förhållandevis extremt tätt mellanrum. Från marken sett endast några millimeter mellan vara enskild ljuskropp. Från att jag såg det kunde jag se det i ca 30 sekunder sedan blev det svagare och svagare - försvann bakom moln? Ganska nära horisonten.

Vad var detta? Någon annan som såg? Försök googla på starlink, satellit m.m men hittar ingen info.
Citera
2025-10-09, 06:22
Medlem
Pripps0.0s avatar
Vad skönt att du också såg det, trodde min sista stund var kommen.
Kan inte mycket om stjärnhimlen, men det skedde vid/förbi en stjärna som ligger "en bit" ifrån Orions bälte, iallafall när jag såg fenomenet för runt en kvart sedan.
Hade varit intressant att få veta vad det var. Aldrig sett något liknande förr.
Citera
2025-10-09, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Vad skönt att du också såg det, trodde min sista stund var kommen.
Kan inte mycket om stjärnhimlen, men det skedde vid/förbi en stjärna som ligger "en bit" ifrån Orions bälte, iallafall när jag såg fenomenet för runt en kvart sedan.
Hade varit intressant att få veta vad det var. Aldrig sett något liknande förr.

Ja, verkar vara samma. I närheten av en mycket stark stjärna som ligger "en bit" ifrån orions bälte. Synd att man inte kan någon terminologi så att jag kan ge en bättre beskrivning.

Liknar ingenting jag har sett. Har försökt hålla span på himlen för att se om det kommer tillbaka- typ satelliter i omloppsbana men har inte sett något.

Vart skriver man och frågar?
Citera
2025-10-09, 06:35
Medlem
Skrev precis till chatgpt (såklart) och beskrev fenomenet. Detta fick jag till svar, vilket känns logiskt om det är så det går till med starlink/satelliter. Aldrig sett förr.

"Det du såg låter nästan garanterat som ett “Starlink-tåg” — en rad av SpaceX:s Starlink-satelliter som nyligen skjutits upp. ✨

När de nyss har placerats i omloppsbana flyger de mycket tätt efter varandra i en nästan perfekt linje, och kan se ut som ett "tåg" av ljuspunkter som rör sig tyst över himlen. Efter några dagar sprider de ut sig och blir svårare att se."
Citera
2025-10-09, 06:37
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alteredminds
Ja, verkar vara samma. I närheten av en mycket stark stjärna som ligger "en bit" ifrån orions bälte. Synd att man inte kan någon terminologi så att jag kan ge en bättre beskrivning.

Liknar ingenting jag har sett. Har försökt hålla span på himlen för att se om det kommer tillbaka- typ satelliter i omloppsbana men har inte sett något.

Vart skriver man och frågar?
Du menar polstjärnan? Ja, det kan stämma.
Skulle vilja veta vad stjärnan heter, som denna spikraka linje med satelliter/småstjärnor passerade.

Vet inte vem man frågar, vi får vänta tills experterna på FB vaknar.
Citera
2025-10-09, 06:43
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alteredminds
Skrev precis till chatgpt (såklart) och beskrev fenomenet. Detta fick jag till svar, vilket känns logiskt om det är så det går till med starlink/satelliter. Aldrig sett förr.

"Det du såg låter nästan garanterat som ett “Starlink-tåg” — en rad av SpaceX:s Starlink-satelliter som nyligen skjutits upp. ✨

När de nyss har placerats i omloppsbana flyger de mycket tätt efter varandra i en nästan perfekt linje, och kan se ut som ett "tåg" av ljuspunkter som rör sig tyst över himlen. Efter några dagar sprider de ut sig och blir svårare att se."
Där ser man.
Trodde att Darth Vader sänt ut sin arme först.

Tidigare "tåg": https://www.tn.se/inrikes/19916/da-ar-chansen-storst-att-se-musks-satellittag/
Video för de som inte såg dagens event: https://www.britannica.com/video/SpaceX-Starlink-satellite-train-2019/-280374
Citera
2025-10-09, 06:53
Medlem
Pripps0.0s avatar
De här uppskjutningarna verkar ske hyfsat regelbundet, man undrar ju hur mycket skräp det finns där uppe. Städar vi efter oss?
Citera
2025-10-09, 07:04
Medlem
Citat:
De här uppskjutningarna verkar ske hyfsat regelbundet, man undrar ju hur mycket skräp det finns där uppe. Städar vi efter oss?

Satt precis och funderade på liknande!
Typ, hur/om man kan ta hand om gamla satelliter (antagligen inte?) Light pollution och massa satelliter som på sikt kan störa stjärnskådning osv.

Verkar förresten som att man kan se det imorgon också. https://findstarlink.com/#2692969;3

5:47 am, 10 Oct 2025
Starlink-307 (G10-59) (new), BRIGHT (2.4) for 2 mins
Look from SOUTH to EAST (details)
Citera
2025-10-09, 07:17
Medlem
Starlink ?

Varför är det så få bilder på alla dessa "ufon"?
Även med min mycket dåliga telefon kan jag ta en hyffsat skarp bild på en natthimmel.
Citera
2025-10-09, 07:18
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Det är väl just detta som kommer bli ett av de stora framtida problemen. Vi kommer helt enkelt ha fyllt upp rymden med satelliter och framförallt skräp från gamla raketer och satelliter som gör det riskfyllt att skjuta upp nya saker i rymden.
En liten skruv som flyger runt ensam kan vara förödande om de slår sönder raketer eller andra delar i höga hastigheter. Tänk dig stenskott på bilrutan men då i mycket högre farter.
Citera
2025-10-09, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EncoEnlu
Starlink ?

Varför är det så få bilder på alla dessa "ufon"?
Även med min mycket dåliga telefon kan jag ta en hyffsat skarp bild på en natthimmel.

Du vet kanske inte vad UFO står för? Om du hade orkat läsa hela min trådstart spekulerar jag i just starlink eller andra satelliter.. Jag skrev inte direkt "Utomjordingarna är här! Ta skydd!!!!" Även om det var lite kusligt att beskåda skådespelet... När man inte visste vad det var.

Ok fint för dig, min mobiltelefon klarar INTE av att fotografera/filma en satellit på en stjärnhimmel...
Citera
2025-10-09, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det är väl just detta som kommer bli ett av de stora framtida problemen. Vi kommer helt enkelt ha fyllt upp rymden med satelliter och framförallt skräp från gamla raketer och satelliter som gör det riskfyllt att skjuta upp nya saker i rymden.
En liten skruv som flyger runt ensam kan vara förödande om de slår sönder raketer eller andra delar i höga hastigheter. Tänk dig stenskott på bilrutan men då i mycket högre farter.

Det är ett problem ja.
Men det finns lösningar.

Varav ett är förvånansvärt lätt.
En big bada boom å det är hyfsat rent... inte ens en groda skadad

Finns någon sida där man kan se skräpet.
Kotym är att skick gamla sateliter mot atmosfären - meall grill korv - vips borta
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in